Elkészült a Csepeli Gerincút első szakasza

A projekt legfontosabb adatai:

A XXI. kerületben élők régi vágya teljesült a Csepeli Gerincút első szakaszának átadásával, hiszen ezáltal számottevően csökken a kerület lakóövezetein átmenő forgalom. Az új út gyorsabb és környezetkímélőbb közlekedést tesz lehetővé nemcsak a városrész lakói, hanem az agglomerációban élők számára is. A most befejeződött projekt keretében a Csepel belvárosának közlekedését tehermentesítő út első, 2,5 km-es szakasza készült el, amely a Weiss Manfréd út – Szállítók útja csomópontot és a Posztógyár utcát köti össze. A Weiss Manfréd úttól kezdődő 2x2 sávos városi főút 70 km/ órás közlekedési sebességet tesz lehetővé.

A kettős záróvonallal és terelőszigettel elválasztott új útszakasz a Posztógyár utcáig tart, és azon keresztül tér vissza a II. Rákóczi Ferenc útra, így elkerüli Csepel sűrűn lakott központját. Az új útnak köszönhetően élhetőbb lesz Csepel belvárosa, hiszen a teherforgalom és a személygépjármű-forgalom jelentős részben kiszorul a kerület belső részeiről. A Csepeli Gerincút első szakaszának átadásával kisebb lesz a kerület lakóövezetein átmenő forgalom, ezáltal jelentősen csökken a por- és környezetszennyezés is. Az út építése során fokozott figyelmet kapott a forgalom okozta zajártalom csökkentése. Ezért épült zajárnyékoló fal a hatósági engedély alapján minden környezetvédelmileg indokolt helyen, összesen 3700 m2 felülettel, emellett passzív zajvédelmet is létesítettünk. A környezet védelme érdekében 2.300 db fát és 14.000 db cserjét ültettek el, egyúttal megközelítőleg 59.000 m2 füvesítésével növelték a zöldfelületeket is. Ugyancsak a projekt keretén belül a megépült új út teljes nyomvonalában kiépítettük az útvíztelenítő csatornát és a közvilágítási rendszert, megújultak az érintett közművek, valamint közel 1 km hosszan dunai bevezetésű csapadékvíz főgyűjtőt építettünk ki árvízvédelmi zsilipműtárggyal a Budafoki úton.

Az átadott első ütem keretében 9 jelzőlámpás csomópont is létesült, amelyek közül a Weiss Manfréd úti csatlakozást az Európában viszonylag újnak számító körgeometriájú jelzőlámpás csomóponttá alakították, melynek nagy áteresztőképessége gyorsabban megszünteti a forgalmi torlódásokat. Összehangolt forgalomirányítású jelzőlámpás csomópontokat építettek ki a Budafoki útnál, a Vermes Miklós utcánál, a Károli Gáspár utcánál, a Karácsony Sándor utcánál, a Betű utcánál és a Posztógyár utcánál, de új jelzőlámpás csomópont épült a Betű utca és a Posztógyár utcák II. Rákóczi Ferenc utcai csomópontjaiban is. Az új  2X2 sávos forgalmi közút keresztmetszeti kialakításának megfelelő nyílásméretű híd is épült a munkálatok során a H7-es hév vonalán.

A beruházás nemcsak a csepeliek, hanem az agglomerációban élők számára is javítja a közlekedés feltételeit. A gerincút mentén ráadásul a legújabb forgalmi és műszaki követelményeknek is megfelelő, biztonságos, gyors közlekedést garantáló, korszerű kerékpárút épült.

A 2,5 kilométeres új útpálya kivitelezése az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program (KMOP) részeként valósult meg 7,2 milliárd forintból, melyből az EU-támogatás összege 3,9 milliárd forint.

Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ tovább folytatja Csepel közlekedésének fejlesztését: terveink között szerepel a Kossuth Lajos utca forgalomcsillapítása és ennek jegyében a nemrég átadott kerékpárút folytatásaként kerékpársávok kialakítása is.

Projekt neve:          Budapest XXI. kerület Csepeli Gerincút kiépítése (I. ütem)

Azonosítószáma:     KMOP-2.1.1/A-2008-0013

Kedvezményezett:   Budapest Főváros Önkormányzata

Megvalósító:            Budapesti Közlekedési Központ

A projekt összköltsége:      7.195.942.141 Ft

Uniós támogatás összege:   3.915.118.187 Ft