Lezárult az M4-es metróhoz kapcsolódó autóbusz-hálózatról szóló társadalmi egyeztetés

A 2014 tavaszán átadott, akadálymentes kialakítású M4-es metró megjelenésével az utazási szokások megváltoztak: az utazóközönség körében egyre népszerűbbé vált az M4-es metró használata, míg a korábbi hagyományos felszíni irányok veszítettek jelentőségükből. Az utasforgalmi átrendeződésre reagálva a BKK elkészítette javaslatát a metróhoz kapcsolódó felszíni hálózat átalakítására, az M4-es metróvonal elérésének bővítésére. A hálózatmódosítási javaslatot a BKK társadalmi egyeztetésre bocsátotta, majd a tervezetet a beérkező mintegy 4 000 észrevétel és az érintett önkormányzatokkal folytatott többkörös egyeztetések alapján véglegesítette.

Az M4-es metró 2014 tavaszi átadása jelentősen átalakította Dél-Buda közlekedési szokásait. Nagyszabású hálózatfejlesztés történt, amelynek eredményeként a XI. kerület déli része és Budafok-Tétény felől új, az M4-es metró elérését segítő járatok indultak. Az új metró megközelítésére szolgáló felszíni járatok mellett ideiglenesen részben megmaradtak azok a buszvonalak is, amelyek eddig lényegében párhuzamos útvonalon haladtak a metróval. Azonban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) utasforgalmi felmérései szerint ez utóbbi járatok veszítettek népszerűségükből, hiszen a metróval – élvezve a kötöttpályás közlekedés előnyeit – gyorsabban, kényelmesebben, az esetleges közúti forgalmi dugókat elkerülve lehet utazni.

A BKK az azóta eltelt idő tapasztalatai alapján társadalmi egyeztetésre bocsátotta autóbusz-hálózati fejlesztésének koncepcióját. A javaslatot március 2-ától egy interaktív, térképes felületen lehetett megismerni, ahol az utasok március közepéig jelezhették véleményüket, észrevételeiket. A társadalmi egyeztetés véleményezési ideje alatt több mint 4000 észrevétel érkezett a BKK-hoz. Az ügyfelek jelentős része a meghirdetett tervek véleményezése mellett saját javaslatot is megfogalmazott többnyire az általuk használt járatok közlekedési rendjének módosításával kapcsolatban. A legtöbben a 240-es, a 178-as és a 239-es autóbusz közlekedésével kapcsolatban foglaltak állást. A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet a változásokban érintett önkormányzatok (I., V., XI., XII., XIV., XV., XXII., Budaörs) is megkapták véleményezésre, a módosításokban leginkább érintett XI. és XXII. kerületi önkormányzattal pedig személyes egyeztetéseket is folytatott a BKK.

A március elején vitára bocsátott és most véglegesített javaslat célja az volt, hogy az átalakuló hálózat a metróval párhuzamos buszjáratok helyett még jobb felszíni kapcsolatot nyújtson az M4-es metróhoz. A változtatások a pesti oldalon a Rákóczi út, a budai oldalon pedig többek között Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Kelenföld, Budafok, Budatétény és Nagytétény térségét érintik.

A véglegessé vált módosítások részletesen a BKK honlapján ismerhetők meg.