A Budapesti Közlekedési Központ az asztali számítógépek után okostelefonon és tableteken is elérhetővé tette a FUTÁR utazástervezőjét, amelyet a BKK a mai napon nyilvános próbaüzemre bocsát. Az új útvonaltervezőt teljes mértékben integráltuk az új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerünkbe, a FUTÁR-ba, webes verziója pedig a BKK honlapján érhető el: http://futar.bkk.hu. Az alkalmazás elérhetővé tételével lényegében lezárul a FUTÁR-projekt, melynek keretében az összes felszíni tömegközlekedési járművet informatikai hálózatba kapcsoltuk, műholdas megfigyeléssel láttunk el. Az új informatikai rendszerrel a diszpécsereink valós időben követik és irányítják a járműveket, gondoskodnak egyenletességükről és bármilyen zavaresemény kezeléséről. Az így beérkező információkról pedig több mint 250 helyen kijelzőkön és az interneten, mobilapplikáción és sok más csatornán tudjuk tájékoztatni utasainkat. A FUTÁR vezérli az összes felszíni jármű hangos és vizuális tájékoztatási rendszerét is.
Az applikáció az alábbi linkeken érhető el:
Utazástervezés „ajtótól ajtóig”
A BKK egyrészt a FUTÁR projekt részeként, másrészt annak kiterjesztéseként elengedhetetlenül szükségesnek tartotta, hogy a közterületi kijelzőkön is megjelenő valós idejű indulási idők mobilalkalmazáson keresztül is elérhetők legyenek a fővárosban közlekedők számára - nem csak ott, ahol van kijelző, hanem minden megállóban. A járművek aktuális helyzetét jelző webes utazástervező után immár okostlefonokon is elérhető az új szolgáltatás.
Az alkalmazással úgynevezett „ajtótól ajtóig” történő, illetve akár akadálymentes útvonaltervezés is lehetséges. Ügyfeleink bármikor megtekinthetik a fővárosi közlekedés aktuális hálózati térképét, sőt a járművek helyzetének valós idejű megjelenítésére is lehetőséget biztosít. Az interaktív térképen a megállókat színes ikonokkal jelezzük, azokra kattintva pedig a megállóból induló járatok valós idejű indulása olvasható le. Az adatok – az utcai kijelzőkéhez hasonlóan – dinamikusan változnak a járművek mozgását figyelembe véve. A járművek kb. 30 másodpercenként küldenek információt a pozíciójukról, ezért a pillanatnyi helyzetükhöz képest néhány másodperces különbséggel számolni kell.
Mivel a metrók és a hévek nem részei a FUTÁR-nak – ezek zárt pályájuk okán a tervezett menetrendjüket sokszor másodperc pontossággal tartani tudó járatok –, a tervezett menetrendjüket veszi figyelembe az utazástervező. A Combino villamosokat várhatóan 2015-ig a szállítónak fedélzeti egységgel kell felszerelnie, ezért a 4-es és 6-os villamosra tervezett, menetrendi információkat használ a rendszer, azonban ez az utazástervezést nem befolyásolja, tekintettel a körúti villamosok, sűrű, 2-3 perces követésére.
A FUTÁR nyilvántartja az esetleges menetrendi eltéréseket is, ezért utazás közben az újratervezés is megoldható. Az okostelefonra készített és tabletre is optimalizált verzió működik iPhone és iPad (iOS) mellett Android és Windows Phone platformon is.
Reméljük, hogy ügyfeleink hamar megkedvelik az új alkalmazást, amely megkönnyíti utazás tervezését a fővárosban. Számítunk ügyfeleink visszajelzésére, véleményére a FUTÁR oldalán: http://futar.bkk.hu/ címen és az applikációban, mellyel hozzájárulnak az applikáció fejlesztéséhez, tökéletesítéséhez.
A FUTÁR projektről
A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) műholdas járműkövetésen alapul, mely nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos és 24 órán át tartó felügyeletét, a menetrendszerű közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony beavatkozást. A FUTÁR-t minden, a BKK szolgáltatásaihoz tartozó buszra, trolibuszra, villamosra és hajóra felszereltük, fedélzeti egysége vezérli a külső és belső kijelzőket, valamint a bemondásokat. A Combino villamosokba szerelésüket szerződés szerint a szállítónak idén év végéig kell befejeznie. A megállóhelyeken elhelyezett FUTÁR kijelzők segítségével, amelyekből városszerte 263 darabot telepítettünk az utasok valós idejű információkat kapnak, azaz percre pontosan láthatják majd, hogy mikor indul a megállóból tovább a járat. Ez megkönnyíti az utazás tervezését, és kiszámíthatóbbá is teszi azt. Az új kijelzők természetesen tájékoztatnak a jármű útirányán és indulási idején kívül a forgalmi változásokról is. Ilyenkor az utasok tájékoztatása mind a járműveken, mind a megállókban azonnal megtörténik.
A projekt összköltsége 6,7 milliárd forint, létrehozására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból.