Tarlós István főpolgármester 2014. október 1-jén átadta a BKK beruházásában, európai uniós támogatással megvalósuló FUTÁR-t. A főpolgármester az eseményen elmondta: több mint 2200 járműt vontak be a FUTÁR rendszerébe, ezzel Budapesten egy olyan integrált közösségi közlekedési rendszer épült ki, amely valós idejű, percre pontos forgalmi tájékoztatást nyújt, teljes mértékben kiváltva a főváros felszíni tömegközlekedésének eddigi korszerűtlen, idejétmúlt, egymással össze nem illő utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszereit.

Budapest főpolgármestere szerint a FUTÁR jó példája azoknak a fejlesztésnek, amelyek az elmúlt két évben történtek a fővárosban. Véleménye szerint ezek olyan jelentős eredmények a város életében, amire nem volt példa a 2010 előtti időszakban.
A BKK beruházásában megvalósuló FUTÁR-nak köszönhetően a BKK diszpécserei már műholdas nyomkövetéssel figyelik a forgalmat, ezért szükség esetén gyorsan be tudnak avatkozni szükség esetén. Az utasok a közterületeken elhelyezett kijelzőkről tájékozódhatnak a járművek indulásáig hátralévő percre pontos időről – késés vagy egyéb zavar esetén az intelligens szoftver folyamatosan újraszámolja az indulási időt. Ezenkívül elkészült a FUTÁR utazástervezésre és a járatok valós helyzetének térképes nyomon követésére is alkalmas szolgáltatásának webes verziója, ami a BKK honlapján, illetve a futar.bkk.hu címen érhető el. Az új szolgáltatás hamarosan az okostelefonokon is használható lesz ingyenes applikáció formájában.
Hatékonyabb forgalomirányítás
Bár az utazók közvetlenül nem találkoznak a Budapest forgalomirányítását végző diszpécserközpontban dolgozó szakemberekkel, a BKK háttérben dolgozó munkatársainak hozzáértése, az ott meglévő technikai feltételek nagyban meghatározzák a fővárosi közlekedés színvonalát, utasaink komfortérzetét. Korábban a BKK diszpécsereinek nem volt információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik, erről a járművezetőktől kaphattak tájékoztatást egy igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével. Ily módon nehezen tudták befolyásolni a járatok egyenletes közlekedését a vonalakon, illetve hogy ne két busz jöjjön egymás után, majd hosszú ideig ne érkezzen járat a megállóba.
Ennek vetett véget a BKK beruházásában most megvalósuló FUTÁR projekt, és elkezdődött az új időszámítás a forgalomirányításban.
A FUTÁR kiépítésével
- a BKK diszpécserei folyamatosan tudják szabályozni a felszíni járművek közlekedését;
- sokkal könnyebben és gyorsabban tudnak megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén;
- valamennyi jármű vezetőfülkéjébe érintőképernyős kezelő- és vezérlőegység került, mely vezérli a fedélzeti kijelzőket, elvégzi a hangos utastájékoztatást, biztosítja a valós idejű forgalomkövetést, valamint az elektronikus jegykezelő készülékeket is működteti;
- 902 jelzőlámpás csomópontot kezelünk központi kapcsolattal, ebből a FUTÁR a közösségi közlekedés járműveit 30 jelzőlámpás helyszínen részesíti előnyben. Ezzel nem csupán az utazási idő válik rövidebbé, hanem a szolgáltató számára is jelentős megtakarítást eredményez.
Összességében tehát elmondható, hogy nagymértékben javult a szolgáltatás minősége, és ezt minden budapesti utas tapasztalhatja. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami növeli azok pontosságát és megbízhatóságát.
Valós idejű utastájékoztatás
A FUTÁR nem csak a forgalomirányításról, erről a fontos háttérmunkáról szól – mondta a sajtótájékoztatón Tarlós István, hiszen a dinamikus tájékoztató rendszernek köszönhetően a megállóhelyeken, a járműveken és az online felületeken és okostelefonokon is értesülhetnek az esetleges forgalmi változásokról.
