A zuglói szakaszon novemberig folytatódik a felújítás ütemterv szerint
Közlekedés az 1-es villamos vonalán 2014. szeptember 7-étől várhatóan november végéig
2014. szeptember 7-étől, vasárnaptól az 1-es villamos két szakaszra bontva, megosztva közlekedik a Bécsi út/Vörösvári út és a Lehel utca/Róbert Károly körút, valamint a Puskás Ferenc Stadion M és a Közvágóhíd H között. A villamos által nem érintett megállóhelyek pótlására 1-es jelzéssel villamospótló busz közlekedik az Árpád híd M és a Puskás Ferenc Stadion M között.
Az Árpád híd M végállomástól a Puskás Ferenc Stadion M végállomásig az 1-es villamospótló busz az Árpád híd M–Róbert Károly körút–felüljáró–Hungária körút–Puskás Ferenc Stadion M útvonalon halad, az alábbi megállóhelyek érintésével:
- Árpád híd M végállomás, felszállóhely: a Róbert Károly körúton az Angyalföldi utca torkolata előtt,
- Honvédkórház: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Lehel utca/Róbert Károly körút: a 105-ös, 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Vágány utca / Róbert Károly körút: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Kacsóh Pongrác út: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Erzsébet királyné útja, aluljáró: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Ajtósi Dürer sor: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Zugló vasútállomás: a Hungária körúton a Thököly út kereszteződése előtt,
- Egressy út/Hungária körút: a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye,
- Puskás Ferenc Stadion M végállomás, leszállóhely: a 77-es trolibusz, valamint a 901-es és a 918-as autóbusz megállóhelye.
A Puskás Ferenc Stadion M végállomástól az Árpád híd M végállomásig az 1-es villamospótló autóbusz a Puskás Ferenc Stadion M–Hungária körút–felüljáró–Róbert Károly körút–Váci út–Árpád híd M útvonalon halad, az alábbi megállóhelyek érintésével:
- Puskás Ferenc Stadion M végállomás, felszállóhely: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Egressy út/Hungária körút: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Zugló vasútállomás: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Ajtósi Dürer sor: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Erzsébet királyné útja, aluljáró: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Kacsóh Pongrác út: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Vágány utca/Róbert Károly körút: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Lehel utca/Róbert Károly körút: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Honvédkórház: a 901-es, a 918-as és a 937-es autóbusz megállóhelye,
- Teve utca (Árpád híd M): a Róbert Károly körúton a Teve utca és a Pap Károly utca között,
- Árpád híd M végállomás, leszállóhely: a Volánbusz leszállóhelye.
Gyalogos forgalom a Népliget M és a Közvágóhíd H megállóhelyeken
A Puskás Ferenc Stadion M és a Közvágóhíd közötti pálya forgalomba helyezése még próbaüzemnek minősül, a kiegészítő munkavégzés és a műszaki átadás-átvétel ezen a szakaszon várhatóan októberig tart.
A Népliget megállóhelyen ideiglenes, faburkolatú peront alakítottunk ki az aluljáró és a peron kiépítésének munkálatai miatt. A Népliget megállóhely várhatóan október 20-áig csak az aluljárótól távolabbi végén hagyható el, az aluljáró, valamint a metróállomás pedig a Könyves Kálmán körúton átvezető zebrán átkelve érhető el.
A Közvágóhídnál is tartanak még az aluljáró és a rámpa munkálatai, így a végállomás csak a hátsó, híd felőli kijáraton keresztül hagyható el, amely a H7-es hévhez esik közel. A H6-os hév, a 2-es és 24-es villamos, illetve a buszok a szeptember 7-i átadás után körülbelül két hétig csak gyalogos kerülővel érhetők el, a Soroksári út felé eső rámpa átadását ütemterv szerint szeptember végére tervezzük.
Díjszabási tudnivalók
A pótlás miatti kényszerű átszállás nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint egyszeres átszállójegy – használata esetén nem kell új jegyet kezelni, hanem a már kezelt jegyet kell ismét kezelni átszállás után a jegy számkocka nélküli végén (a gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből). Mivel az 1-es villamost a vonal mindkét végén pótoljuk, ezért kétszeri átszállás, azaz harmadik felszállás is szükségessé válhat. Ilyen esetekben a már kétszer kezelt vonal- és gyűjtőjegyek újabb kezelésére nincs mód, így további jegykezelés nem szükséges. Az átszállójegyet a kényszerű átszállás miatt nem kell ismét kezelni, mivel az mindkét végén számkockával rendelkezik.
Az 1-es villamos felújítása ütemterv szerint halad
Az 1-es villamos felújítása ütemterv szerint halad: az északi szakasz teljes műszaki átadás-átvétele június végéig tartott, addig zajlott az utasforgalmi próbaüzem. Ez idő alatt a forgalom zavarása nélkül elvégezhető egyéb munkálatokat befejeztük: beüzemeltük a lifteket, mozgólépcsőket, utastájékoztatási elemeket helyeztünk ki, megtörtént a környezetrendezés. 2013. december 15-én forgalomba helyeztük az Árpád híd M–Lehel utcai, 2014. május 5-én a Bécsi út–Vágány utcai vonalszakaszt, 2014. szeptember 7-én pedig elindulhat a forgalom a Puskás Ferenc Stadion M és a Közvágóhíd H között. A Puskás Ferenc Stadion M és a Lehel utca között, ahol a teljes pálya átépül, a munkálatok ütemterv szerint november végéig tartanak.
Az 1-es villamos jelenlegi vonala a Bécsi úti végállomástól a Közvágóhídig (Soroksári útig) 13,2 km hosszú. A projekt része, hogy a déli szakaszt a Rákóczi hídon átvezetve egészen a Fehérvári útig meghosszabbítsuk – ezért épül teljesen új pályaként a Rákóczi hídon keresztül további 3,3 km-es rész –, és ezzel új kötöttpályás közlekedési kapcsolat jöjjön létre Dél-Buda és Pest között.
A Puskás Ferenc Stadion M és a Közvágóhíd H megálló között - mintegy 5 kilométeres szakaszon újjáépült valamennyi megállóhely hosszabb lett és 26 cm magas peronok létesültek, melynek köszönhetően az új CAF villamosok üzembe állítását követően a vonal akadálymentes lesz. Teljes, az esőtől védő peronlefedés épül a Népliget és a Közvágóhíd megállóhelyen, és a peront részlegesen lefedő, az 1-es északi szakaszáról is ismert váró épült a Hős utca, a Hidegkúti Nándor Stadion, a Kőbányai út, a Vajda Péter utca, az Albert Flórián út, a Ferencváros vasútállomás és a Mester utca megállóban. Átépült a 28-as villamos keresztezése, a Kismartoni úti útátjáró és a Mester utcai átszelés, valamint a Közvágóhíd megállóhely vágányai. Az Elnök utcánál új váltókat építettünk be, hogy forgalmi zavar esetén a villamosközlekedés szakaszosan is fenntartható legyen. Részlegesen felújítottunk 3 áramátalakító állomást (a Szörény utcait, a népligetit és a ferencvárosit), és megújult az áramellátás biztosító kábelhálózat is. Elkészültek a kapcsolódó forgalomtechnikai, burkolatépítési és közműépítési munkák. Akadálymentes gyalogoskapcsolatok, megközelítési útvonalak épülnek a megállóhelyeknél. A Közvágóhíd megállót új rámpával akadálymentesítjük.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása része az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92% európai uniós támogatás felhasználásával összesen 44.442.766.724 forint értékű. Az 1-es villamosvonal kivitelezési költsége mintegy nettó 27,49 milliárd forint.