A „mindennapi hősök” köztünk vannak: vigyázzunk egymásra, ne maradjunk tétlenek!

Budapest, 2021. március 17. A BKK 2020 végén készült felmérése alapján az ügyfeleknek a biztonság az egyik legfontosabb szempont a közösségi közlekedés során. A válaszadók kétharmada leginkább más utasok viselkedése miatt érez aggodalmat. A Budapesti Közlekedési Központ, a BKV és más szolgáltatók minden erejükkel azon vannak, hogy az ügyfelek biztonságban érezzék magukat. Önre is számítunk azonban, ha utastársa segítségre szorul. Ilyen esetben, kérjük, haladéktalanul értesítse a jármű vezetőjét!

 A napokban egy fiatal hölgy hívta fel a BKK figyelmét egy olyan incidensre, ahol egy férfi a délutáni csúcsforgalomban közlekedő buszon több nőt is zaklatott. Beszámolt arról is, miként kelt a BKV járművezetője a védelmére. Elmondása alapján a sofőr egy „mindennapi hős”, akinek kilétét próbálta felkutatni, hogy háláját kifejezze. Videónkban azt is megmutatjuk, hogyan mondott a hölgy személyesen köszönetet a buszvezetőnek.

 

Bizonyára sokan hallottak már olyan esetről, ahol valaki segítségre szorult, a jelenlevők mégsem tettek semmit. A háttérben feltehetőleg a „járókelő-effektusként” ismert szociálpszichológiai jelenség állhat. Egyszerűen kevesen tudják, hogyan avatkozzanak közbe úgy, hogy se önmagukat, se másokat ne sodorjanak nagyobb veszélybe. Ráadásul minél több a szemlélő, annál inkább úgy érzik, hogy az aktív közbelépés, beavatkozás nem az ő felelősségük.

A BKK arra kéri ügyfeleit, ha utazásuk során olyan konfliktust tapasztalnak, ahol valamelyik utastársuk viselkedése a másik utas biztonságát sérti, nyugalmát megzavarja, ne fordítsa el közönyösen a tekintetét, ne hagyja szó nélkül. Ne engedje, hogy az effajta magatartás társadalmi normává váljon azáltal, hogy senki nem tesz semmit. Figyeljünk egymásra, tartsunk össze, merjünk akkor is a másik segítségére sietni, ha a zaklatásnak nem elszenvedői, csupán szemtanúi vagyunk! A fenti eset is jól mutatja, bízhatnak az utasok a közösségi közlekedés munkatársaiban, a járművezetőkben.

Dr. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV társasági kapcsolatok irodavezetője elmondta: „Az eset sajnos nem egyedi, hiszen időről időre előfordul, hogy kollégáinkat vagy utasainkat inzultus éri a járművőn, vagy a BKV területén. De munkatársainknak hála, az sem példa nélküli, hogy járművezetőnk vagy dolgozónk utasaink segítségére sietnek. Mi nagyon büszkék vagyunk rájuk. Ebben a - mindenki számára nehéz és feszült - helyzetben pedig különösen fontos, hogy odafigyeljünk egymásra. Köszönjük kollégánknak a jó helyzetfelismerést és a bátor hozzáállást.

Mit tehetnek a verbális vagy fizikai bántalmazás elszenvedői, a szemtanúk?

  • Szóljanak a sofőrnek! A járművezető nem mindig veszi észre a kialakult konfliktust, hiszen elsősorban a biztonságos közlekedésre koncentrál. Értesítés után azonban a fődiszpécseren keresztül azonnal rendőrt tud hívni.
  • Kérjenek segítséget az utastársaktól, lehetőleg közvetlenül megszólítva őket.
  • Amennyiben rendelkezik a jármű fedélzeti kamerával, hívják fel a támadó figyelmét arra, hogy tettét rögzítik.
  • Ha fenyegetve érzik magukat, a járművön érdemes a sofőr közelében helyet foglalni.

Nem maradt tétlen a BKV járművezetője sem, aki nemrég a 105-ös buszon az inzultált utasok védelmére kelt. Köszönjük, hogy kötelességein túllépve „mindennapi hőssé” vált! A BKK kommunikációs vezetője és szóvivője, Borsi Dávid hozzátette: „Bízunk abban, hogy ez a pozitív példa másokat is arra sarkall, hogy ne viselkedjenek közömbösen, álljanak ki a bántalmazott utastársak mellett. Ha sokan cselekednek így, senki sem gondolhatja majd azt, hogy a zaklatás, a másokkal szembeni tiszteletlenség elfogadott norma. A biztonságos utazás közös érdekünk. A BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy a saját eszközeivel megelőzze az ilyen helyzeteket.

Budapesti Közlekedési Központ

BKV Zrt.