Utasaink kényelmét szolgálja a járművezetői jegyértékesítés

A mai szakszervezeti provokáció  megtévesztően a Budapesten 16 éve sikeresen működő járművezetői jegyértékesítést próbálja összekeverni az elsőajtós felszállási renddel, miközben olyan vonalakon lassították ma a forgalmat, amelyeken nincs és amelyeken jelenleg nem is tervezünk bevezetni elsőajtós felszállási rendet.  A járművezetők általi jegyértékesítés tucatnyi vonalon már 1998 óta jól működik Budapesten, utasaink kényelme érdekében 2013 végére kiterjesztettük minden busz- és trolivonalra. A járművezetőnél váltott jegy 100 forinttal drágább, épp azért, hogy csak azon utasaink vegyenek a fedélzeten jegyet, akik másutt nem tudtak (pl. előre nem tervezett utazás, környéken nem elérhető nyitva tartó pénztár, otthon felejtett bérlet, stb. miatt) és egyben azért, hogy a járművezető jutalékát is fedezze a magasabb ár. A mindennapi gyakorlatban sem az összes értékesítés 1 %-át jelentő járművezetői jegyárusítás, sem az (egyébként ma feltartott 7-es buszokon be sem vezetett) elsőajtós felszállási rend nem okoz menetrendi késéseket vagy egyéb más jelentős problémát Budapest közlekedésében.

A Budapesti Közlekedési Központ által, a BKV-val és a VT-Arrivával együttműködésben minden buszvonalra, trolibusz-vonalra 2013-ban kiterjesztett járművezetői jegyeladás minden utas érdeke. Bárki otthon hagyhatja a bérletét vagy kerülhet olyan helyzetbe, hogy úgy kellene a közösségi közlekedés járműveit használnia, hogy előtte nem tud jegyet váltani a jegypénztárban. Az ilyen helyzetek elkerülése érdekében vezettük be a buszokon teljes körűen a fedélzeti jegyértékesítést, ami ráadásul nem új jelenség, hiszen 1998 óta több tucat vonalon (pl. a belvárosi zsúfolt trolikon is) már elérhető volt. 2013-ban csupán kiterjesztettük ezt a jegyvásárlási lehetőséget.

Az eddigi tapasztalatok szerint a jegyek járműveken történő értékesítése – amely a BKK egyik kiegészítő szolgáltatása, nem pedig a fő értékesítési csatornája – hétköznapi helyzetben nem növeli meg a menetidőt, a menetrendek ezért nem változtak. A fedélzeti jegyárusítás jelenleg az összes jegyértékesítés 1 %-át teszi ki.

A járművezetői jegyértékesítés nem keverhető össze az elsőajtós felszállási renddel

Sajnos a járműveken történő jegyértékesítést sokan az elsőajtós felszállási renddel hozzák összefüggésbe. Hangsúlyozzuk, hogy az elsőajtós felszállási renddel nincs összefüggésben mindez, a járművezetők az első ajtós rendben működő és a többi vonalon is árulnak jegyet. A fedélzeti jegyértékesítés 1998 óta sikeresen működik, és amíg egyes szakszervezetek nem akartak ebből problémát gyártani, addig nem is volt, mint ahogy a Volán társaságoknál sincs. A BKK ezzel együtt mindent megtesz a lehetséges kockázatok csökkentésére: már korábban kezdeményeztük a jogalkotónál, hogy kapjanak a járművezetők mentességet az áfás számla adása alól (ahogy pl. az automaták is) és aki kéri, utólag, postán kaphasson számlát (a jegy maga nyugtaként is szolgál, tehát csak áfás számla igény esetén merül fel a probléma). A buszokon a járművezetők könnyebb munkavégzését segítő fejlesztéseket (jobb megvilágítás, stb.) a BKV folyamatosan végzi, ezen költségeit a BKK megtéríti. Számos busztípuson ezeket a munkákat az üzemeltető már elvégezte.

A járművezetők általi jegyértékesítés tehát egy hosszú évek óta jól működő, utasaink kényelme érdekében bevezetett szolgáltatás.

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest, 2014. február 18.