Tarlós István főpolgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a Főváros természetesen az információs társadalom korának igényeihez is alkalmazkodik. Hozzátette: akár otthon a karosszékből bármilyen internetezésre alkalmas készülékkel maguk is rákapcsolódhatnak a FUTÁR hálózatára. Elkészült ugyanis a FUTÁR utazástervezésre és a járatok valós helyzetének térképes nyomon követésére is alkalmas szolgáltatásának webes verziója, amely a BKK honlapján, illetve a futar.bkk.hu címen érhető el. Az új szolgáltatás okostelefonokon is használható, egy ingyenesen letölthető applikáció segítségével. A fejlesztésnek köszönhetően
- „ajtótól ajtóig” terjedő, sőt az akadálymentes utazást is lehetővé tevő útvonaltervezést lehet indítani;
- az utazás tervezésénél különböző preferenciákat is beállíthatunk, például szűkíthetünk az egyes járműfajtákra (busz, villamos, trolibusz, metró stb.), de természetesen az indulási vagy érkezési idő és külön az átszállások száma vagy a gyaloglás minimalizálása is lehet keresési szempont. A tervező alapbeállításban az adott időpont leggyorsabb útvonalait mutatja meg;
- interaktív térképen a megállókat színes ikonokkal jelezzük, azokra kattintva pedig a megállóból induló járatok valós idejű indulási ideje olvasható le;
- az indulási adatok – az utcai kijelzőkéhez hasonlóan – dinamikusan változnak a járművek mozgását figyelembe véve;
- Több mint 5000 megállót tesszük elérhetővé a FUTÁR Utazástervezővel;
- Torlódás, terelés esetén a jármű ikonjánál kis felkiáltójel jelzi az eltérést.
Az új szolgáltatás hamarosan okostelefonokon is használható lesz ingyenes applikáció formájában.
Háttér
A FUTÁR projekt összköltségvetése 6,7 milliárd forint, megvalósítására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból. A professzionális rendszer bevezetésének fővállalkozója a Synergon Integrator Kft., míg a rendszer alapjait és legfőbb elemeit alvállalkozójaként egy világszinten jegyzett szállító, a német IVU Traffic Technologies AG biztosítja. Az IVU széles körű referenciával rendelkezik a világon (pl. London, Berlin, Hollandia, Ausztria stb.), díjat nyert a UITP genfi világkonferencián a londoni rendszer innovatív megvalósításával. A közterületi kijelzők a német Lumino GmbH hasonlóan világszínvonalú, karbantartást nem igénylő, kiváló referenciákkal (Berlin, Dortmund, Hamburg, Stuttgart, valamint Rotterdam, Moszkva, stb.) rendelkező termékei.
A projekt 2010-es indulása óta többször is határidő-hosszabbítás történt, a késedelem több okra vezethető vissza. A FUTÁR-ral felszerelt idősebb járműveken azok próbahasználatakor rejtett hibák jelentkeztek, lévén ilyen bonyolultságú, modern rendszert korábban soha nem telepítettek a több száz korszerűtlen, az idők során egyedi módosításokon átesett járművekre. Emellett a hatósági engedélyeztetés nehézségei is jelentősen lassították a munkát a villamosok esetében.
A BKK 2012-ben vette át a FUTÁR projekt irányítását. Az addig elkészült, alig félkész műszaki tartalom azonban nem volt kielégítő színvonalú, így a fővállalkozó úgy döntött, hogy az informatikai megoldást szállító fő technológiai partnerét, alvállalkozóját lecseréli. Ezt követően egy sokkal megnyugtatóbb és fejlettebb műszaki megoldás kivitelezése kezdődött meg, s fejeződött be 2014 szeptemberére.
A kivitelező által elismert, késlekedésből fakadó kötbérek összege összesen több mint 520 millió forint, melynek 98%-át már érvényesítette a BKK. Ezen felül további mintegy 150 millió forint összegű késedelmi kötbérigény az, amit a vállalkozó (még) nem ismert el, de a BKK fenntart. Az ebből befolyó forrásokat visszafogattuk a projektbe, ami jelentős haszonnal járt (pl.: hajók bevonása a FUTÁR-ba; a menet közben érkező új buszok felszerelése; FUTÁR mobilapplikáció kifejlesztése; újabb közterületi kijelzők üzembe helyezése; valamint ezekből fedezzük a leendő új CAF villamosok és a Combino villamosok felszerelését is.).