Mostantól gombnyomásra nyithatók az M2-es és az M4-es metrón az ajtók

Az M2-es és az M4-es metró vonalán, a sikeres próbaüzemet követően 2015. október 17-étől, szombattól megváltozik az ajtók működtetése. Az állomásra érkező szerelvények ajtói ezentúl nem nyílnak automatikusan, tehát a ki- és beszálláskor az utasoknak kell megnyomniuk az ajtónyitó gombot, amikor az zölden világít. A szelektív, vagy más néven egyedi ajtónyitási rend bevezetésével az ajtók elhasználódása jelentősen csökkenthető, a járművek légkondicionálásának hatékonysága pedig javítható.

Budapest metróvonalain eddig a vonatok minden ajtaja egyszerre, automatikusan nyílt és záródott. Mostantól az M2-es és az M4-es metrón közlekedő Alstom-szerelvényeken az ajtók kizárólag gombnyomásra nyílnak kívülről és belülről is.

Az ajtózárás folyamata nem változik, a nyitott ajtók – az eddigiek szerint – együttesen, központilag vezérelten záródnak vissza.
  • Az M4-es metróvonalon a záródási folyamat automatikus, a menetrendi indulási időpont által vezérelt.
  • Az M2-es metróvonalon az ajtókat a járművezető központilag zárja.

E két metróvonalon az ajtók záródását jelző hang- és fényjelzés kezdetén az ajtónyitó gombok inaktívvá válnak, a gombokon látható zöld fény kialszik. Fontos, hogy a jelzés után 5 másodperccel az ajtók automatikusan becsukódnak, tehát ekkor a járművekre már nem szabad sem be-, sem róluk kiszállni. Az ajtók odazárás elleni védelemmel vannak ellátva. Amennyiben érzékelik, hogy az ajtószárnyak közé akadály (személy vagy tárgy) kerül, annak az ajtónak a zárási folyamata megszakad, majd lassan folytatódik.

A világ számos nagyvárosában már jól ismert működési módnak köszönhetően a metróajtók elhasználódása csökkenthető, illetve a légkondicionálás hatékonysága növelhető.

A megváltozott ajtóműködésről az M2-es és az M4-es metrón hangbemondással is tájékoztatják az utasokat, hogy az új rendre fel tudjanak készülni.