Az M3-as metrót pótló autóbuszjárat a metró utasforgalmának kb. 60%-át, férőhelykínálatának kb. 45%-át tudja pótolni, ennél nagyobb, a metró nyomvonalát követő felszíni pótló autóbuszos kapacitás nem biztosítható. Mindenképpen szükséges tehát más eljutási lehetőségek biztosítása is, ezt alternatív útvonalakon közlekedő tehermentesítő járatok szervezésével, illetve meglévő járatok sűrítésével, meghosszabbításával érhető el.
A metró nyomvonalát tehermentesítő felszíni hálózat kialakítása jelenleg folyamatban van. Számos elem képezi vizsgálatok tárgyát, ilyenek pl. Pesterzsébetről a Határ út helyett a Ferenc körutat, illetve Boráros teret elérő járatok erősítése, továbbá a 12-es villamosjárat Lehel térig történő meghosszabbítása, a 14-es villamos sűrítése, illetve az 1-es, 2-es, 4-es és 6-os villamosjáratok sűrűbb közlekedtetése. Vizsgáljuk, hogy Kőbánya egyes területeiről miként biztosítható a belváros elérése az M3-as metró helyett az M2-es metró irányába biztosítani, illetve egyeztetések folynak a fővároson belüli nagyvasúti hálózat alternatívaként történő felhasználásának lehetőségeiről is.
A BKK és a BKV mindent megtesz a metrópótlásból eredő várható zsúfoltság, fennakadások elkerülése, illetve azok lehető legnagyobb mértékű mérséklése érdekében.