Aláírtuk a szerződést az új villamosok gyártásáról: 37 új jármű érkezhet Budapestre

Elindulhat az évtized legnagyobb budapesti villamosjármű-fejlesztése: az erről szóló megállapodást Felipe Rodrigo, a CAF igazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója írta alá a mai napon, dr. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes jelenlétében a Városházán. A 27 milliárd forintos beruházás eredményeként a 37 új villamos közül az első járművek 2015 őszén érkezhetnek Budapestre.

A megállapodás értelmében ismét új, alacsonypadlós, az elejétől a végéig átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű modern villamosok érkezhetnek a fővárosba, és ezzel párhuzamosan elkezdődhet a legöregebb, 40-45 éves, elavult kényelmetlen villamosok selejtezése.

A ciklus egyik legfontosabb eredménye ez a villamosbeszerzés – mondta az aláírást követően Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes, emlékeztetve arra, hogy Tarlós István főpolgármester programjának kiemelt célja a fővárosi közösségi közlekedési járműpark fejlesztése. Kitért rá, hogy a rövidebb, 34 méteres szerelvények 2015 őszén, a hosszabb, 56 méteresek pedig 2016 tavaszán érkezhetnek Budapestre.

A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, mely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.

A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.

A jelenlegi villamosbeszerzéssel párhuzamosan a további fejlesztésekkel a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. Ugyancsak döntően európai uniós forrásból újul meg a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es villamos vonala.

A járművek főbb jellemzői

Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamos igénybevételével nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

Az új villamosok teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a járművek használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A rövid változat 34,2 méter hosszú, és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. Szélességük egységesen 2,4 méter. A jármű utastere légkondicionált, fűtött és kamerákkal is fel ellátjuk őket, mindamellett természetesen a FUTÁR-ba is integrálva lesz a járműfedélzeti utastájékoztató rendszerük. A Budapesten forgalomba álló CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (Granada, Zaragoza, Málaga, Besançon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel.

A mai aláírásnak köszönhetően ebben az évtizedben alapjaiban újulhat meg a budapesti villamosflotta. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. Kapcsolódó anyagok: