2014. október 5-én mutatták be a Rába-Volvo típusú hibrid-autóbuszcsalád egyik első Euro6 normáknak megfelelő dízel-elektromos hibrid hajtású példányát, amelyből 28 darab érkezik idén novembertől 2015 februárjáig fokozatosan Budapestre. Dr. Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter nyitóbeszédében elmondta: a jövőépítést szolgálja a Rába és a Volvo közötti megállapodás, s ennek is köszönhető, hogy újabb 28 új busz állhat forgalomba Budapest utcáin. Tarlós István főpolgármester világos célként tűzte ki a BKK számára, hogy rövid időn belül fiatalodjon meg a fővárosi autóbusz-állomány – kezdte beszédét a miniszteri megnyitó után Vitézy Dávid. A BKK vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy a mostani hibridbuszok érkezését megelőzően az elmúlt néhány évben több mint 500 korszerű autóbusszal lett gazdagabb a fővárosi közlekedés. Az eddig forgalomba állított 300 vadonatúj és 200 darab néhány éves, de kifogástalan műszaki állapotban lévő buszok mellé most újabb 28 alacsonypadlós, légkondicionált jármű érkezik. A BKK vezérigazgatója jelezte azt is, hogy a hamarosan érkező új hibridflotta buszai elektromos hajtómotorral rendelkeznek, ennek köszönhetően jóval kisebb mértékben terhelik a környezetet, hiszen a megállókból való indulások alkalmával az elektromos meghajtásnak köszönhetően kevesebb károsanyag kerül a levegőbe. A fővárosi közszolgáltatásban 2014 végétől részt vevő hibrid autóbuszok üzemeltetésére a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési eljárást írt ki, amelynek nyertese a T&J Busz Projekt Kft. lett.
Az új hibrid buszokról
Az új Rába-Volvo autóbuszok, a Volvo 7900A hibrid változatai a Budapesten is jól ismert Volvo 7700A utódtípusai, melyek 2012-es bemutatásuk óta nagy sikerrel szerepelnek az európai autóbuszpiacon, főként a skandináv régiókban. EURO 6 környezetvédelmi besorolásúak, hibrid meghajtásuk miatt 25-35%-kal kedvezőbb fogyasztási értékekkel rendelkeznek egy dízel járműhöz képest. Mind a 28 darab busz akadálymentesített, lehetőség lesz a kerekesszékek elhelyezésére is, ennek köszönhetően a fővárosban közlekedő alacsonypadlós buszok száma 55%-ra nő. Terveink szerint 2018-ban már kizárólag alacsonypadlós buszok fognak közlekedni a teljes budapesti hálózaton. Valamennyi jármű légkondicionálóval ellátott, illetve a FUTÁR kijelzőivel is fel lesznek szerelve. A buszok 107 fő befogadására képesek, emellett 11 db kamera biztosítja majd utasaink biztonságos közlekedését. A novembertől érkező új hibrid járművek az 5-ös, a 7-es, a 9-es vonalakon járnak majd.
Miért jó a hibridbusz?
A hibrid autóbusz elektromos és dízelmotor-meghajtású. A jármű 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik, ennek köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A dízelmotor csak eztán indul be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba álláskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább. A hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 35 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokhoz képest.
Az új buszüzemeltetési modell eredményei
A Tarlós István főpolgármester által meghirdetett és a BKK által megvalósított program célja a járműpark jelentős mértékű megújítása beruházási forrás lekötése nélkül, illetve emellett a szolgáltatási színvonal egyidejű jelentős növelése. A modell kézzelfogható eredményeként tavaly óta a VT-Arriva üzemeltet 161 db új Mercedes Citaro autóbuszt a fővárosi utazóközönség legnagyobb megelégedésére. A program folytatásaként idén 167 db új MAN, illetve Volvo típusú jármű állt forgalomba Budapesten és agglomerációjában, a BKK hálózatán, a Volánbusz üzemeltetésében. Az új buszok mellett további 200 darab használt, de nagyon jó állapotú jármű is forgalomba állt a fővárosban.