Jön a MOL Bubi – Biztonságosabbá tesszük a belvárosban a kerékpározást

A főként a belváros kerékpáros közlekedésének fejlesztéséhez kapcsolódó munkálatok várhatóan 2014 nyarára fejeződnek be.  A munkát a VI. és a VII. kerületben kezdtük el, majd 2014 tavaszán a VIII., IX., XI., I., II., V., XIII. kerületben folytatjuk. Terveink szerint a főbb utakon kerékpársávot, illetve kerékpáros-nyomvonalat jelölünk ki, a mellékutcákban a kétirányú biciklizést kiegészítő táblák kihelyezésével és burkolatjelek felfestésével támogatjuk. A csomópontok környezetében piktogramokkal is jelezzük a kerékpárosok jelenlétét és haladási irányát. Szabályozzuk az elsőbbségadást is, az egyes helyszíneken csomóponti felállóhelyet alakítunk ki. A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul a kerékpárosok és az autósok együttes biztonsága érdekében, ezt a megoldást először az V. kerületi Szemere utcában alkalmaztuk és ott biztonságosan működik. Az intézkedés célja, hogy a parkolásból elinduló járművek vezetői jobban rálássanak az adott útszakaszra, ezzel növelve a forgalombiztonságot. Ugyan szokatlan lehet tolatva, ferdén beparkolni, de ne feledjük, hogy ennél a műveletnél a tükrök segítségével biztosítható a maximális rálátás az érintett útszakaszra, illetve a kerékpárosok által használt, a parkoló autók melletti sávra. A menetirány szerinti kiálláskor pedig a járművezető közvetlenül, nagy szögben rálát az útszakaszra és láthatja a közeledő kerékpárost is. A mai rend, mely szerint orral, ferdén kell beállni ugyan beálláskor kényelmes, gyors és biztonságos, azonban a kitolatás még kerékpárosok nélkül is kockázatos, hiszen nincs az autókon olyan tükör, amely ebben a szögben lát és a járművezető sem tud tökéletesen hátrafelé, másik autó takarásából kilátni. Biciklis forgalom esetén a kitolatás immár rendkívül balesetveszélyes: a fokozatosan vagy hirtelen kitolató autó vezetője nem biztos, hogy időben észre tudja venni a kerékpárost, a kerékpáros esetleg hirtelen megijed és elveszti egyensúlyát, elesik, amit az autós végképp nem láthat. A parkolási rend módosítása tehát szükséges és indokolt mind a kerékpárosok, mind az autósok szempontjából. A felújítás kilenc kerületet, összesen mintegy 120 utcát, 60 jelzőlámpás csomópontot, 30 fő- és gyűjtőútszakaszt érint, ezenfelül magában foglal 20 kisebb forgalmirend-módosítást is. Az időjárás függvényében idén várhatóan a Jósika, a Vörösmarty, a Rumbach Sebestyén, a Kertész, a Klauzál és a Rózsa utcában festünk fel kerékpáros piktogramokat, és kiegészítő táblák jelzik majd az új forgalmi rendet. A tervek elkészítésekor a BKK minden esetben egyeztetett a helyi utak tulajdonosával – az érintett kerületi önkormányzatokkal –, valamint a Magyar Kerékpárosklub helyi csoportjaival és szakmai vezetőivel is. Célunk az, hogy kényelmesebbé és vonzóbbá tegyük a kerékpáros mozgás- és közlekedésformát főként az új bringások és a MOL Bubi használói számára úgy, hogy mindeközben az autós közlekedés biztonságát is növeljük. Kérjük az autósokat, hogy a felfestések idején érvényes a várakozást, megállást ideiglenesen tiltó táblákat vegyék figyelembe, ezzel segítve, hogy minél hamarabb befejezhessük a munkát. A komplex kerékpárosbarát fejlesztési terv az alábbi intézkedéseket tartalmazza: a főútvonalakon és a gyűjtőutakon (beleértve a hidakat) is kerékpározhassanak; csomópontok felülvizsgálata, előretolt kerékpáros felállóhelyek kialakítása; egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpáros forgalom számára; forgalomcsillapítás: sebességcsökkentő intézkedések, a gyalogos és kerékpáros övezetek bővítése; akadályok felszámolása a kényelmes kerékpározás érdekében: szegélysüllyesztések, rámpák, tolósínek, kerékpáros átkötések kialakítása; kijelölt autóbuszsávokon is lehessen kerékpározni; kerékpártámaszok és a MOL Bubi gyűjtőállomások környezetének forgalomtechnikai tervezése. A kerékpárosbarát fejlesztés helyszínei: A VII. kerületi fejlesztés részletei A korszerűsítés részeként először a VII. kerületben zajló útfelújításokkal egy időben teremtjük meg annak a lehetőségét, hogy a MOL Bubi átadására a belvárosi utcákon a kerékpáros forgalom kétirányú legyen. A kerületben szinte minden mellékút egyirányú, közülük tizennégyet mindkét irányban – több mint 4600 méter hosszúságban – megnyitunk a kerékpárosok számára. Az egyirányú utcákban sok helyen a ferde beállású parkolókat tolatós beállásúakra festjük. Összesen 2700 méter kerékpársávot és 4700 méternyi kerékpáros nyomot hozunk itt létre, valamint 13 csomópont jelzőlámpás szabályozását módosítjuk. Közötte van a Rákóczi út–Luther utca–Szövetség utcai is, amely az Erzsébet- és Józsefváros közötti átjárást teszi lehetővé. 