Budapest, 2025. szeptember 2. – Közel kétszázan vettek részt a BKK által szervezett, az éjszakai közösségi közlekedési hálózat átalakításáról szóló személyes és online agórákon, amelyeken élőben lehetett kérdezni a BKK szakembereit. Az egyeztetések célja az volt, hogy a megújuló éjszakai közlekedés a lehető legtöbb budapesti számára ideális legyen. A társaság javaslata szerint a korábbihoz képest nagyobb területi lefedettséget biztosító, közel 70 éjjel közlekedő járat biztosítaná, hogy jobb kapcsolatokkal, kényelmesebben és gyorsabban legyen elérhető Budapest bármely térsége éjjel is.
Augusztus 26-án személyesen a Városháza Parkban, majd augusztus 28-án online egyeztetés keretében kérdezhették a fővárosiak a BKK éjszakai hálózat átalakításán dolgozó szakembereit, továbbá véleményezhették is az átalakításra vonatkozó javaslatot. A Budapesti Közlekedési Központ Agóra névre keresztelt rendezvénysorozatának célja, hogy a városlakók közvetlenül is elmondhassák véleményüket a budapestiek életét érintő közlekedéssel kapcsolatos változásokról. A társaság az Agórák mellett online kérdőív formájában is kikérte a fővárosiak véleményét, a társadalmi egyeztetés augusztus 31-én zárult le.
Közel kétszáz résztvevő, megannyi kérdés és javaslat
A fórumokon összesen közel kétszáz résztvevő jelent meg, akik közül a többség az átalakítás ötletét támogatta, mely szerint a jelenlegi hálózat ésszerűsítésével, a járatok sűrítésével és logikusabb kapcsolódásaival egy olyan éjszakai rendszer jöjjön létre, amely minél jobban hasonlít a nappali hálózatra. A társaság hisz abban, hogy a főváros akkor működik jól, ha éjszaka is élhető, ami versenyképes közösségi közlekedéssel érhető el leginkább.
Sok, az átalakítás részleteire (elsősorban a változó útvonalakra és a tovább közlekedő metrókkal egyidőben érvényes hálózati kapcsolatokra) vonatkozó kérdés és számos szakmailag felkészült javaslat is érkezett, amelyeket a szakemberek meg fognak vizsgálni. A végleges hálózat kialakításáig még számos lépés hátravan: többek között a beérkezett javaslatok feldolgozása, a tervek ezek mentén történő módosítása, azok szakmai egyeztetése, a menetrendek elkészítése, a járművezetők és az utasok tájékoztatása.
Számos újítás jöhet
A javasolt hálózat legnagyobb újítása, hogy az éjszakai igényekhez igazodó menetrend mellett éjjel-nappal 28 járat – nappali számozást és útvonalat követve – közlekedhet a jövőben. Így például a 105-ös, vagy a 114-es buszok utasai hajnali 2-kor és délután 2-kor is a jól ismert megállókban, az ismerős útvonalon haladó buszokkal utazhatnak. A BKK javaslata szerint a hétvégi éjszakákon bővülne a felszíni kötöttpályás kiszolgálás is, többek között az 1-es és a 47-es, valamint rövidebb útvonalon közlekedő 17A jelzésű villamosok is egész éjjel közlekednének. Az új hálózat – amelyet a beérkezett észrevételek figyelembe vételével alakítanak ki a szakemberek –, a korábbihoz képest jóval nagyobb területi lefedettséget (pl. Budafok, Zugliget, Virányos, Rákospalota, Megyer) és a külső kerületekbe (úgymint Rákoskert, Rákoscsaba vagy Pécel) való gyorsabb eljutást is biztosítana. A javaslat szerint bővülne az igényvezérelt járatok köre is, amelyek az utasforgalmi igények alapján közlekednek.
Az online egyeztetésről készült felvételt a BKK Youtube-oldalán lehet visszanézni.