Európai Uniós projekt keretében segíti a vak és gyengénlátó utasokat a Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ

Budapest, 2020. december 8. A DANOVA – Innovatív közlekedési szolgáltatások vak és gyengénlátó utasok részére a Duna régióban elnevezésű, az Európai Unió Interreg Danube kutatás-fejlesztési keretprogramjából finanszírozott program célja, hogy a vak és gyengénlátó utasok számára teljes mértékben, önállóan hozzáférhetővé tegye a repülőtereket, kikötőket, illetve a vasút- és buszállomásokat. A transznacionális kezdeményezéshez a Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ is csatlakozott.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Airport Európai Uniós projekt keretében olyan megoldásokat keres, amelyek segítik a vak és gyengénlátó utasok számára a közlekedési csomópontokon – a buszpályaudvarokon és a repülőtéren – történő eligazodást. A projekt keretében új szolgáltatások és kompetenciák kifejlesztése révén segítik a látáskárosult utasokat abban, hogy teljes mértékben hozzáférhető információkhoz és szolgáltatásokhoz jussanak az utazás során, ezáltal akár kísérő nélkül is akadálymentesen utazhassanak.

A 14 partnerből álló konzorciumot a Dubrovniki Repülőtér vezeti. A Budapest Airport és a Budapesti Közlekedési Központ feltérképezi a közlekedési csomópontokon alkalmazható legjobb megoldásokat, illetve azok hatékony alkalmazásának módját. A BKK és a Budapest Airport a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét (MVGYOSZ), valamint a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesületét (VGYKE) is bevonja a projektbe annak érdekében, hogy az innovatív megoldásokat úgy tudják kivitelezni, hogy az a lehető legnagyobb mértékben igazodjon a látáskárosult utasok igényeihez.

„A Budapest Airport számára a biztonság mellett elsődleges az utasélmény magas színvonala. Amikor utasélményről és az utasszolgáltatások fejlesztéséről beszélünk, akkor természetesen a vak és gyengénlátó, vagy más fogyatékkal élő utasokra is gondolunk” – mondta Valentínyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója. Hozzátette: „A repülőtér döntő részben akadálymentesített terület, szerződött egyészségügyi szolgáltató partnerünkkel pedig minden személyi segítséget megadunk a vak és gyengénlátó utasok számára is. A Danova projekt kiváló lehetőség számukra, hogy a rendelkezésre álló szolgáltatások körét bővítsük, lehetővé téve, hogy minden embertársunk problémamentesen, önállóan utazhasson.”

Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője kiemelte, hogy a BKK célja megteremteni az infrastrukturális feltételét annak, hogy mindenki a számára legésszerűbb közlekedési eszközt válassza ahhoz, hogy eljuthasson A-ból B-be. Emellett a fejlesztések során figyelembe kell venni a fogyatékossággal élő közlekedők igényeit is. A szóvivő hozzátette: „A nemrégiben lezárult INCLUSION kutatás-fejlesztési projekt keretében ennek érdekében érzékenyítő tréninget szerveztünk, és komplex tananyagot állítottunk össze azoknak a BKK-s munkavállalóknak, akik naponta érintkeznek speciális közlekedési igénnyel rendelkező, mozgásukban akadályozott ügyfelekkel. Emellett a Járókelő Közhasznú Egyesülettel együttműködve bejelentőfelületet hoztunk létre, ahol a speciális igénnyel rendelkezők a közlekedési nehézségeiket jelezhetik.”

Európában több mint 30 millió olyan vak és gyengénlátó ember él, aki nem tud önállóan közlekedni, mert az európai közlekedési rendszerek több mint 96 százaléka – különösen a Duna régióban – nem teljesen akadálymentes a látáskárosult emberek számára. Sok vak és gyengénlátó utas számára az olyan közlekedési eszközök, mint például a repülőgépek, a vasút vagy a városi tömegközlekedési eszközök használata rendkívül nehéz. Ennek számos oka van: a vak és gyengénlátó utasok nem rendelkeznek egyenlő hozzáféréssel a közlekedéssel kapcsolatos legfrissebb írásos és vizuális információkhoz, a személyzet sok esetben nem kellően képzett a megfelelő támogatás nyújtásához és a kommunikációhoz, az infrastruktúra nem akadálymentesített, vagy épp az akadálymentesítés terén az országok között eltérő szabályozás van érvényben.

A nemzetközi konzorcium ezen okok feltárásával és javaslatok megfogalmazásával, új módszerek, szolgáltatások kialakításával tervezi javítani az elérhetőséget az egyenlő esélyű közlekedés érdekében.

 A DANOVA projekt 2022. december 31-ig tart, összköltségvetése 2.192.546,66 euró.

További információ:

Valentínyi Katalin

Vállalati kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgató

Budapest Airport Zrt.

E-mail: kommunikaciobud.hu

 

Budapesti Közlekedési Központ

sajtobkk.hu

 

A szerkesztők figyelmébe

A Budapest Airport a régió legjobb repülőtere – ezt az utasok szavazatai alapján hét egymást követő évben ismerte el a Skytrax, legutóbb 2020-ban. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az elmúlt években vezető helyet szerzett, mint a régió leggyorsabban fejlődő repülőtere; légitársasági partnereivel együtt Magyarország és Budapest turisztikai fejlődésének egyik kulcsszereplőjévé vált. A repülőtér termináljai 2019-ben 49 légitársaságnak adtak otthont, amelyek 16,2 millió utast szállítottak 49 ország 153 repülőterére, ami 8,8%-os éves forgalomnövekedést hozott. A Budapest Airport cargo forgalma 2019-ben 135 521 tonna volt.

A Budapesti Közlekedési Központ a főváros közlekedésszervezőjeként felel Budapest közösségi közlekedéséért, annak működtetéséért és fejlesztéséért. A BKK 100 százalékban fővárosi tulajdonú közszolgáltató társaság, de valójában sokkal több annál: mintegy 1500 főből álló közösség, amely teljes elhivatottsággal végzi kihívásokkal teli munkáját. A közlekedés egyre fontosabb szerepet tölt be az emberek életében, ezért nem pusztán az a célunk, hogy utazási lehetőséget biztosítsunk a fővárosban élőknek. Hiszünk abban, hogy a munkánk ennél sokkal többről szól. A közlekedés emberi kapcsolatokat épít, gazdasági lehetőségeket teremt. Összekapcsol a családtagjaiddal, a barátaiddal, az üzletfeleiddel, a munkatársaiddal.

A DANOVA projektről

Facebook

Instagram

Web

E-mail

A képen balról jobbra Katona Sarolta a Budapest Airport fenntarthatósági vezetője, Valentínyi Katalin a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója,  Borsi Dávid a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője, Miczki Júlia a BKK stratégiai tudásközpont főmunkatársa látható.