Hazánkat az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) Kerékpáros Koordinációs Főosztálya képviseli a THE PEP programban. A Budapesti Közlekedési Központ székházában tartott kétnapos rendezvényt Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos nyitotta meg, aki elsőként ismertette a hazai kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében tett legfontosabb intézkedéseket és terveket. Beszámolt többek között az intézményrendszerben történt változásokról, a kiemelt turisztikai és közlekedési célú útvonalak fejlesztési programjáról, a nemzeti közbringarendszer létrehozásáról, és egy új EuroVelo útvonal létrehozásának előkészítéséről.
A kétnapos ülésen – amelynek házigazdája a BKK volt – a WHO, az ECF (Európai Kerékpáros Szövetség), az UNECE (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) képviselői, valamint az NFM és a BKK mellett a THE PEP projekt holland, francia, olasz, osztrák, szlovák, cseh, szerb, ír, luxemburgi nemzeti kerékpáros koordinátorai vettek részt.
Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója előadásában bemutatta az elmúlt időszak fővárosi kerékpáros fejlesztéseit: új kerékpárosbarát útvonalak és területek épültek ki. 2014-ben átadták a MOL Bubi közbringarendszert, amely mára 1286 kerékpárral, 112 fővárosi gyűjtőállomáson mintegy 20 négyzetkilométeres szolgáltatási területen teszi gyorsabbá, zöldebbé a rövid távú vagy más közösségi közlekedési eszközzel kombinált utazást azoknak is, akiknek nincs kerékpárja, vagy nincs lehetősége éppen a sajátját használni. A rendszert a Fővárosi Önkormányzat és a BKK folyamatosan fejleszti, ezért még az idén újabb gyűjtőállomások jelennek meg és újabb kerékpárok állnak forgalomba. A vezérigazgató beszédében szó esett a Balázs Mór Terv városi kerékpározással kapcsolatos célkitűzéséről és programpontjairól: a 2030-ig kitűzött 10 százalékos közlekedési részarány eléréséhez szükséges komplex szemléletű útfelújításokról, az összefüggő kerékpáros főhálózat kialakításáról, a kerékpáros átjárhatóság javításáról, a biciklisbarát mellékúthálózatról, a városi közlekedésieszköz-váltás feltételrendszerének biztosításáról.
Ahogy az a rendezvényen is elhangzott, a THE PEP projekt fő célja, hogy a különböző országok kerékpáros közlekedésével kapcsolatos legfontosabb információkat összegyűjtsék, megvitassák, majd a tapasztalatok és javaslatok alapján összeállítsanak egy Európai Kerékpáros Tervet: az idén júniusra elkészülő, tíz főterületet feldolgozó európai keretterv támogatja a nemzeti fejlesztési tervek készítését, valamint javaslataival segítséget nyújt a kerékpározás népszerűsítésével, fejlesztésével foglalkozó szervezeteknek, szakembereknek. 2016-ban az Európai Kerékpáros Szövetség felkérést kapott Violeta Bulc EU-biztostól az Európai Kerékpáros Stratégia tervezetének összeállítására; mivel a stratégia jelentős átfedést mutat a THE PEP által kidolgozás alatt álló tervvel, az üléseken ez a téma is szerepet kap.
A kétnapos rendezvény közös kerékpáros városnézéssel ért véget.
Témák a THE PEP budapesti ülésén
- Nemzeti Kerékpáros Stratégia;
- a kerékpározás összehangolt és egységes szabályozási keretének biztosítása;
- megfelelő, kerékpárosbarát infrastruktúra;
- szükséges költségvetés biztosítása;
- kerékpárosbarát szemlélet az infrakstrukturális és az építési tervezési folyamatokban;
- kerékpározást támogató pénzügyi ösztönző rendszerek, szemléletformáló kampányok;
- az egészség és a biztonság javítása;
- monitoring és értékelési rendszer létrehozása;
- kerékpáros turizmus fejlesztése;
- technológia és innováció elősegítése.
Budapest, 2017. március 24.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztály
Budapesti Közlekedési Központ