Fő kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág (Budai észak-déli villamos kapcsolat kialakítása)
Fejlesztés tárgya: Infrastruktúra fejlesztés
Támogatási összege: 9.200.269.411 Ft
A BKK támogatási összege konzorciumi tagként: 9.200.269.411 Ft
Támogatás mértéke: 90,40%
A projekt tényleges befejezési dátuma: 2015. december 31.
A projekt azonosítószáma: KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0016
A projekt bemutatása
A budai fonódó villamoshálózat projekt a széttagolt budai villamosvonalak egységes hálózattá alakítását tűzte ki célul (erre utal a nevében szereplő ’fonódó’ jelző), hogy átszállás nélküli utazás valósuljon meg a budai városrészek között.
A koncepció a főváros korábbi közlekedési rendszerét eleveníti fel, ugyanis Budapest az 1970-es évekig rendelkezett összefüggő villamoshálózattal. Az elmúlt évek fejlesztései azonban a gyorsvasutakra és az azokat kiszolgáló buszjáratokra fókuszáltak, ezek pedig apránként felszámolták a hálózatot. Ennek következtében egy időben a budai városrészek közötti forgalmat jellemzően autóbuszok látták el, de a járatok kapacitása elmaradt az optimálistól. A HÉV gyors és viszonylag nagy kapacitású ugyan, de a városrész szélén haladva nem érinti azok belső részeit. A térségben a közúti forgalom enyhítésének egyetlen módja a közösségi közlekedés fejlesztése volt: a fonódó villamoshálózat tehát a leghatékonyabb megoldás.
A projektben a 17-es villamos vonala egyesül három budai járatéval, ezáltal hosszú, észak–déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre: Óbudáról a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé. Ennek megfelelően a beruházás két fő eleme:
- a Széll Kálmán téri ág kialakítása
- és a Bem rakparti ág kialakítása.
A főváros kötöttpályás közlekedési rendszerének megújulási koncepciójába szorosan illeszkedett a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, amelyet a villamoshálózat felújításával párhuzamosan végeztek, beleértve a tér teljes vágányrendszerének átépítését is. Mindezzel új, modern építészeti arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, sokkal jobban használható tér jött létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.
A fonódó villamos Széll Kálmán téri ága
A budai fonódó villamoshálózat Széll Kálmán téri ágának megépítése közvetlen összeköttetést teremt Buda északi és déli része között. Akadálymentes villamoshálózat épült ki, mellyel gyorsabb, jobban tervezhető és kevesebb átszállással megvalósítható az utazás.
A megújult 61-es villamos dél felé a Török utca bal oldalán egyirányú sínpáron halad a Margit körút felé, míg északi irányban Óbudára a nagykörúti vonalról a Margit híd, budai hídfő megállója előtt elágazik, és a Frankel Leó úton keresztül éri el az óbudai vonalat.
A Bécsi út–Frankel Leó út vonalán korábban csak a 17-es villamos járt, de mivel az új 61-es villamos is erre közlekedik, sűrűbben követik egymást: csúcsidőben az óránkénti 6 szerelvény helyett 12 közlekedik mindkét irányba.
A megállókba akadálymentes peronok épültek, és új, alacsony padlós CAF villamosok is érkeztek a vonalra.
A 4-es és a 6-os villamosra közvetlen átszállási lehetőséget nyújt.
A 4-es és a 6-os villamos végállomása a korábbi helyén maradt.
Az egykori 56-os villamos hurokvágányát elbontották, helyette gyalogosfelületeket létesítettek.
Kialakították a 60-as vonal (fogaskerekű) leendő végállomását.
Az Óbuda–Móricz Zsigmond körtér járat megállópárja a 18-as villamos korábbi végállomásának helyén épült ki, a peronokat áthelyezték: mindkét irányban a tér felőli oldalra kerültek.
A vonal infrastruktúrája teljesen megújult a Margit híd és a Tímár utca között: korszerű pálya, felsővezeték és megállóhelyek épültek a Frankel Leó utca és a Bécsi út kockaköves szakaszain is.
A megállókban akadálymentes peronokat alakítottak ki, és új, alacsony padlós CAF villamosok is érkeztek a vonalra.
A fejlesztés kapcsolódik a III. kerület Óbudai Promenád fejlesztése című projektjéhez, amelyben a Bécsi út–Nagyszombat utca–Lajos utca–Kolosy tér által határolt terület újult meg.
