Új gyalogosátkelők Budapesten

A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat közútkezelőjeként három kerületben összesen tíz helyszínen létesít új gyalogátkelőhelyeket buszmegállókhoz kapcsolódóan a nagy gépkocsiforgalmat lebonyolító utakon. Folytatódik a közlekedésbiztonsági fejlesztések megvalósítása a fővárosban. Ennek érdekében tíz helyszínen biztosítunk új és biztonságos közlekedési lehetőséget a gyalogosok számára. A BKK nemcsak a közösségi közlekedés fejlesztéséért és működtetéséért felel, hanem – mint a Fővárosi Önkormányzat közútkezelője – feladatköre a főváros közlekedésének biztonságosabbá tétele is. Folyamatosan követjük az új technológiákat, illetve növeljük a meglévő és a gyalogosok forgalmához jobban illeszkedő biztonságos útvonalak számát.

Tíz új gyalogos-átkelőhely

Kőbányán, Pestszentlőrincen és Rákosmentén tíz helyszínen létesítünk új kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket. A munkálatokat februárban elkezdtük, melyeknek célja a buszmegállók, valamint a közeli intézmények biztonságos gyalogosmegközelíthetőségének kialakítása, és amelyeket az alábbi helyszíneken kezdünk el:

A X. kerületben
  • az Újhegyi út–Bányató utca kereszteződése

A gyalogátkelőhely a helyszínen tervezett útfelújítási munkák kiegészítéseként, azok figyelembevételével valósul meg. A munkálatok során felülvizsgáljuk és megerősítjük a terület megvilágítását is.

  • a Kápolna tér

Bár a tér felújítása elkészült, azonban annak keretében nem épülhetett meg a Kápolna utca becsatlakozásánál a buszmegállóhoz tartozó gyalogátkelőhely. A mostani munka ezt a hiányzó kapcsolatot fogja pótolni.

  • a Keresztúri út 132.–Díszítő üzem

A zebrával a Keresztúri út két oldalán, egymással szemben található buszmegállók között létesül biztonságos gyalogoskapcsolat.

A XVII. kerületben
  • a Lőrinci út–Helikopter út kereszteződése
  • a Lőrinci út–Ady Endre út kereszteződése

A helyszínen első számú szempont az autóbuszmegállók, valamint a közeli iskola biztonságos gyalogosmegközelíthetőségének kialakítása.

  • a Péceli út–Battonya utca kereszteződése
  • a Péceli út–Rizskalász utca kereszteződése
  • a Péceli út–Színes utca kereszteződése
  • a Naplás utca–Diadal utca kereszteződése

A kereszteződésekben az új gyalogátkelőhely célja a buszmegállópár összekötése, a gyalogoskapcsolatok biztonságos rendezése.

A XVIII. kerületben
  • a Tövishát utca–Goroszló utca kereszteződése

A helyszínen első számú szempont a közeli iskola és bölcsőde biztonságos gyalogosmegközelíthetőségének kialakítása.

Új gyalogosátkelők kijelölése

Egy új gyalogos-átkelőhely kijelölését alapos helyszíni vizsgálat előzi meg, melynek során felmérjük a tervezett átkelőhely környezetében a csúcsidejű gyalogosforgalmat, valamint a keresztirányú közúti forgalom nagyságát. A forgalmi adatokon túl megvizsgáljuk, hogy milyen az adott kereszteződés közlekedésbiztonsági helyzete, valamint hogy van-e a környéken oktatási intézmény, illetve tömegközlekedési megállóhely.

Amennyiben indokolt a gyalogos-átkelőhely létesítése, abban az esetben egy szaktervező készíti el azt a tervdokumentációt, amely tartalmazza a kijelöléshez kapcsolódó összes komplex beavatkozást (útépítés, forgalomtechnika, közvilágítás). Egy gyalogos-átkelőhely kijelölése a burkolati jelek és jelzőtáblák létesítésén kívül a szabványokban előírt erősségű megvilágítás és a kétoldali járdacsatlakozás kiépítését (szegélysüllyesztésekkel, vakvezető sávokkal együtt) is jelenti. Amennyiben a fenti feltételeknek megfelel az adott útszakasz, akkor a hatályos jogszabályok szerint csak hatósági engedély alapján valósítható meg az új gyalogos-átkelőhely, tehát a tervdokumentáció elkészülte után a kezelői, üzemeltetői, tulajdonosi hozzájárulásokat kell beszerezni, majd a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelőségének helykijelölő határozata szükséges.

Folytatjuk a közlekedésbiztonsági fejlesztéseket

A Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a fővárosi közlekedés a lehető legbiztonságosabb legyen. Ennek érdekében népszerűsítjük, illetve több mellékutca kétirányúsításával, valamint új biciklisávokkal vonzóbbá tesszük a kerékpáros közlekedést is. A közúti közlekedés javítása érdekében több körforgalmat hoztunk létre, ugyanakkor új technológiákat is alkalmazunk. A tanév kezdetére az iskolák, óvodák és bölcsődék környezetében új, a gyermekek közlekedésére figyelmeztető táblákat helyeztünk ki összesen huszonkét helyszínen. Az új, Vigyázz, gyermekek! felirattal ellátott figyelemfelhívó táblák egységes megjelenése a járművezetők figyelmét is jobban felkelti.

Mindezeken kívül közlekedésbiztonság szempontjából mindig az a legfontosabb, hogy odafigyeljünk egymásra, hiszen minden fejlesztés, új technológia és egyéb eszköz csak ezzel együtt lehet igazán eredményes.
Kapcsolódó anyagok: