Budapesten üléseztek az európai kerékpáros stratégián dolgozó THE PEP projekt tagországai

2017. március 22-én és 23-án Budapesten tartotta ülését az ENSZ, UN ECE és a WHO (Egészségügyi Világszervezet) által életre hívott THE PEP (Transport, Health and Environment Pan-European Programme). A 2014 óta létező, a kerékpározás európai szintű népszerűsítésén dolgozó projekt célja a zöld és egészséges mobilitáson át a fenntartható közlekedés biztosítása mindenki számára, valamint, hogy az egészség és a környezet kapcsolatát vizsgálva és javítva hozzájáruljon egy hatékony, versenyképes és zöld gazdaság létrehozásához, a környezet védelméhez és az egészséges életkörülmények biztosításához. A BKK rendezvényén új, akadálymentes, innovatív megoldásokat is bemutattak.

Hazánkat az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) Kerékpáros Koordinációs Főosztálya képviseli a THE PEP programban. A Budapesti Közlekedési Központ székházában tartott kétnapos rendezvényt Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos nyitotta meg, aki elsőként ismertette a hazai kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében tett legfontosabb intézkedéseket és terveket. Beszámolt többek között az intézményrendszerben történt változásokról, a kiemelt turisztikai és közlekedési célú útvonalak fejlesztési programjáról, a nemzeti közbringarendszer létrehozásáról, és egy új EuroVelo útvonal létrehozásának előkészítéséről.

A kétnapos ülésen – amelynek házigazdája a BKK volt – a WHO, az ECF (Európai Kerékpáros Szövetség), az UNECE (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) képviselői, valamint az NFM és a BKK mellett a THE PEP projekt holland, francia, olasz, osztrák, szlovák, cseh, szerb, ír, luxemburgi nemzeti kerékpáros koordinátorai vettek részt.

Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója előadásában bemutatta az elmúlt időszak fővárosi kerékpáros fejlesztéseit: új kerékpárosbarát útvonalak és területek épültek ki. 2014-ben átadták a MOL Bubi közbringarendszert, amely mára 1286 kerékpárral, 112 fővárosi gyűjtőállomáson mintegy 20 négyzetkilométeres szolgáltatási területen teszi gyorsabbá, zöldebbé a rövid távú vagy más közösségi közlekedési eszközzel kombinált utazást azoknak is, akiknek nincs kerékpárja, vagy nincs lehetősége éppen a sajátját használni. A rendszert a Fővárosi Önkormányzat és a BKK folyamatosan fejleszti, ezért még az idén újabb gyűjtőállomások jelennek meg és újabb kerékpárok állnak forgalomba. A vezérigazgató beszédében szó esett a Balázs Mór Terv városi kerékpározással kapcsolatos célkitűzéséről és programpontjairól: a 2030-ig kitűzött 10 százalékos közlekedési részarány eléréséhez szükséges komplex szemléletű útfelújításokról, az összefüggő kerékpáros főhálózat kialakításáról, a kerékpáros átjárhatóság javításáról, a biciklisbarát mellékúthálózatról, a városi közlekedésieszköz-váltás feltételrendszerének biztosításáról.

Ahogy az a rendezvényen is elhangzott, a THE PEP projekt fő célja, hogy a különböző országok kerékpáros közlekedésével kapcsolatos legfontosabb információkat összegyűjtsék, megvitassák, majd a tapasztalatok és javaslatok alapján összeállítsanak egy Európai Kerékpáros Tervet: az idén júniusra elkészülő, tíz főterületet feldolgozó európai keretterv támogatja a nemzeti fejlesztési tervek készítését, valamint javaslataival segítséget nyújt a kerékpározás népszerűsítésével, fejlesztésével foglalkozó szervezeteknek, szakembereknek. 2016-ban az Európai Kerékpáros Szövetség felkérést kapott Violeta Bulc EU-biztostól az Európai Kerékpáros Stratégia tervezetének összeállítására; mivel a stratégia jelentős átfedést mutat a THE PEP által kidolgozás alatt álló tervvel, az üléseken ez a téma is szerepet kap.

A kétnapos rendezvény közös kerékpáros városnézéssel ért véget.

Témák a THE PEP budapesti ülésén

  • Nemzeti Kerékpáros Stratégia;
  • a kerékpározás összehangolt és egységes szabályozási keretének biztosítása;
  • megfelelő, kerékpárosbarát infrastruktúra;
  • szükséges költségvetés biztosítása;
  • kerékpárosbarát szemlélet az infrakstrukturális és az építési tervezési folyamatokban;
  • kerékpározást támogató pénzügyi ösztönző rendszerek, szemléletformáló kampányok;
  • az egészség és a biztonság javítása;
  • monitoring és értékelési rendszer létrehozása;
  • kerékpáros turizmus fejlesztése;
  • technológia és innováció elősegítése.

Budapest, 2017. március 24.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztály

Budapesti Közlekedési Központ