Az M4-es metró átadását követően megváltozott a felszíni tömegközlekedés

Tarlós István főpolgármester bejelentésének megfelelően tervezetten 2014. március 28-án (pénteken) déltől birtokukba vehették az utasok az M4-es metró vonalát. Az új metró már ezen a napon is késő esti üzemzárásáig közlekedett, a felszíni hálózat ugyanakkor pénteken még nem változott: a buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekedtek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adtuk át a forgalomnak – egészen másnapig. 2014. március 29-én, szombaton az első járatindulástól ugyanis életbe léptek a korábban bemutatott felszíni tömegközlekedési változások. A buszhálózat megváltozó rendjének kialakításakor arra törekedtünk, hogy minél többen használják a gyors, dugómentes és kényelmes utazást biztosító új metróvonalat, mely alternatívát kínál a jelenleg nagy forgalmú 7-es buszcsalád, a 47-es és a 49-es villamos mellett, valamint a nyugati agglomerációból a XI. kerületig közlekedő sűrű autóbuszvonalak kelenföldi végállomásáról a belvárosba. A januárban egy hónapon át tartó véleményezés után, több mint 7000 észrevétel alapján kialakított új felszíni közlekedési rend tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 5 villamos- és 3 trolibusz- és 20 éjszakai buszvonalon jelent hálózati vagy jelentős menetrendváltozást. Ahogy Tarlós István bejelentette: a BKK Igazgatóságának döntése alapján az M4-es metrón március 28-ai (pénteki) déli indulásától az esti utolsó járatig, valamint március 29-én és 30-án (szombaton és vasárnap) egész nap díjmentesen lehet utazni. A kedvezmény a felszíni járatokra és más metróvonalakra nem vonatkozik.  Mivel ezeken a napokon – az utasforgalmi próbaüzem első három napjának ingyenessége miatt – az M4-es metró vonalán egyik jegyérvényesítő automata sem működik majd, az M2-es, illetve az M3-as metróra történő átszálláskor a Kálvin téren és a Keleti pályaudvarnál a menetjegyeket az ellenőrök érvényesítik. Március 31-én (hétfőn) üzemkezdettől az új metróvonal is a megszokott díjszabás szerint vehető igénybe mint Budapest tömegközlekedési hálózatának új vonala.

A részletes változások megismerhetők itt

Az új metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között jár, az elindulásához kapcsolódó, március 29-étől (szombattól) életbe lépett felszíni hálózati, menetrendi változások Újpalota, Zugló, a Belváros, Józsefváros, Bel-Buda, Kelenföld, Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Albertfalva, Budafok, Budatétény, Nagytétény, Budaörs és Törökbálint tömegközlekedésére vannak közvetlen hatással. Az új felszíni közlekedési hálózatot a www.bkk.hu/m4 címen elérhető oldalunkon mutattuk be, ahol a már megismert interaktív térkép mellett – járatonként és városrészenként bontva – részletes szöveges magyarázatok és további térképek, rajzok segítik a tájékozódást. 2014 januárjában a Budapest-portálról és a BKK honlapjáról egyaránt elérhető interaktív internetes felületen véleményezhette bárki az M4-es metró elindulása miatt átalakuló felszíni közlekedési rendet. Az új felszíni hálózatra érkezett több mint 7000 releváns vélemény, javaslat figyelembevételével alakítottuk ki a végleges felszíni forgalmi rendet. Az új és a megváltozó járatok menetrendje hamarosan elérhető lesz a www.bkk.hu/menetrend oldalon. A mellékelt táblázatból megismerhetőek a változó, valamint az új járatok, illetve jellemző követési sűrűségük.

Az M4-es metró 7,4 kilométeres elkészült szakaszát 13 perc alatt teszi majd meg a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között. A többi metróvonalhoz hasonlóan csúcsidőszakban 2-3 percenként, míg napközben és hétvégén 5, késő este pedig 10 percenként jár majd, és átszállási lehetőséget biztosít a Keleti pályaudvarnál az M2-es és a Kálvin téren az M3-as metróvonalra. Az átszállással történő utazás a metróhálózaton belül továbbra is egy vonaljeggyel lehetséges marad. A metró átadását követő hónapokban a felszíni tömegközlekedési hálózat új struktúrában fog működni, a felszíni kínálat jelentősen nem csökken. A felszíni közlekedés újratervezésekor számos szempontot kellett figyelembe venni. A megújuló felszíni hálózatot alapvetően úgy terveztük, hogy minden utasunk a gyors, dugómentes és kényelmes utazást biztosító M4-es metróvonalat használja, akinek az nyújtja a leggyorsabb közlekedési módot. Azon utasainkat – útvonaluktól függő módon és mértékben – az új metró igénybevételére ösztönözzük, akiknek az a jelenlegivel azonos eljutási időt jelent. Zömében meghagyjuk a megszokott felszíni utazási lehetőséget azokon a vonalakon, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást. A nappali járatok közlekedésének változásához igazodva kisebb menetrendi módosításokat hajtunk végre az éjszakai hálózaton is.

Bízzunk abban, hogy utasaink hamar megszokják és megkedvelik majd az M4-es metrót,  és a hozzá kapcsolódó új felszíni tömegközlekedési hálózat is minden kedves utasunk örömére és megelégedésére szolgál majd.

Kapcsolódó anyagok: