„Főpolgármesterként az egyik legfontosabb célom az, hogy kényelmes várost építsünk. Olyan várost, amelynek polgárai minőségi szolgáltatást kapnak. A minőségi szolgáltatások fontos eleme a hatékonyság, hogy a felesleges várakozásokat száműzzük a budapestiek mindennapjaiból, és fontos az elérhetőség, hogy a szolgáltatáshoz lehetőség szerint minél többen hozzáférjenek” – mondta Tarlós István. A főpolgármester hangsúlyozta: többek között az évelején végrehajtott 10 százalékos bérletár-csökkentésnek is köszönhetően idén több mint 57 milliárd forint bevétel várható jegy- és bérletértékesítésből.
A fővárosban már négy helyen nyílt ügyfélközpont: a Kelenföld vasútállomáson, a Keleti pályaudvaron és a Király utca–Rumbach Sebestyén utca sarkán. A modern szolgáltatóhelyiségekben több munkapult található, ezért egyszerre 3-4 munkatárs segíti az ügyfeleket. A tapasztalatok alapján a legtöbbször a jegy-, illetve a bérletvásárlás okán veszik ezeket igénybe, de gyakoriak a MOL Bubival kapcsolatos kérdések, ügyintézések is. A tervek szerint 2016-ig a város összes fontos tömegközlekedési csomópontján kialakítanak ilyen létesítményeket.
A jegykiadó automatákból most még papíralapú jegyeket lehet vásárolni, de az elektronikus jegyrendszer további ütemeinek indulásakor a berendezések majd a megfelelő modulok cseréjével és szoftverfrissítéssel egyszerűen átállíthatók anonim kártyakibocsátásra és egyenlegfeltöltésre is. Emellett a közeljövőben virtuális vásárlásra is lesz lehetőség: a BKK honlapján bankkártyával vásárolhatják meg az ügyfelek a jegyüket és/vagy a bérletüket, amelyeket utána az új automatákból vehetnek át.
Tarlós István az eseményen újranyitotta a BKV Zrt. által üzemeltetett Földalatti Vasúti Múzeumot is. Az Európa első földalattijának emléket állító múzeum az ügyfélközponttal közös bejárattal és fogadótérrel működik tovább.
A BKK új, modern, európai színvonalú ügyfélközpontjaiban minden közlekedéssel kapcsolatos ügy elintézhető:
- jegy- és bérletvásárlás
- parkolási vagy teherforgalmi behajtási információk
- taxipanasz-kezelés
- MOL Bubi ügyintézés
- általános utastájékoztatás
Hamarosan a Ferenciek terén, a Móricz Zsigmond körtéren, Kőbánya-Kispest és a Népliget metróállomáson, illetve a Nyugati és Déli pályaudvarnál nyílnak további ügyfélközpontok.
Az új ügyfélközpontok megoldást jelentenek az eddigi nehézkes, időnként hosszú sorban állással együtt járó jegyvásárlás és ügyintézés problémáira. Az ide érkezőket ügyfélhívó segítségével sorszám szerint szolgálják ki, az új rendszer így jóval gördülékenyebb és hatékonyabb. Az ügyfélközpontokban nemcsak a helyi ügyfeleknek, de a turistáknak is nagy segítséget nyújthatnak: információval látják el őket a főváros közlekedési hálózatáról, az ideérkezők ezért könnyebben tudnak tájékozódni Budapesten. A fővárosban évtizedek óta megszokott jegyárusító ablakok helyett mára színvonalas és kényelmes lehetőség nyílt a közösségi közlekedéssel kapcsolatos ügyek intézésére. A régi jegy- és bérletpénztárak kialakítása, földrajzi elhelyezkedése nem felel meg a kor elvárásainak: nincs ügyféltér, hosszabb ügyintézésre alkalmatlanok, a sorban állás sokszor hidegben vagy hőségben, az ügyfelek számára kényelmetlenül történik, miközben a back office tér is méltatlan a munkavállalók számára. Mivel az új ügyfél-kiszolgálási koncepció új szemléletet, nagyobb tudást és összetettebb feladatokat jelent, ezért a pénztárosokat átképezzük és a BKK új ügyfélközpontjaiban fognak dolgozni magasabb színvonalú körülmények között, magasabb tudással.
