Rekordgyorsasággal kaptak előzetes típusengedélyt Budapest leendő új villamosai

A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV szakembereivel egyeztetve és jóváhagyásukkal a CAF összeállította a Budapestre érkező 47 darab új alacsonypadlós villamos előzetes típusengedélyezési dokumentációját, melyet a szállítási szerződésben vállalt határidőre, május 5-én, a CAF benyújtott a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH). Az összeállított dokumentáció minőségét és a hatóságnak a projekt gyorsítása és az ehhez fűződő nemzetgazdasági érdekek iránti elkötelezettségét jellemzi, hogy bár az NKH-nak az előírások alapján 180 nap áll rendelkezésére a kérelem elbírálására, ennek ellenére rekordidő alatt, 40 nap után kiadta az előzetes típusengedélyt. Ennek birtokában a prototípus járművek gyártása a szükséges anyagbeszerzések lezárultával hamarosan megindulhat.

Ezzel párhuzamosan, 2014. június 10-én a 47 darab új alacsonypadlós villamost gyártó CAF is megállapodást kötött a BKK közreműködésével a Kormány képviseletében eljáró Nemzeti Külgazdasági Hivatallal (HITA) az új járművek magyarországi gyártására. A megállapodás alapján a CAF a Budapestre szállított villamosok gyártására, illetve tesztelésére veszi igénybe a Dunakeszi járműjavító telepet, tehát a Budapestre érkező 47 villamos utolsó tíz darabja már a magyar vasúti járműgyártás közreműködésével magyarországi helyszínen valósulhat meg. A CAF vállalta a szakemberek továbbképzését, míg a HITA a magyarországi beszállítói háttér bővítésére tesz javaslatot, és felügyeli a beszállítók fejlesztését. Ezzel a megállapodással biztosítható a dunakeszi üzemben a munkahelyek megtartása, akár a létszám bővítése is. A beszállítói háttér magyarországi cégekkel történő bővítése pozitívan hat a hazai gazdasági, ipari fejlődésre.

Az  első jármű 2015 tavaszára érkezhet Budapestre, az utasforgalomban előreláthatóan 2015 őszétől vesz részt.

A budapesti villamosbeszerzési projektről röviden

A Fővárosi Önkormányzat közlekedési nagyberuházásainak megvalósításáért felelős BKK 2014. február 15-én nyílt közbeszerzési eljárást indított alapmennyiségként összesen 37 db (25 db rövid és 12 db hosszú), illetve feltételes mennyiségként 87 db új, 100%-ban alacsonypadlós villamos beszerzésére. A szállítási szerződést 2014. március 5-én kötötte meg a spanyol Construcciones y Auxiliary de Ferrocarriles S.A. (CAF) és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

Annak érdekében, hogy a villamosok szállítása a lehető legnagyobb arányban még 2015. december 31. előtt megtörténhessen, és ezzel a lehető legtöbb, a szabályok szerint 2015-ig felhasználható uniós forrást hívjon le, a BKK tárgyalásokat kezdeményezett a szállítóval a gyártás felgyorsításának lehetőségéről. Ennek érdekében a kormány támogatta a Főváros és a BKK törekvéseit, ezért az 1261/2014. (IV. 22.) Korm. határozat értelmében további 3,55 milliárd forint biztosításával lehetőség nyílik további  10 db rövid villamos megrendelésére, amely a gyártást felgyorsító újabb gyártósor üzembe helyezésének és az alapmennyiség szállítási felgyorsításának feltétele volt a CAF részéről.

A projektben a 37 járművön felül plusz 10, összesen 47 db új, korszerű, alacsonypadlós villamos érkezhet a fővárosba 2015-ben és 2016-ban.

Az új járművek az uniós támogatásból megújuló villamosvonalakon – az 1-esen és a 3-ason –, valamint a  rövidesen épülő budai fonódó villamos vonalain – a 19-esen és a 61-esen – közlekednek majd. A villamosvonalakon megjelenő új járművek, valamint az infrastruktúra átépülésével és korszerűsítésével az utazási komfortszint nagymértékben emelkedik, és megteremtjük az esélyegyenlőség feltételeit is.

Amennyiben újabb forrás áll rendelkezésünkre, további 77 villamos lehívására biztosít lehetőséget a szerződés, és tovább folytatható a villamos járműállomány fejlesztése, a hazai ipar közreműködésével.

Röviden a projektről

„Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projekt

A Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés projekt a Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési, járműbeszerzési beruházása, amelynek kedvezményezettje a Budapesti Közlekedési Központ. A projektben összesen 47 villamost, valamint 24 trolibuszt szerez be a főváros. Valamennyi jármű alacsonypadlós lesz, biztosítva a könnyű, akadálymentes beszállást. A 47 új, alacsonypadlós villamosból 35 jármű 34-36 méter hosszú, 12 kocsi pedig 54-56 méter hosszú lesz.

A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza, a rendelkezésre álló összes forrás 43.000.000.000 forint.

Az új villamosok és trolibuszok beszerzése napjaink egyik fő közösségi közlekedési beruházása, melynek pályázatát 2011-ben adtuk be, a támogatást 2012-ben nyertük el, 2013-ban pedig a tendereztetés zajlott. A projekt megvalósításának finanszírozására 2012. december 7-én írták alá a támogatási szerződést. A támogatási arány 99,33 százalék, a támogatáshoz kapcsolódó, a Fővárosi Önkormányzat részéről rendelkezésre bocsátandó önrész összesen 288.100.000 forintot tett ki. A 2013 februárjában kiírt, a villamosok beszerzésre irányuló közbeszerzési eljárás, az egymást követő két Közbeszerzési Döntőbizottság előtti eljárás után, végül 2014. március 3-án eredményesen lezárult, a CAF győzelmével.

Budapest, 2014. június 19. Budapesti Közlekedési Központ BKV Zrt. Kapcsolódó anyagok: