A fővárosban közlekedők vásárlási szokásai döntenek a BKK fejlesztéseiről

Budapest, 2021. december 21. – Egyre többen választják az online csatornákat amikor BKK jegyet, vagy bérletet vásárolnak. A Budapesti Közlekedési Központ egyik legfontosabb célja, hogy minél jobban alkalmazkodjon a fővárosban közlekedők igényeihez, szokásaihoz, ezért az automatahálózat optimalizálásával párhuzamosan fejleszti a FUTÁR applikációt és bővíti az online értékesíthető termékek körét, így például bevezetés előtt áll a digitális vonaljegy.

A BKK már hónapokkal ezelőtt bejelentette, hogy az online értékesítés növekedése és a változó vásárlói szokások miatt a jövőben kevesebb automatára lesz szükség. Jelezte azt is, hogy ezzel párhuzamosan megújulnak a fővárosban működő automaták. Ennek ellenére egyes felületeken most újra napirendre került ez a téma, ezért a társaság fontosnak tartja ismételten tisztázni azokat a tényeket, amelyeket korábban már megtett.

Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a közösségi közlekedést használók vásárlási szokásai. Nem lehet összehasonlítani a jelenlegi helyzetet a 2014-essel. A technika fejlődése mellett sok egyéb körülmény is szerepet játszott abban, hogy egyre többen keresik az érintés nélküli, otthonról, mobiltelefonról kényelmesen használható értékesítő csatornákat. Ezzel párhuzamosan a BKK egyre többször tapasztalja azt, hogy bizonyos helyszíneken már nem úgy és nem annyiszor használják a jegy- és bérletautomatákat mint pár évvel ezelőtt.

A BKK folyamatosan figyeli bevételeinek alakulását, az automaták kihasználtságát és ez alapján módosítja a készülékek számát a városban. Az automaták értékesítési forgalma a 2019-es évhez viszonyítva idén várhatóan közel 40 százalékkal mérséklődik, a tranzakciószámok tekintetében pedig több, mint 30 százalékos a csökkenés. A BKK tehát pontosan tudja, hogy melyik automata mennyi forgalmat bonyolít, látja, hogy hol vannak kevésbé kihasznált készülékek, amelyek üzemeltetéséért jelenleg feleslegesen fizetnek a budapestiek. A mutatók alapján voltak olyan helyszínek, ahol 5 egymás mellett álló, közepesen kihasznált automata forgalmát 3 jobban kihasznált automatával is biztosítani lehetett. Ezeken a helyszíneken kevesebb automatával és kevesebb üzemeltetési költséggel is biztosítható ugyanaz a bevétel.

Egyre többen szavaznak az online csatornákra.

Érkezik az új FUTÁR applikáció

A fentiek tudatában a BKK bővíti azoknak a termékeknek a körét, amelyek mobiljegyként elérhetők (pl.: hamarosan bevezeti a mobil vonaljegyet). Emellett a társaság fejleszti a BKK Futár applikációt, így a népszerű alkalmazáson belül elérhető lesz a mobiljegyvásárlás funkció. Az applikáció összességében sokkal nagyobb elérést és kényelmesebb vásárlási lehetőséget biztosít a fővárosban közlekedők számára, mint amennyit a leszerelt automaták nyújthatnak.

A BKK továbbra is folyamatosan figyeli bevételeinek alakulását, az értékesítési csatornák teljesítményét és ez alapján a későbbiekben is módosíthatja az automaták számát a városban amennyiben az indokolt. A több évre előre tekintő üzemeltetésnél a BKK-nak, mint felelős gazdálkodó szervezetnek kötelessége figyelembe venni az utazási szokások változását, az értékesítési csatornák közötti várható átrendeződéseket és átjárhatóságot, ami természetesen bármilyen irányban befolyásolhatja az automaták jövőbeni számát.