Eldől, hogy ki tervezheti meg az Üllői úti és a Váci úti bringasztrádákat

Budapest, 2024. november 5. – A BKK folytatja kerékpárosbarát és közlekedésbiztonsági fejlesztéseit, amelyek a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva hozzájárulnak az élhetőbb, fenntarthatóbb városi környezet kialakításához. Ennek keretében a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított az Üllői úti és a Váci úti kerékpárutak tervezésére: a bringasztrádáknak köszönhetően a már meglévő, védett kerékpársávok folytatásaiként további útvonalak válnak kerékpárral biztonságosan járhatóvá.

 

Kerékpározás.

(A fotó illusztráció)

 

A fejlesztések célja, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán magas minőségű, irányhelyes, irányonként legalább 2 méter szélességű, épített elemmel védett kerékpársávok és kerékpárutak – úgynevezett bringasztrádák – létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral. A fizikai elválasztás még vonzóbbá teheti a mindennapi kerékpározást különböző korosztályú és tapasztalati szintű embereknek.

A tervezési közbeszerzési eljárásban érintett szakaszok az Üllői út esetében a Nagyvárad térnél, a Váci út esetében a Lehel térnél (Gogol utca) közvetlenül kapcsolódnak a korábbi években már kialakított védett kerékpársávokhoz, de azoktól eltérő módon jöhetnek majd létre.

 

A beruházás tervezése a TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból, a BKK már beadta az erre vonatkozó támogatási kérelmet.

 

Bővülő kerékpáros főhálózat az észak–déli sugárutak mentén

Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A fejlesztések összhangban állnak a Budapesti Mobilitási Terv irányelveivel és a közlekedésbiztonsági stratégiával, valamint hozzájárulnak a környezeti terhelés és a városi zajszennyezés mérsékléséhez.

 

Üllői út:

  • A tervezési szakasz hossza mintegy 1,05 kilométer: a Nagyvárad tértől az Ecseri útig tart.
  • A tervező feladata az épített módon elválasztott irányhelyes kerékpársáv kialakítása, valamint a csomóponti átvezetések és a szükséges forgalomtechnikai, valamint az útépítéssel járó munkák megtervezése.
  • A BKK fontosnak tartja, hogy a Nagyvárad tér és Ecseri út között most is meglévő kerékpársávok magasabb minőségben, komfortosabban épüljenek újjá, valamint pótolja a jelenleg hiányzó kapcsolatokat a Vágóhíd utcai és Gyáli úti kerékpársávok irányába is. A Könyves Kálmán körút–Borbás Vince sétány közötti szakaszon kisebb léptékű korrekciós beavatkozások tervezendők.
  • A feladatok magukba foglalják a gyalogos közlekedés felületeinek, valamint ahol az lehetséges, a zöldfelületek fejlesztésének megtervezését is.
  • A kerékpársávok fejlesztésével a BKK megteremti a jelenleg hiányos vagy hiányzó kerékpáros kapcsolatokat a belváros és a XIX. kerület, valamint a IX. kerületi József Attila lakótelep között, javítva ezzel az útvonal mentén lévő lakóterületek és egyéb forgalomvonzó létesítmények, mint például egyetemek, egészségügyi intézmények, üzletközpontok és irodaházak elérését, összekötését is.

 

Bringasztráda, Üllői út térképen.

(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)

 

Váci út:

  • A védett kerékpársávokra vonatkozó tervezési szakasz hossza csaknem 1 kilométer: a Victor Hugo utcától a Csángó utcáig tart. A projekthatár a Csángó utcai kereszteződésig tart, de a Váci úton már meglévő szervizútnak köszönhetően egészen a Dunyov István utcáig lehet majd kényelmesen kerékpározni.
  • A Victor Hugo utca és a Gogol utca között többnyire épített szegéllyel elválasztott irányhelyes kerékpársáv létesülne.
  • A Gogol utca és a Tisza utca között nemcsak irányhelyes védett kerékpárutat alakítanának ki, hanem fejlesztik a gyalogos- és zöldfelületeket is, ezzel ösztönözve a közterületek közösségi használatát.
  • A csomóponti átvezetések átalakításával biztonságosabbá válik a gépjármű- és a gyalogosközlekedés is.

 

Bringasztráda, Váci út térképen.

(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)

 

A tervező feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, valamint a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása is. A helyi önkormányzatokkal, civil szervezetekkel, hatóságokkal, kezelőkkel és üzemeltetőkkel folytatott egyeztetések a teljes tervezési folyamatot végigkísérik.

 

A kiviteli tervek az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén az Üllői út esetében 2026 második felében, a Váci út esetében 2025 végén készülhetnek el.