Kísérleti felújítás indul a H5-ös hév egyik szerelvényén

A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként a Budapesti Közlekedési Központ a H5-ös héven közlekedő szerelvények utasterének korszerűsítésére dolgozott ki programot. A tervek a BKK és a BKV együttműködésében elkészültek, elsőként egy három kocsiból álló vonat készül el kísérleti darabként, melynek tapasztalatai alapján születhet döntés a folytatásról.

Terveink szerint már idén elkészül és forgalomba áll egy felújított hévszerelvény, a további járműveket pedig ennek a prototípusnak a tesztelése után, a tapasztalatokat értékelve és utasaink véleményét figyelembe véve újítjuk fel.  A felújítás célja az utastér jelentős korszerűsítése és komfortosabbá tétele. Jelenleg a BKV járműállományát képező hév motorvonatok utastere sem kialakításában, sem látványában nem felel meg a mai kor elvárásainak, az ülések kényelmetlenek, a járművek szellőzése nem megfelelő, a belső kialakítás az 1970-es évek stílusjegyeit hordozza, az utastájékoztatás elégtelen. Az átlagosan közel 36 éves járművek teljes körű cseréje 2020-ig várhatóan nem tud végbemenni: a Főváros és a BKK dolgozik a hév-járműpark cseréjét szolgáló uniós projektek előkészítésén, de ezek elsőként várhatóan a H8-as és H9-es vonalakat érinthetik majd. Így a H5-ös vonalon napi 87 ezer utast kiszolgáló vonatok komfortszintjének javítása elengedhettlen, hisz a vonatok a ma látható források (és más projektek, pl. az M3-as metró felújításának forrásigénye) mellett várhatóan még több évig üzemben maradnak. A vonatok belső komfortjának javítása érdekében a Budapesti Közlekedési Központ a BKV szakértőivel közösen programot dolgozott ki, ennek keretében készül el az első tesztvonat. A munka keretében felújítjuk a járművek belső terét, új, ergonomikus ülések kerülnek a vonatokba , a fűtésrendszert korszerűsítjük, az utastájékoztatást új kijelzőkkel fejlesztjük, illetve a felújítási program része a vonatokon a WiFi-hálózat kiépítése, illetve ehhez kapcsolódva a mobiltelefonok, laptopok számára elektromos hálózati csatlakozók biztosítása. Ezáltal az utasok komfortérzetét jelentősen növelni tudjuk a szerelvényeken, és az utazási idő hasznos eltöltéséhez is hozzájárulunk. A felújítás részeként a vonatok légkondicionálást és új ablakokat is kapnak.

A prototípust, egy három kocsiból álló, ún. MXA motorvonatot az év második felében újítjuk fel elsődlegesen magyar beszállítók bevonásával, a munkát a BKV járműjavító műhelye, a VJSZ fogja majd össze. A több hónapos tesztüzem után elemezzük a műszaki tapasztalatokat, valamint az utasok véleményét figyelembe véve alakítjuk ki a felújításra váró sorozat végleges terveit. A felújított szerelvényben:
  • megújul a belső színvilág,
  • átalakítjuk az üléselrendezést a kényelmes utazás érdekében,
  • új, kényelmes üléseket szerelünk be,
  • az utazási szokások szerint átalakul a kapaszkodók elrendezése,
  • a rongálásvédelemmel ellátott padló- és oldalburkolat létesül,
  • új, szigetelt ablakok épülnek be a kocsikba,
  • új, többfunkciós tér létesül a babakocsival vagy kerékpárral utazóknak,
  • új fűtési rendszert szerelünk be,
  • klímaberendezést kap a vonat,
  • az utastérben vezeték nélküli internetet biztosítunk,
  • megújul a vonatok utastájékoztató rendszere,
  • kamerarendszer létesül,
  • 230 V-os csatlakozók létesülnek az utastérben.

A prototípuson elvégzendő munkák értéke várhatóan 90 millió forint lesz. A program folytatásáról a prototípus tapasztalatai alapján születhet döntés.