Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Reagálás a városnéző buszokra kiírt koncesszióval kapcsolatban

A BKK az Index.hu internetes portálon a mai napon „Kinyírják az olcsó városnéző buszozást” címmel megjelent cikkére reagálva a következő tájékoztatást adja. A hop on – hop off városnéző autóbuszos szolgáltatások az elmúlt évtizedben, kiemelten a 2005-2008 közötti időszakban épültek ki széles körben Budapesten, jellemzően szabályozatlan piaci körülmények között. A szolgáltatás ugyan jelentős mértékben növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, ugyanakkor a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, illetve az egységes szabályozásra vonatkozó előírások hiányával magyarázható. A helyi különcélú menetrend szerinti szolgáltatás – ide tartoznak a hop on – hop off városnéző buszok is – a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. A Fővárosi Önkormányzat a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározott két jogszerű megoldás közül választhatott a helyi különcélú menetrend szerinti közlekedés ellátására: vagy  a Fővárosi Önkormányzat saját gazdasági tevékenységként látja el, vagy koncesszió útján továbbadja a jogokat piaci szereplők részére. Budapest Főváros Közgyűlése e két jogszabályi lehetőség közül a vállalkozások számára több lehetőséget biztosító megoldást választotta, amely szerint a szolgáltatási jogot nyílt versenyeztetési eljárásban ítéli oda a koncessziós pályázat nyertesének. A pályázat értékelési rendszerének meghatározása során a Fővárosi Önkormányzat elsősorban nem a fővárosi bevételek maximalizálását helyezte előtérbe, hanem a turisták részére biztosítandó szolgáltatások minél magasabb szakmai és működési színvonalát: a járműállomány fejlesztését, a környezetvédelmi és akadálymentesítési előírások minél jobb teljesítését, illetve a Főváros frekventált útszakaszai forgalomterhelésének csökkentését jelölte meg célnak, pénzügyi feltételeként annyit határoztak meg, hogy a Fővárosi Önkormányzat bevételei nem csökkenhetnek. A Gazdasági Versenyhivatal cikkben említett megkeresésére adott válaszában a BKK jelezte, hogy érthetetlennek tartja, hogy miért lenne versenykorlátozó egy olyan jogi megoldás, amely során nyílt, a piaci szereplők által sem versenykorlátozónak ítélt feltételek mellett kialakított koncessziós beszerzési eljárás mentén kerül kiválasztásra a jövőbeni szolgáltató. A GVH észrevételeire a BKK a csatolt választ küldte meg a Hatóság részére. Reagálva a cikkben megjelentekre - miszerint: „ A húszéves megbízásból eleve kizárják azokat a társaságokat, amelyeknek az utolsó három évben a városnéző szolgáltatásból származó nettó árbevételük nem éri el az 1,2 milliárd forintot.” – elmondható, hogy a koncesszió kereteit a Fővárosi Önkormányzat a jelenlegi piaci szereplők hivatalos gazdálkodási adatait figyelembe véve, a jogszabályban rögzített előírások szerint határozta meg. Annak feltételezése, hogy az adatok nem felelnek meg a valóságnak, azt is jelentheti, hogy a jelenlegi piaci szereplők nem a valós piaci folyamatok alapján tettek eleget a számviteli törvényben foglalt, illetve a hatályos adójogszabályokban rögzített közteherviselési kötelezettségeiknek. A BKK Zrt. a fővárosi közgyűlési döntésnek megfelelően mindent megtesz a jelenlegi jogszabálysértő állapot megszüntetése érdekében. A társaság megítélése szerint a piaci szereplők érdekeit is az szolgálja leginkább, ha a rövid távon is kiszámíthatatlan szabályozási környezet átalakul. A BKK reméli, hogy a pályázat során olyan ajánlatok érkeznek, amelyek lehetővé teszik Budapesten a Fővároshoz méltó, magas színvonalú turisztikai és városnéző autóbuszos szolgáltatást. GVH levél