Budapest mozgásban

Az infrastruktúra fejlesztése

Vitézy Dávid előadásában elmondta, hogy a BKK kiemelt céljai közé tartozik a fővárosi szolgáltatás színvonalának emelése. Ezt az új járművek beszerzésére indított programok folytatásán kívül a jó állapotú, alacsonypadlós használt autóbuszok vásárlásával kezdtük meg. 2011 óta több mint 150 darab használt autóbuszt állt forgalomba annyi pénzből, amennyiből 25 darab újat vehettünk volna. A használt alacsonypadlós trolibuszokkal jelentős szolgáltatásiszint-javulást értünk el. Az új buszüzemeltetési modell alapján a magántőke bevonásával mára 150 új busz is forgalomba állt, mely javította nemcsak a tömegközlekedésben részt vevők kényelmét, hanem a város arculatát is. Egyik legfrissebb eredmény, hogy november 4-én, hétfőn elindult az igényalapú szolgáltatás, a Telebusz, melynek segítségével olyan helyeken is biztosítja a BKK a tömegközlekedést, ahol eddig nem volt. Sok közterületen nincs lehetőség a tömegközlekedésre, az ott élőknek azonban szükségük lenne rá. Az új szolgáltatás Óbudán a Csúcshegyen és az Aranyhegyen indult, és telefonos igénybejelentésre közlekednek a járatok. Ezáltal egyrészt a zajtól megkíméljük az ott élőket, másrészt jelentős megtakarítást érhetünk el.

Vitézy Dávid elmondta, hogy összességében a 150 új és a 150 használt busznak köszönhetően elértük, hogy 25%-ról 44%-ra nőtt az alacsonypadlós járművek aránya, valamint a járatkimaradásoké a korábbi 5%-ról 1%-ra csökkent. A tavaszi agglomerációs fejlesztések után 2014 tavaszára hétvégén már nem lesz forgalomban magaspadlós busz várhatóan Budapest útjain.

Tervezzük az agglomerációs közlekedés fejlesztését is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal kötött megállapodás alapján jövő év tavaszától az összes agglomerációs busz vonalán alacsonypadlós és korszerű járműveket állítunk forgalomba, ezáltal kb. 120 darabbal bővül az akadálymentes autóbuszflotta. Az agglomerációs szolgáltatások számottevő fejlődésen mennek majd keresztül, ami különösen fontos a tömegközlekedés és az autózás erős versenyhelyzete miatt. Vitézy Dávid előadásában szólt a MÁV-val való együttműködésről is: a MÁV prioritása a budapesti elővárosi közlekedés fejlesztése, terveink szerint még közelebb hozzuk az elővárosi és városi szolgáltatásokat Budapesten és a térségében, decembertől a vasútvonalak járatszámozásában és a Budapesten belüli vasúti szolgáltatások fejlesztésében lesz előrelépés, mely köszönhető a MÁV új vezetésével kialakult eredményes munkakapcsolatnak.

Vitézy Dávid elmondta, hogy a jegyárbevétel növelését az elmúlt négy év során nem a jegyek árának növelésével sikerült elérni, hanem a tarifakínálat bővítésével (pl. az 5/30-as jegy bevezetése), a szigorúbb jegyellenőrzéssel, a pénztárak nyitva tartásának bővítésével és az első ajtós felszállás bevezetésével. Az utasok jobb kiszolgálása érdekében korszerű Ügyfélpontokat nyitunk. Összességében a BKK megalakulása óta 50-ről 56 milliárd forintra nőtt a tömegközlekedés jegyárbevétele.

Átfogó villamospálya-felújításba fogott a BKV, és uniós projekt részeként elkezdődött az 1-es és 3-as villamos rekonstrukciója is. A villamosok fejlesztésére számos jövőbe mutató tervet készít a BKK, amelyek közül 2013 decemberében kiválasztjuk azokat a villamosfejlesztéseket, melyek a következő 7 év uniós projektjében megvalósulhatnak, ennek keretében a Thököly út – Újpalota villamosvonal megépítését, az 1-es Etele téri meghosszabbítását, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamost és sok más fejlesztést vizsgál a BKK. A társaság az értékesítési rendszer fejlesztését is folytatja, 300 új jegyautomata érkezik a fővárosba 2014-ben és megkezdődik az elektronikus jegyrendszer megvalósítása.