Bemutattuk a MOL Bubi közbringarendszer kerékpárjait

Éves bérlet és mobil alkalmazás

Több mint ezer kerékpárt használhatnak a fővárosban 2014 áprilisában induló közbringarendszer, a MOL Bubi keretében. A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltása által csökkenhetnek a dugók, javulhat a levegő minősége, a több kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez is – mondta Tarlós István. A terminálok telepítése jövő februárban kezdődik, a kerékpárokat és a dokkolóállomásokat GPS-alapú nyomkövető rendszer és kamerarendszer is védeni fogja, az átadás 2014 áprilisban tervezett. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végezni kell, csomópontok közlekedését kell újratervezni és növeljük a kerékpárutak számát is.

A Bubi projekt támogatásával a MOL célja a tudatformálás, a fenntarthatóság segítése, egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása – hangoztatta Hernádi Zsolt. Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy 2011 óta 125 töltőállomást alakítottak kerékpárbaráttá, és több szervizpontot hoztak létre a biciklis közlekedés elősegítésére.

A rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron, éjjel-nappal, kezelő nélkül, automatizáltan férjenek hozzá a Bubi-kerékpárokhoz, és használat után azokat tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembe vételével 2012-ben véglegesítette. Az állomáshálózat a Margitsziget – Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető, a belvárosi zónában átlagosan 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. Az állomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető.

A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja le. A T-Systems Magyarország Zrt végzi a rendszerintegrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, alvállalkozójaként a főbb rendszerelemeket pedig a német Nextbike GmbH. szállítja.

Az első ütem több mint ezer – Csepel márkájú, hazai gyártmányú – biciklijénél alapkövetelmény a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás, amihez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után is világító lámpák. A kerékpárosok biztonsága mellett a tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: minden Csepel kerékpár rendelkezik a lopásvédelem érdekében GPS modullal, így az egyes bringák sorsa könnyedén nyomon követhető.

A MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése, vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok.

Az üzemeltetés során az egyes pontok közötti kerékpárszállítás környezetkímélő módon, nagyrészt speciális elektromos kerékpárokkal történik majd, és ugyanezen szállítóeszközöket használnak a szerelők is a helyszíni javításokhoz való eljutásuk során is. Az üzemeltetési feladatok ellátásában a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. által kifejlesztett, különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak majd.

A pályázatban, illetve a szerződésben szerepel további 2000, bármikor lehívható kerékpár és a hozzájuk tartozó dokkolóállomás beszerzésének lehetősége, amellyel a rendszer sikere esetén a jövőben a szolgáltatás kibővíthető. A hálózat kiterjesztésének lehetőségét a BKK szakemberei már vizsgálják.

A rendszeres felhasználók éves bérlettel használhatják majd a MOL Bubi szolgáltatásait, de a kerékpárok alkalomszerűen is igénybe vehetők, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján is lesz lehetőség a bankkártyával történő díjfizetésre. A rendszerhez az iOS és Android platformokra fejlesztett mobil alkalmazás is elérhető lesz, amely többek között olyan kérdésekre is választ ad, hogy hol van a közelben Bubi állomás, mennyi a szabad férőhely és az elérhető kerékpárok száma, vagy mennyi a használatra fordítható keret aktuális egyenlege.

A közösségi kerékpáros rendszer használói a Budapesti Közlekedési Központ ügyfeleivé válnak, így a társaság valamennyi ügyfélszolgálati pontján regisztráltathatják magukat, ahol egyúttal személyes ügyintézésre is lehetőség nyílik.

A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” c. projektet az Európai Unió Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899 000 732 Ft, aminek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára.