Villamosreneszánsz Budapesten

Dr. Tuzson Bence országgyűlési képviselő beszédében ismertette a nemzeti termelőipar fejlesztésének jelentőségét, valamint a kormány és a CAF közötti megállapodás részleteit, melynek eredményeként további 10 darab vadonatúj alacsonypadlós villamos érkezik Budapestre. A korszerű CAF villamosok száma tehát 37-ről 47 darabra nő. Kifejtette, hogy a magyar állam célja a magyar termelőipar támogatása, amely a jelenlegi megállapodásban is megvalósul. Ahhoz, hogy a Dunakeszin lévő vasúti üzem ismét a fénykorát élhesse, először a fővárosba érkező spanyol villamosok végső tesztelése valósul meg a gyárban, majd a további tíz villamos gyártása is az üzemben  történik.  A Bombardier MÁV Kft. üzeme a későbbiekben országszerte jelentős projektek megvalósulásában is részt vehet, hiszen a CAF-fal történő együttműködésben további fővárosi fejlesztések (pl. M3-as metró projekt) is ebben a gyárban realizálódhatnak. A mostani megállapodás a nemzeti ipar fejlesztésének egyik központjává teheti Dunakeszit az agglomerációban.

Rodrigo Felipe, a CAF területi igazgatója a nagy múltú spanyol cég eddigi eredményeiről is beszélt: több mint száz éve gyárt vasúti járműveket, és 20 éve nyitott a külföldi piac felé is. 2011-ben kötötte meg a CAF azt a szerződést, amelyik alapján a spanyol cég 18 darab 100%-ban alacsonypadlós villamost szállított Debrecennek. A területi igazgató kitért arra is, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal idén kötött szerződés alapján először 37 darab villamost szállítanak a fővárosba, és további 87 villamos lehívása is lehetséges. A CAF és a dunakeszi gyár együttműködése azt jelenti, hogy a Budapestre érkező 37 villamos teljes tesztelése már Dunakeszin zajlik, és a  spanyol gyárban sajátíthatják el az üzem munkavállalói a járművek összeszereléséhez szükségese szakmai tudást. Az együttműködés tehát nemcsak a mostani projektre terjed ki, hanem hosszú távon valósulhat meg. A Budapestre érkező további tíz villamos szerelése már Dunakeszin lehetséges. Beszéde végén hangsúlyozta: megtisztelő részt venni számukra a magyar vasúti ipar újjáélesztésében.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta, hogy a villamos reneszánszát éli Budapesten, hiszen az elmúlt harminc évben nem történt ennyi fejlesztés a villamosközlekedésben, mint amennyi most valósul meg. Elkezdődött az 1-es villamos-, a 3-as villamosvonal fejlesztése, és idén megkezdődhet a budai fonódó kiépítése, sőt a villamosflotta is megújul a CAF-fal kötött szerződés eredményeként. A kormány támogatásával a BKK megállapodást írt alá a CAF-fal, miszerint a 37 darab villamos helyett 47 darab vadonatúj, korszerű, alacsonypadlós villamos érkezik Budapestre, és a CAF a 37 darab villamost hamarabb szállítja a fővárosba. A gyártó és a megrendelő a villamosokra az előzetes típusengedélyt néhány napon belül megkaphatja, ami jelentős előrelépés egy-egy új jármű mielőbbi forgalomba állásához. Kifejtette, hogy további előrelépésre is van mód: egységes villamosflotta jöhet létre Budapesten az opcionális 87 villamos lehívásával, és a további források biztosítása után ezek a villamosok már a magyar ipart támogatva Dunakeszin készülhetnek.

Dióssi Csaba, Dunakeszi polgármestere ismertette a Bombardier MÁV Kft. termelésbe bekapcsolásának előzményeit, és reményét fejezte ki, hogy a mostani és az esetleges jövőbeni megrendelések tovább erősítik a nagy múltú vállalatot Dunakeszin.

Orbán Péter, a Bombardier MÁV Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a gyár 1926-ban nyitotta meg kaput, és eddig több mint 3000 új gyártású kocsi hagyta el az épületet. Eddig a vasúti üzemben csak villamosfelújítást végeztek, de a további beruházások már villamosok gyártására is alkalmassá teszik a gyárat, és a CAF-fal kötött megállapodás további 100-130 főnek nyújt munkát.