Jelenleg már 170 ilyen automata működik Budapesten. Az automaták száma a jövő év elejére pedig már a háromszázat is eléri. A korábbi – kb. 200 automatából álló – jegykiadóautomata-hálózat műszakilag-technológiailag idejétmúlt, átlagos rendelkezésre állása alacsony volt elsősorban a visszatérő konstrukciós hibák miatt, ezért nem tudta fő szerepét: a jegy- és bérletpénztárak tehermentesítését, kiegészítését betölteni. Az új jegykiadó automaták telepítésével látványos változást érzékelhetnek a budapesti tömegközlekedés használói. Az új készülékek ugyanis nemcsak külsejükben és méretükben térnek el az eddigiektől, hanem funkciójukat tekintve is.
- Az eddigi korlátozott termékpaletta után a lehető legtöbb típusú díjtermék elérhető: nemcsak jegyet, hanem bérletet is vásárolhatnak utasaink a nap 24 órájában működő automatákból.
- Általánossá és teljes körűvé válik a bankkártyás fizetés lehetősége: minden készülék alkalmas az érintésmentes bankkártyás fizetésre is.
- A forgalomban lévő összes magyar bankjegyet és pénzérmét is elfogadják az automaták, de ezek listája a vásárlás összegétől és a visszajárónak szánt érmék aktuális készletszintjétől függően dinamikusan változhat.
- Figyelmet fordítottunk az akadálymentességre lehetővé téve, hogy a mozgásukban vagy látásukban korlátozott utasok is igénybe vehessék a gépeket.
- Korszerű, érintőképernyős felhasználói felülettel, többnyelvű menürendszerrel találkozhatnak ügyfeleink.
- Egyazon tranzakcióban több terméket is megvásárolhatnak, ezáltal csökkentve az egy vásárlásra jutó időt.
- Az automaták informatikai hálózatba kötve üzemelnek, ezért a felügyeleti szoftver segítségével állapotuk bármikor, akár távolról is ellenőrizhető, ami lehetővé teszi a meghibásodott készülékek javításának felgyorsulását.
Az új automatákat olyan helyszíneken helyezzük el, melyeket könnyű megtalálni, és a nap 24 órájában hozzáférhetők. Megtalálhatók lesznek minden metró- és sok hévállomásnál, valamint a város összes fontos nappali és éjszakai közlekedési csomópontján ott is, ahol jelenleg nincs jegy- és bérletpénztár, vagy csak időszakosan van nyitva.
A készülékek a telepítésük óta eltelt időszakban, a több mint 2,5 millió vásárlással – amelyből félmillió történt bankkártyával – 3,2 milliárd forint bevételt produkáltak.
Szeptember első hetében az összes bérletvásárlás egynegyede automatákból történt, azaz a fővárosiak gyorsan megszerették ezt a kényelmes és gyors vásárlási lehetőséget. A budapestiek nem idegenkednek a bankkártyás fizetéstől sem, hiszen az automatás vásárlások csaknem fele bankkártyával történik. Ez a gyors népszerűség minden korábbi várakozásunkat felülmúlja. Ilyen könnyen és gyorsan még soha nem lehetett jegyet, bérletet venni, mint napjainkban.
Az értékesítési és tájékoztatási pontok szorosan kapcsolódnak az elektronikus jegyrendszer kialakításához, hiszen mindenben megfelelnek a bevezetendő jegyrendszer igényeinek kiszolgálására, támogatására. A következő önkormányzati ciklus végén már elektronikus jegyrendszer fog működni Budapesten. A bérletigazolványt természetesen felváltja a chipkártya, eltűnnek végre a papírjegyek, és az érintésmentes bankkártyát közvetlenül használva is lehet majd utazni. Az elektronikus jegyrendszerben már a legtöbben majd az interneten és az automatákból fogunk jegyet, bérletet venni. Azonban az igénylés, az ügyintézés, a több millió utazó átsegítése a mai rendszerből az újba nélkülözhetetlenné teszi a kulturált környezetet.
A megújuló jegy- és bérletértékesítési rendszerünk kiegészült egy hatékonyabb ellenőrzési rendszerrel. Ez a budapestiek érdeke is, hiszen így érhető el, hogy a 2014 elején végrehajtott 10 százalékos bérletárcsökkentés ne járjon bevételkieséssel. sikerült az is, amiben sokan kételkedtek. Míg 2010-ben csupán 49,5 milliárd forint volt a bevétel a jegy- és bérletértékesítésből, addig idén több mint 57 milliárd forintra számítunk. Alacsonyabb árú bérletekkel értünk el tehát magasabb bevételt.