Reakció a Népszabadság agglomerációs járatokkal kapcsolatos cikkére

Kapcsolódó anyagok:

A cikk szerint BKV-s szakszervezeti vezetők „továbbra sem látják a szolgáltatás színvonalának megőrzésére, a lebonyolítás módjára és a tarifák változatlanságára vonatkozó garanciákat.”

Ezek a garanciák pedig régóta biztosítottak, Tarlós István főpolgármester és Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter megállapodása alapján éppen a szolgáltatási színvonal emelkedésére van garancia. A kérdésben 2013. szeptember 5-én a Fővárosi Önkormányzat és az NFM közös közleményt adott ki, mely itt olvasható: https://bkk.hu/2013/09/megallapodas-az-agglomeracios-jaratok-jovojerol/

A Fővárosi Közgyűlés 2013. szeptember 26-i ülésén hagyta jóvá az agglomerációs járatok jövőjére vonatkozó, a Budapesti Közlekedési Központ és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közötti szerződést. A megállapodást 2013. október 14-én írta alá dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.

Ahogy az akkor kiadott közleményünkben írtuk: „A megállapodás szerint a Főváros közösségi közlekedési rendszerébe szervesen illeszkedő, egyes Budapest környéki településeken közlekedő menetrendszerinti autóbuszok üzemeltetését Budapest Főváros Önkormányzata rendeli meg közlekedésszervezőjén, a BKK-n keresztül. A járatok továbbra is a budapesti tarifarendszer és a BKK menetrendi rendszere integráns részét képezik, így azokon elérhetők lesznek a FUTÁR és az új elektronikus jegyrendszer szolgáltatásai.

A Közgyűlés szeptember 26-i ülésén elfogadta az NFM és a BKK között létrejött kétoldalú megállapodást is a Budapest közigazgatási határán kívüli, menetrend szerinti vasúti közlekedés biztosítására. Ennek alapján a BKK közlekedésszervezési feladata a jövőben az érintett vonalakon a jegy- és bérletárak beszedése, a jegy- és bérletellenőrzés, a komplex forgalomirányítási, utastájékoztatási feladatok ellátása, valamint a viszonylati menetrendek és a hálózatfejlesztés előkészítése és bevezetése. Tavasztól a vonalakon új autóbuszok is forgalomba állnak, illetve új szolgáltató kiválasztását is megkezdtük a vonalak üzemeltetésére.”

Tehát a konkrét, megfogalmazott szakszervezeti aggályokra vonatkozóan:

  1. A szerződés garantálja a szolgáltatási színvonal megőrzését, sőt, fejlesztését. Az összes agglomerációs buszvonalon 2014 tavaszától vadonatúj, alacsonypadlós, klimatizált autóbuszok állnak forgalomba, a menetrend és a vonalhálózat pedig az eddig megszokott marad (illetve kizárólag az M4-es metró beindulása miatt módosul Kelenföld térségében, ahol ez az új metró miatt indokolt, Budaörs és Törökbálint felől).
  2. A szerződés a fentiek szerint pontosan szabályozza a forgalom lebonyolításának módját, rendszerét. Éppen ezért alaptalan a Népszabadság azon aggodalma is, miszerint: „mindez jelentősen csökkentheti a menetdíjbevételeket, és ezt nem ellensúlyozza a kormány által legutóbb megígért 14 milliárd forint”, hiszen a fentiek szerint az agglomerációs járatok menetdíj-bevétele továbbra is a Főváros közlekedésszervezőjét, a BKK-t illeti.
  3. A tarifák változatlanságát nem ígérhetjük, a helyi bérletárak ugyanis csökkenni fognak: a járatok budapesti szakaszán továbbra is érvényesek lesznek a Budapest-bérletek, melyek ára 10%-kal csökken január elsejétől. A BKK vonaljegyei és az elővárosi tarifák is változatlanul érvényesek lesznek, a tarifarendszer nem változik a járatokon a szolgáltatóváltás ellenére sem.

Az agglomerációs járatok fejlesztése utasaink számára tehát jelentős szolgáltatásfejlesztést hoz majd 2014 tavaszától.

2013. november 30.

Budapesti Közlekedési Központ

• Megállapodás az agglomerációs járatok jövőjéről (2013. szeptember 5.) • Fontos változások a fővárosi közlekedésben (2013. szeptember 26.)