A BKK nem fogadja el a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését

Budapest, 2021. január 15. – A Budapesti Közlekedési Központ nem fogadja el, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a hőpapír beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárását, amelyben a BKK az állami nyomda ajánlatát érvénytelennek nyilvánította. A közlekedésszervező társaság fellebbez a döntés ellen.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Fővárosi Önkormányzat megbízásából 2020. július 6-án indított közbeszerzési eljárást a menetjegyek és bérletek nyomtatásához szükséges biztonsági hőpapír beszerzésére. A BKK a közbeszerzési eljárást megelőzően előzetes piaci konzultációt is lebonyolított a versenyhelyzet fokozása céljából. A társasághoz beérkezett ajánlatok 10 százalékot meghaladó megtakarítást vetítettek előre a hatályos szerződéshez képest, emellett az új megajánlott hőpapírok az évente több százmillió forintos kárt okozó bérlethamisítás elleni hatékony fellépést is elősegítenék.

A nettó 2,3 milliárd forint keretösszegű eljárásban részt vett a Pátria Nyomda Zrt. - ÁNY Biztonsági Nyomda Nyrt. konzorciuma is. A BKK a benyújtott ajánlatok értékelését követően a Pátria Nyomda Zrt. - ÁNY Biztonsági Nyomda Nyrt. közös ajánlatát több érvénytelenségi ok, illetve hamis nyilatkozat megtétele miatt egy közbenső döntésével érvénytelenné nyilvánította. Ezt követően a korábbi években többször nyertes konzorcium a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt megtámadta a BKK döntését. A KDB – bár a Pátria Nyomda Zrt. és az ÁNY Biztonsági Nyomda Nyrt. közös ajánlatának érvényességével, illetve a hamis nyilatkozat kérdésével kapcsolatban érdemben nem hozott határozatot – a közbeszerzési eljárás felhívását és dokumentációját és a BKK addig meghozott döntéseit megsemmisítette, emellett 50 millió forintos bírságot szabott ki a BKK számára. A KDB ezzel a döntéssel ellehetetlenítette a BKK azon törekvését, hogy alacsonyabb áron, korszerűbb termékek szállítására kössön szerződést.

A BKK álláspontja szerint a KDB nem járt el kellő körültekintéssel, a kiszabott bírság pedig - egy folyamatban lévő, szerződéskötéssel még nem lezárt eljárásban - szokatlanul magas, ezért a döntést a BKK nem fogadja el. A társaság a KDB határozatával szemben felülvizsgálati eljárást kezdeményez. 

A BKK mindenképpen gondoskodik az utasok változatlan színvonalú kiszolgálásáról.