Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Elindult a közbeszerzés: új trolivezetékek épülhetnek Józsefvárosban és Kőbányán – trolik válthatják a dízelbuszokat a 9-es vonalon

Budapest, 2025. szeptember 18. – Megjelent az ajánlati felhívás a fővárosi trolibuszhálózat fejlesztéséhez kapcsolódó felsővezeték-építési munkákra, amelyek a VIII. és a X. kerületben valósulhatnak meg. A BKK által indított feltételes közbeszerzésnek köszönhetően javulhat a közlekedés Józsefváros, Kőbánya és a belváros között, valamint hosszabb távon új lehetőségek nyílnak a fenntartható, zöld közlekedést erősítő fővárosi trolihálózat bővítésére.

 

72-es trolibusz

 

A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – többek között a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét.

A trolibuszhálózat-fejlesztés részeként új felsővezeték-szakaszok épülhetnek a Kőbányai úton (az Orczy tér és a Liget tér között), valamint a Pongrácz úton a meglévő infrastruktúra meghosszabbításaként, a Kőrösi Csoma Sándor út egy részén, az Állomás utcában és a Liget téren. A BKK szeptember közepén feltételes közbeszerzési eljárást indított a hálózatbővítési és a kapcsolódó korszerűsítési munkák kivitelezésére, valamint a meglévő tervek esetleges felülvizsgálatára.

 

A fejlesztés során a BKK

  • kiépíti az Orczy tér–Kőbányai út–Kőrösi Csoma Sándor út–Állomás utca–Liget tér útvonalon a felsővezeték-hálózatot, és gondoskodik annak áramellátásáról, továbbá
  • meghosszabbítja a Pongrácz úton a Kőbányai garázsig már meglévő felsővezetéket a Mázsa térig, így Kőbánya központja felsővezetékes üzemmódban is elérhetővé válik az Orczy tér, valamint a Puskás Ferenc Stadion metróállomás felől;
  • több helyen új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
  • többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
  • elvégzi a Kőbányai úton és a Pongrácz úton a szükséges közműkiváltásokat (víznyomó vezeték, közúti jelző és hírközlő kábelek), továbbá
  • összehangolja a projektet a dinamikusan fejlődő Kőbányai úti térségben a többi, folyamatban lévő, tervezett önkormányzati, állami és magánberuházásokkal.

 

Korszerűsítés és hálózatbővítés EU-s támogatással

Az új felsővezeték-szakaszok hozzájárulnak a trolibuszhálózat fejlesztéséhez, egyúttal hatékonyabbá teszik Kőbánya elérését a belvárosból. A meghosszabbított útvonalon közlekedő 73-as trolibusz jelenleg a Kerepesi út–Pongrácz út–Kápolna utca útvonalon éri el kőbányai végállomását, a járművek a tesztelés alatt álló szakaszon részben önjáró üzemmódban, akkumulátoros hajtással közlekednek.

A beruházás hozzájárulhat a fővárosi trolihálózat bővítéséhez, így például a 72-as járat Orczy téren túli meghosszabbításához is, valamint a fejlesztés eredményeként és további járműbeszerzésekkel lehetővé válhat, hogy a 9-es busz vonalán, Óbuda és Kőbánya között – kiváltva akár 25 csuklós dízelbuszt – korszerű trolik közlekedjenek.

 

Trolibusz

 

A kivitelezés az Európai Unió „IKOP Plusz 1.1.0-23 Tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése Budapesten és agglomerációs településein program” keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból. A pályázati felhívás a tárgyban ez idáig nem jelent meg; a Kormány – korábbi, 1610/2023. (XII. 23.) határozatával ellentétben – továbbra sem biztosítja a fejlesztéshez szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét, pedig a BKK már több alkalommal kezdeményezte a projekt IKOP Plusz-programba történő átemelését.

A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2027 első felében kezdődhetnek el.

 

Így zajlik a trolibusz-közlekedés megújítása és bővítése

A BKK az elmúlt években számos trolibuszfejlesztést hajtott végre, és a következő években új vonalak létesítését, illetve több vonal meghosszabbítását tervezi a főváros különböző részein.

  • Június végén indult, és népszerű az új 81-es trolibusz: naponta mintegy 4000-en utaznak az új járattal, ami közvetlen kapcsolatot teremt a Miskolci utcán keresztül a Mexikói út metróállomás és az Örs vezér tere között.
  • A 73-as trolibusz tavasztól új, meghosszabbított útvonalon, a Nyugati pályaudvar és a kőbányai Kápolna tér között közlekedik. A vonal meghosszabbítása szorosan kapcsolódik a kőbányai trolihálózat-fejlesztés tesztüzeméhez.
  • Felsővezeték-építési és -felújítási munkák zajlanak a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban: az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűbb lesz a trolibusz-infrastruktúra, és új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére.
  • A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított új felsővezeték-szakaszok építésére, valamint kisebb infrastrukturális fejlesztések megvalósítására az Orczy tér és a Népliget metróállomás környezetében.
  • Folyamatban van a feltételes közbeszerzési eljárás előkészítése a Pongrácz úti trolibusztelep fejlesztésére.
  • Mindezekkel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.

 

A fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés. A részletekről ezen az oldalon olvashat bővebben.