A közterületeket, közlekedési eszközöket igénybe vevők valós igényeit tartalmazza a Balázs Mór-terv
A terv egyeztetési változata a hazai gyakorlatban újszerű mobilitási tervezési módszertannal készült az elmúlt időszak közlekedésfejlesztési tapasztalataira, a nemzetközi jó gyakorlatokra, valamint a fővárosi közlekedés kulcsproblémáinak elemzésére támaszkodva rendszerbe foglalja a legfontosabb közlekedési teendőket.
A BMT kulcsfogalma a stratégiai célok meghatározásakor az integráció, amely a stratégiai célok szintjén három szempontból jelenik meg:
- a városfejlesztés és a közlekedésfejlesztés között,
- a különböző közlekedési módok fejlesztési és működtetési eszköztára között,
- a helyi, a regionális és a nagytérségi szintű közlekedést szolgáló rendszerek között.
A fő stratégiai célokat négy területen (infrastruktúra, járművek, szolgáltatások, intézményrendszer) 9 operatív célban fogalmaztuk meg.
A Balázs Mór-terv több szempontból is újszerű a főváros közlekedéstervezésében: szemlélete a városban élő embert és környezetét állítja a tervezés középpontjába az ágazati gondolkodással szemben. A társadalmi egyeztetésben történő minél szélesebb körű részvétel és a hozzáférhetőség érdekében a terv egyeztetésre szánt változatát közérthető formában, befogadható terjedelmű dokumentumként kapják meg az olvasók.
A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Közgyűlés döntésének megfelelően társadalmi vitára bocsátja a Balázs Mór-terv egyeztetési változatát, amely a 2014 és 2030 közötti időszakra határozza meg a legfontosabb közlekedésfejlesztési célokat, intézkedéseket, ezért fontos számunkra, hogy megismerjük az érintetteknek a tervről alkotott véleményét.
A társadalmi egyeztetés 2014. október 15-én kezdődik, ezzel több fórumon is lehetőséget teremtünk a vélemények megismerésére, megvitatására. A Balázs Mór-terv bemutatására, az észrevételek fogadására és a társadalmi egyeztetéssel kapcsolatos fontos tudnivalók közlésére létrehoztuk a www.bkk.hu/bmt oldalt. A terv elektronikus változatán kívül itt tesszük elérhetővé az annak megértését segítő dokumentumokat is. A társadalmi egyeztetésről több mint 200 intézményt (önkormányzatok, civilszervezetek, szakmai szervezetek stb.) levélben is tájékoztatunk.
A BKK azt szeretné, hogy minél többen véleményezzék a Balázs Mór-tervben lévő közlekedésstratégiai célokat, intézkedéseket. Az írásos észrevételeket, javaslatokat 2014. november 15-éig a www.bkk.hu/bmt oldalon vagy e-mailben, a balazsmortervbkk.hu címen várjuk. A társadalmi egyeztetés folyamata várhatóan november végén zárul le.
A beérkező vélemények elemzése után egyeztető megbeszéléseken lesz lehetőség azok megvitatására, amelyeknek pontos időpontjáról és a részvétel módjáról a BKK weboldalán lehet majd tájékozódni.
A társadalmi egyeztetéseket követően a konszenzuson alapuló véleményeket, észrevételeket a Balázs Mór-tervbe építjük, amelyet Budapest Főváros Közgyűlése várhatóan 2014 végéig tárgyal ismét.
Balázs Mór a XIX. század kimagasló tehetségű magyar közlekedésmérnöke volt, aki nagy érdemeket szerzett Budapest világvárosi rangra emelésében. 1887-ben megalapította a Budapesti Városi Villamosvasút Társaságot, és útjára indította Budapest első villamosát a Nagykörúton. A Millenniumi Földalatti Villamosvasút építésének eszméje és kivitelezésének munkája is az ő nevéhez fűződik.