Éjjel fél kettőig jár péntek-szombaton az M2-es és az M4-es metró
A főváros pezsgő éjszakai életére, az ezzel párhuzamosan folyamatosan növekedő forgalomra való tekintettel március 13-tól pénteken és szombaton még egy órával tovább, éjjel fél kettőig közlekedik az M2-es és az M4-es metró. A fejlesztésnek köszönhetően a BKK és a BKV kényelmes közlekedési lehetőséget nyújt az utazóknak, egyúttal a metróval párhuzamos éjszakai buszjáratok racionalizálásával tehermentesíti a környezetet is. A BKK a felmerülő igények figyelembevételével folyamatosan törekszik az éjszakai közlekedés korszerűsítésére: a két említett metróvonalon már 2017 decembere óta tovább jár a metró, a közelmúltban növelték a reptéri buszok üzemidejét és az 1-es villamos meghosszabbított vonalán is 0-24 órás közlekedési szolgáltatást nyújtanak.
Budapest éjszakai hálózatának fontos eleme a hétköznapi menetrendhez képest péntek és szombat éjszaka már jelenleg is egy órával tovább közlekedő M2-es és M4-es metró. A kedvező tapasztalatokra való tekintettel most ez a szolgáltatás bővül tovább: március 13-tól még egy órával tovább járnak a metrók, ezáltal a belvárosi állomásokról körülbelül fél kettőkor indulnak az utolsó szerelvények végállomásaik felé. Éjszaka a metrók 10-15 percenként követik majd egymást. A fejlesztéssel a főváros éjjeli közlekedési hálózata alapjában nem változik, mindössze azok az éjszakai buszok nem indulnak a jövőben, amelyek a metróvonalak feletti egy-egy nagy forgalmú szakaszon sűrítő járatként biztosították a komfortosabb közlekedést. Az éjszakai metróközlekedés a vele párhuzamos, említett buszindulásokat teljes mértékben és jobb minőségben váltja ki, hiszen a metró kényelmesebb, biztonságosabb, kiszámíthatóbb utazást kínál, ráadásul csökken a károsanyag-kibocsátás, a környezeti és a zajterhelés.
Hétről hétre közel 250.000 járatindulás biztosítja a főváros közösségi közlekedését, amelynek mintegy másfél-másfél százaléka az M2-es (3900), illetve az M4-es metró (3600) indulásainak száma egy héten. A március 13-ai fejlesztés 40 többletindulást jelent heti szinten. Ezzel pénteken és szombaton a metrók összesen körülbelül 180 kilométerrel többet tesznek majd meg, mint eddig. Mivel a párhuzamosan közlekedő belvárosi, sűrítő éjszakaibusz-járatok említett indulásait a metró üzemidő-bővítése kiváltja, az üzemidő-bővítés nem jár többletköltséggel. A felmerülő többlet karbantartási munkákat a BKV Zrt. elsősorban a munkabeosztás átszervezésével oldja meg. Hasonlóképp a járművezetők beosztását is átstrukturálják, ehhez kapcsolódóan pedig érdemes megjegyezni, hogy az M4-es metró szerelvényei 2016 óta automata vezérléssel közlekednek. A BKK és a BKV metróüzemidő-bővítéséhez hamarosan csatlakozik a MÁV-HÉV Zrt. is, ezáltal a kötöttpályás, zöld szolgáltatásfejlesztés térben is kibővül majd.
„Az új városvezetésnek fontos, hogy minél többen kényelmes, biztonságos és környezetbarát módon tudjanak utazni” – mondta el a fejlesztést bemutató sajtótájékoztatón Dorosz Dávid. Budapest klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettese köszönetet mondott a BKV-nak és a BKK-nak, hogy „a metró üzemidő-bővítésének megvalósításával a budapesti utasokat és a tisztább, egészségesebb környezetet is tudják szolgálni”.
„A Budapesti Közlekedési Központ folyamatosan figyelemmel kíséri az éjszakai hálózat kihasználtságát, hiszen célunk, hogy szolgáltatásunkat a mindenkori utazási szokásokhoz és igényekhez igazítsuk, a környezeti terhelést pedig mérsékeljük. Ennek megfelelően további 0-24 óráig közlekedő járatok elindítását is tervezzük. Jó gyakorlatként tekintünk a bécsi megoldásra: a Budapesttől mindössze 250 kilométerre fekvő osztrák fővárosban pénteken és szombaton egész éjjel jár a metró mind az öt vonalon” – mondta el a sajtótájékoztatón Dr. Varga Ivett, a BKK vezérigazgatója.
„A BKV Zrt. számára felelős szolgáltatóként kiemelten fontos javítani az utasok kiszolgálásának minőségén. Ezt szem előtt tartva társaságunk biztosítja a szolgáltatás bővítéséhez kapcsolódó többletfeladatokat. Átszervezésekkel meg fogjuk oldani, hogy a szükséges karbantartások a továbbiakban is megfelelő módon megtörténjenek” – hangzott el Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatójának beszédében.
Az éjszakai közösségi közlekedési hálózat nagyobb fejlesztései az elmúlt évekből:
- 2019 júliusában átadták az 1-es villamos meghosszabbított vonalát, ezzel párhuzamosan hosszabbá vált a 901-es busz útvonala is. Részletek: hu/2019/07/atadasra-kerult-az-1-es-villamos-kelenfold-vasutallomasig-meghosszabbitott-szakasza.
- 2018 nyarán bővült a szolgáltatás a reptéri buszvonalakon: a 100E busz vonalán az utolsó járat a reptérről később, az első járat a belvárosból korábban indul, a 200E busz pedig éjjel-nappal közlekedik. További részletek: hu/2018/05/elerheto-repuloter-kiszolgalasanak-fejlesztesevel-kapcsolatos-tarsadalmi-egyeztetes-lezaro-dokumentuma.
- 2017 decembere óta pénteken és szombaton éjjel fél egyig lehet utazni az M2-es és az M4-es metró vonalán. További részletek: hu/2017/11/pentek-es-szombat-estenkent-ejjel-fel-egyig-jar-az-m2-es-es-az-m4-es-metro
- Ezzel párhuzamosan a MÁV-HÉV Zrt. a H5-ös, a H6-os és a H8-as HÉV vonalán is éjszakai vonatindulásokat vezetett be.
- 2011 májusa óta éjjel-nappal közlekedik a nagykörúti 6-os villamos.
Budapest, 2020. március 10.
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.