Az utazási igényekhez igazítják a FUTÁR-t

Több közterületi FUTÁR kijelzőt áthelyezett a Budapesti Közlekedési Központ azzal a céllal, hogy az ügyfeleit azonnali információkhoz juttassa valamennyi olyan járatról, ami az adott megállót érinti. A BKK folyamatosan elemzi a FUTÁR működését, hogy a meglévő rendszer – a műszaki lehetőségeket figyelembe véve – mindig az aktuális utazási igényekhez igazodjon.

A Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer (FUTÁR) kiépítése óta számos ponton átalakult Budapest közösségi közlekedése. A legnagyobb változás az M4-es metróvonal átadásakor az ahhoz kapcsolódó felszíni hálózat módosításával történt, ami miatt több esetben jelentősen módosult a megállókat érintő járatok száma is. Ezek a változások több olyan megállóhelyet érintettek, amelyek közelében FUTÁR kijelzők működnek. A megváltozó forgalmi rendet követően néhány helyen az ötsoros kijelző soknak bizonyult, máshol pedig a háromsoros eszközöknél a kijelző mérete túl kicsi volt az összes járat megjelenítésére.

A BKK célja, hogy a meglévő rendszert a műszaki lehetőségek figyelembevételével az aktuális utazási igényekhez igazítsa. Eddig összesen 12 pár kijelzőt helyeztek át, minden esetben három- és ötsoros eszközök helyét cserélték. A kijelzőváltásokat az üzemeltetés költségeinek terhére végezték el többletdíj fizetése nélkül, vagyis ez külön forrást nem igényelt a BKK-tól.

Öt soros helyett három soros kijelzőket telepítettek az alábbi helyszíneken:

  • a Széna téren a Margit híd felé (érintett járatok: a 4-es és 6-os villamos),
  • a Harminckettesek terén (érintett járatok: a 9-es és a 83-as autóbusz),
  • az Orczy téren (érintett járatok: a 9-es, a 83-as és a 217E autóbusz),
  • a BAH-csomópontnál (érintett járatok: a 61-es villamos),
  • a Móricz Zsigmond körtéren a Bosnyák tér felé (érintett járatok: a 7-es, a 107-es, a 907-es és a 973-as autóbusz),
  • a Budagyöngyénél (érintett járatok: a 61-es villamos),
  • Kőbánya-Kispesten a Vas Gereben utca felé (érintett járatok: a 68-as, a 151-es, a 909-es és a 968-as autóbusz),
  • Kőbánya-Kispesten az Akadémiatelep felé (érintett járatok: a 68-as, a 151-es, a 909-es és a 968-as autóbusz),
  • a Blaha Lujza téren, Újbuda irányába (érintett járatok: a 4-es és a 6-os villamos),
  • Újpest-Központban (érintett járatok: a 12-es és a 14-es villamos),
  • Kőbánya alsó vasútállomásnál (érintett járatok: a 162-es, a 162A és a 262-es autóbusz).

Három soros helyett öt soros kijelzőket telepítettek az alábbi helyszíneken:

  • A Kossuth Lajos téren (érintett járatok: a 15-ös, a 115-ös autóbusz, illetve a 70-es és a 78-as trolibusz),
  • a Kosztolányi Dezső téren (érintett járatok: az 53-as, a 86-os, a 150-es, a 153-as, a 153A, a 154-es, a 212-es, a 258-as, a 258A és a 918-as autóbusz),
  • az Apor Vilmos téren (érintett járatok: a 102-es, a 110-es, a 112-es, a 990-es autóbusz),
  • Újpalotán a Fő téren (érintett járatok: a 7-es, a 7E, a 107-es, a 133-as, a 233-as és a 979-es autóbusz),
  • Rákospalota MÁV-telepnél (érintett járatok: az 5-ös, a 62-es, a 62A és a 69-es autóbusz),
  • a Csaba vezér téren (érintett járatok: a 161-es, a 169E, a 201E, a 202E és a 990-es autóbusz),
  • Újpest-Központban (érintett járatok: a 30-as, a 30A, a 147-es, a 170-es, a 220-as, a 230-as autóbusz),
  • az Egressy úton (érintett járatok: a 77-es és a 82-es trolibusz),
  • a Jahn Ferenc Kórháznál (érintett járatok: a 35-ös, a 36-os, a 123-as, a 123A, a 135-ös, a 135A és a 923-as autóbusz),
  • Kőbánya alsó vasútállomásnál (érintett járatok: a 9-es, a 117-es, a 151-es, a 185-ös és a 217-es autóbusz),
  • a Margit híd budai hídfőjénél (érintett járatok: a 9-es, a 17-es, a 26-os, a 86-os, a 160-as, a 226-os, a 260-as, a 260A, a 923-as és a 934-es autóbusz).

A Széll Kálmán tér felújítása után a téren az 59-es és a 61-es villamosok megállójában 5 soros, s ezzel egy időben a Várfok utcában 3 soros kijelzőt telepítenek.

A FUTÁR rendszer kiépítésével összesen 284 darab megállóhelyi kijelzőt és monitort telepítettek. A projekt tervezése még 2008–2009-ben történt, ekkor döntöttek a rendszerhez szükséges eszközök számáról, ezért az elmúlt időszakban a nagy kötöttpálya-felújítások során (1-es és 3-as villamos projektek) jelentkező további igények kielégítésére új eszközök is érkeztek a fővárosba. A megállóhelyeken elhelyezett FUTÁR kijelzők segítségével az ügyfelek valós idejű információkat kapnak, azaz percre pontosan láthatják, hogy mikor indulnak a megállóból az egyes járatok. Ez megkönnyíti az utazás tervezését, és kiszámíthatóbbá is teszi azt. A kijelzők a jármű útirányán és indulási idején kívül természetesen tájékoztatnak az esetleges forgalmi változásokról is. Ilyenkor az utasok mind a járműveken, mind a megállókban azonnal megkapják a szükséges információkat.