20 helyre új kerékpártárolókat telepítünk. Erzsébetvárosban a kerülethatáron fekvő Király utca–Városligeti fasor útvonalat leszámítva a Dohány utca–István út és a Wesselényi–Dembinszky utcapár a legjelentősebb sugárirányú útvonal, amelyeken kerékpáros nyomokat festünk fel. A jelzőlámpás csomópontokban pedig előretolt felállóhelyek segítik majd a kerékpárosok áthaladását. A Bajza utca VII. kerületi szakaszán mindkét irányban kerékpáros nyomot hozunk létre, mely az út terézvárosi szakaszán lévő kerékpársávhoz csatlakozik. A Damjanich utcai csomóponton át a bringások a Bethlen Gábor utcából a Baross térig is eljuthatnak, mert a teret átépítjük, és kerékpársávokat hozunk létre. A Rottenbiller utca egyirányú szakaszán kerékpársáv kiépítésével lehetővé tesszük a kétirányú kerékpározást, így jön létre egy végig járható útvonal a Rottenbiller utca–Lövölde tér–Felsőerdősor utca–Szinyei Merse Pál utca nyomvonalán. Ily módon a kerékpárosok egészen a Ferdinánd hídig eljuthatnak, ahol későbbi átalakítással megvalósulhat egy új kerékpáros létesítmény, mely átjárást biztosít a Duna irányába. A VI. kerületi fejlesztés részletei Terézváros utcáinak java része szintén egyirányú, közöttük fő- és gyűjtőutakat is találunk. A kerületben összesen 1880 méter kerékpársávot alakítunk ki, a fő- és a gyűjtőutakon 2400 méternyi hosszban pedig kerékpáros nyomot jelölünk ki. 18 csomóponti jelzőlámpát módosítunk, hogy a kerékpárosok könnyebben keresztülhaladhassanak. Az egyirányú mellékúthálózat 8 utcája nyílik meg a kétirányú kerékpározás számára összesen 4200 méter hosszúságban, közülük kiemelt jelentőségű a Jókai utca, amely a Nagykörúttal párhuzamos alternatív útvonalként is használható. A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul, hogy az elinduló járművek vezetői jobban lássák az utat, és ezzel is növeljük a forgalombiztonságot. 30 helyen új kerékpártámaszokat helyezünk az utcára. A gyűrű irányú utak közül a Szinyei Merse Pál utca–Felsőerdősor utca útvonalon, illetve a Bajza utcán is kétirányú lesz a kerékpáros forgalom. A gépjárművekkel egy irányban haladók a kijelölt kerékpáros nyomon, a szemből érkezők pedig a kerékpársávon haladhatnak. A Bajza utcai kerékpáros útvonal csatlakozik a Bulcsú utcai aluljáróhoz, így kapcsolatot teremt a XIII. kerülettel is. A Felsőerdősor utca és a Rottenbiller utca között a Lövölde téri jelzőlámpás csomópontrendszeren keresztül Erzsébetváros és a Keleti pályaudvar felé lehet majd közlekedni. A Lövölde tér forgalmi rendjét átalakítjuk: mindkét irányba könnyebb lesz kerékpárral eljutni. A Király utca felől érkező bicajosokat külön kerékpáros kanyarodósáv segíti, hogy a Felsőerdősor utcai kerékpársávra fordulhassanak. A kerülethatáron lévő Király utca–Városligeti fasor útvonal a Belvárost és a Városligetet köti össze, tehát fontos kerékpáros tengely. A Király utca Nagymező utca és Lövölde tér közötti szakaszán kijelölt kerékpáros nyomot hozunk létre, a Városligeti fasorban pedig a szervizutakon lehet majd bringával közlekedni. A Városligeti fasor Bajza utcai és Dózsa György úti csomópontjában a szervizútról érkező kerékpáros a sétányok átvágásával – rövid csomóponti kerékpársávon – közelítheti meg a csomópontokat, hogy az ott létesülő előretolt kerékpáros felállóhelyek segítségével bármely irányba kanyarodhasson. A kerékpársávokat a Városligeti fasor és a Városliget között a Dózsa György úton is keresztülvezetjük, így a Városligetet a Belváros felől még egy útvonalon meg lehet majd közelíteni. Fejlesztéseink nyomán biztonságosan kerékpározhatóvá válik a belváros, megkönnyítve a MOL Bubi közbringa-rendszer használói és a budapesti kerékpárosok közlekedését. Kapcsolódó anyagok:

Jövő tavasszal indulhat a Bubi – kiírtuk a közbeszerzést a budapesti közbringa-rendszer kialakítására „Változtassuk Budapestet Amszterdammá!” Újabb tíz közös busz- és kerékpársávot használhatnak a kerékpárosok Folytatjuk a főváros kerékpáros közlekedésének fejlesztését – Egyre több egyirányú utcában tesszük lehetővé a kétirányú kerékpározást Tovább bővítjük a kerékpárszállítási lehetőséget a budapesti tömegközlekedési hálózaton Kerékpáros közlekedés fejlesztése