A korábbi 61-es villamos számozása 56-osra változik.
A 18-as, a 19-es, a 41-es, az 56-os és az új 61-es villamosjárat sűrűbben jár.
Átszállás nélkül elérhető Észak-Budáról a BAH-csomópont is.
A Margit körút Török utca–Margit híd közötti szakasza teljesen megújult.
Újjáépült a Frankel Leó utca, a Bécsi út és a Vidra utca.
Átépült a Germanus Gyula park, a Zsigmond tér, megújultak a zöldfelületek.
Nagyobb lett gyalogosfelületek aránya is, javult a gyalogosközlekedés biztonsága.
Új parkolóhelyek létesültek.
Jelentős parkosítás is történt.
A projekt célja
A budai fonódó villamoshálózat megépítésével a városrészek „összefonásán” kívül számos további célkitűzés is megvalósult.
1. Az átszállások számának csökkentése
Az egységes hálózat egyik legfőbb előnye, hogy nagymértékben csökkent az átszállások száma, ezért gyorsabbá, kényelmesebbé, jobban tervezhetővé vált az utazás.
2. Akadálymentes közlekedés
A peronszintet minden megállóban a járműfejlesztési projektben beszerzett új, alacsony padlós CAF villamosokhoz igazították, hogy kerekesszékkel és babakocsival is könnyebb legyen utazni.
A látásukban korlátozottakat vakvezető sáv segíti a közlekedésben.
3. Vonzó közlekedési alternatíva
Az egész Budát átszelő fonódó villamoshálózat kiépítésével csökkent az utazási idő, a menetrend kiszámíthatóbbá, az utazás körülményei színvonalasabbá váltak.
4. Élhetőbb főváros – csökkentek a káros környezeti hatások
Az új villamoshálózat az autós közlekedés reális alternatíváját jelenti. A kötöttpályás járművek igénybevételével jelentősen csökkent a közúti forgalom zaj- és légszennyezése, valamint kevesebb a forgalmi torlódás.
Ütemezés
1. szakasz: 2015. januárig
- a Vidra, a Frankel Leó és a Török utcában kezdődtek a munkálatok,
- a Zsigmond téren elindult az útépítés,
- a Kolosy tér–Nagyszombat utca közötti szakaszon elbontották a vágányokat és csatornáztak.
2. szakasz: 2015. március–december
- 2015. március–június között lezárták a Nagykörút villamosvágányait,
- a Széna téri csomópont kitérőit átépítették,
- a Mechwart liget megállóhelyet átépítették,
- a Margit körút Török utca–Margit híd, budai hídfője közötti vonalszakaszon komplex villamosvasúti infrastruktúrát építettek.
A munkálatok időzítése
A felújítás teljes területén párhuzamos munkavégzés történt:
- a vágányépítések 2015. nyár végéig,
- az út- és járdakialakítások 2015. év végéig,
- a projekt 2015. év végéig lezárult.
Kapcsolódó hírek:
- Június közepén kezdődik az idei év egyik legjelentősebb fővárosi közösségi közlekedést érintő beruházása Dél-Budán
- Ötvenöt dél-budai villamosmegállót akadálymentesítenek 2016 második felében
- Változás a budai villamosvonalakon január 16-ától
- A BKK bemutatja a budai fonódó villamoshálózat forgalmi rendjét
- Elkészült Buda legjelentősebb kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása, a budai fonódó villamoshálózat
- Új villamosvonalak Észak-, Közép- és Dél-Buda között: november 10-éig véleményezhető a budai fonódó villamosháló
- A Krisztina körút-Szilágyi Erzsébet fasor csomópontban is elkezdik a Széll Kálmán tér felújítási munkáit
- Vasárnap kis mértékben változik a Széll Kálmán tér forgalmi rendje
- Új forgalmi rend a Margit körúton a Keleti Károly utcánál a budai fonódó villamoshálózat építése miatt
- Illegális sávlezárás miatt torlódásra készüljenek a Széll Kálmán térnél a Margit körút és a Szilágyi Erzsébet fasor felől az Attila út irányába tartók
- Megszűnt a Széll Kálmán térnél a Margit körút és a Szilágyi Erzsébet fasor felől az Attila út irányába a hétfő reggel óta fennálló forgalmi akadály