Budapest, 2025. május 22. – Idén tavasszal ünnepeljük a főváros legforgalmasabb közlekedési gerincének újjászületését: immár két éve, hogy újra jár a metró az M3-as vonalon. Az infrastruktúrát és az állomásokat is érintő felújításnak köszönhetően 2023 tavaszán szinte egy új metróvonalat kaptak vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók.
Két évvel ezelőtt, 2023 májusában fejeződött be az M3-as metró teljes körű felújítása. A Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között húzódó észak–déli metróvonal rekonstrukciója öt és fél évig tartott, komplexitását tekintve az elmúlt esztendők egyik, ha nem a legnagyobb hazai közlekedési projektje volt. A több mint fél évtizeden át tartó átépítés eredményeként korszerű, akadálymentes, biztonságos és esztétikailag is megújult metróvonalat kapott vissza a főváros. A felújítás során átépítették és akadálymentesítették az állomásokat, kicserélték a vágányokat, valamint az alagutakat is szigetelték.
Többszázezer utas naponta – a főváros egyik ütőere
Nem túlzás azt állítani, hogy az M3-as metró nélkül Budapest közlekedése ellehetlenülne. A Dél-Pestet Észak-Pesttel a belváros alatt összekötő vonal kulcsszerepet tölt be a főváros napi működésében. Az M3-as metró a többi között olyan csomópontokat érint, mint a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér vagy a Kálvin tér. Ezeken az állomásokon tízezrek haladnak át nap mint nap.
Az M3-as metró első szakaszát 1976-ban adták át, az utolsó, északi szakasszal pedig 1990-re készültek el a szakemberek. Az észak–déli metróvonal a főváros legforgalmasabbja, a hétköznapi csúcsidőben 2-5 percenként indulnak a szerelvények.
A fehér-fekete színük miatt a dolgozók által pandának hívott, hatkocsis vonatok kicsivel több mint fél óra alatt teszik meg a több mint 16 kilométeres távot Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között. A metró amellett, hogy gyors és megbízható közlekedési eszköz, a város élhetőségét is szolgálja, hiszen a felszín alatti gyors kötöttpályás kapcsolatnak köszönhetően jelentősen csökkenhet a felszíni autóforgalom, emiatt pedig kisebb lehet a zaj- és légszennyezés a fővárosban.
A metró felújítása 2017-re halaszthatatlanná vált. A munkák kezdete előtt számos alkalommal kellett felfüggeszteni a metró közlekedését műszaki okok miatt, a vágányok és az alagút állapota pedig többek között sebességkorlátozások bevezetését is szükségessé tette a vonalon.
Az, hogy a metróvonal milyen fontos szerepet tölt be főváros közlekedésében, jól mutatja az is, hogy a metrópótló buszok az öt és fél évig tartó felújítás során 23 millió kilométert tettek meg, és a belvárosi szakasz felújítása során volt, hogy egy időben 110 jármű volt egyszerre úton csúcsidőszakokban. A metrópótlással kapcsolatos kihívásokról a BKK oldalán lehet bővebben olvasni.
Több mint közlekedési eszköz – modern terek Budapest alatt
Az M3-as metró felújított állomásai letisztult, karakteres arculatot kaptak, amelyek a funkcionalitás mellett esztétikai élményt is nyújtanak. A modern és korszerű burkolatok, illetve a világosabb terek is azt a célt szolgálják, hogy a metrót használók kellemesebb környezetben utazhassanak. A felújítás során a mélyépítésű állomások akadálymentes megközelítése érdekében speciális ferdepályás felvonókat építettek be, amelyek világszinten is ritkának számítanak.
A felújítás szakmai szinten is elismerést aratott: a Budapesti Építész Kamara dicséretben részesítette a metróvonal középső és déli állomásainak rekonstrukcióját, valamint a Deák Ferenc téri állomás a New York-i székhelyű Architizer A+Awards versenyének is döntőse lett.
A megújult M3-as metró nemcsak műszaki és esztétikai, hanem kulturális szempontból is új színt vitt Budapest életébe. Több állomáson új művészeti alkotásokkal találkozhatunk, de például az északi szakaszon már korábban is látható zománcképek is visszakerültek a helyükre. Az újragondolt állomásokat eltérő stílusban különböző tervezők és mérnökök tervezték meg.
Nemcsak a rekonstrukció folyamán, hanem később is művészeti projektek helyszínévé vált a felújított M3-as metró, a futurisztikus terek többeket megihlettek. A két évvel ezelőtti újraindulás után például a Star Wars szereplői is a vadonatúj metrót választották, a belvárosi állomásokon Darth Vader és a rohamosztagosok is felbukkantak egy fotózás erejéig. Az ilyen és ehhez hasonló projektek jól mutatják, hogy az igényesen kialakított különböző városi terek – akár a föld alatt is – lehetnek inspiráló, játékos és közösségformáló helyek.
Egyenlő esélyek – teljes akadálymentesség
Amellett, hogy a két évvel ezelőtt befejeződött felújítás során az állomások és az alagutak új külsőt és belsőt kaptak, a teljes vonal akadálymentessé vált. Ennek keretében lifteket és ferdepályás felvonókat építettek be, a kerekesszékeseket, időseket, babakocsival utazókat, gyengénlátókat vezetősáv és korszerű utastájékoztató-rendszer segíti a mindennapokban.
Új távlatok: hosszabb ideig járnak a metrók júniustól
A felújítás két évvel ezelőtti befejezése nem jelenti azt, hogy ne lehetne tovább fejleszteni a metró által nyújtott szolgáltatásokat. A fővárosi metróhálózat – így természetesen az M3-as metró is – új kihívások elé néz, a szakemberek a megváltozott utazási szokásokhoz igazítják a közlekedési rendet. Június 1-jétől, vasárnaptól az M2-es, az M3-as és az M4-es metróvonalon is tovább közlekednek a szerelvények, hétköznap éjfél körül, hétvégén pedig hajnali 1 óra körül indulnak majd az utolsó szerelvények a belvárosból. A fejlesztésről bővebben a BKK oldalán lehet olvasni.