Reakció Horváth Csaba, MSZP-frakcióvezető közleményére

Húsz év elmaradását kell néhány év alatt behoznia a Fővárosnak a közlekedési beruházások terén, ezért egész évben munkák zajlanak Budapesten. A nyári hónapokban jelentős felújítási munkák történtek a nagykörúti villamosok vonalán több helyen, Buda szinte összes villamosvonalán megújítottuk a rossz állapotú vágányokat, ugyanez történt az Erzsébet királyné útján is. A Kormány szintén húsz éves adósságot törleszt az összedőlés határára jutott Várbazár felújításával vagy az Országgyűlés környezetének rendezésével. Ezt a hatalmas mennyiségű, műszakilag szükséges, 2010 előtt felelőtlenül el nem végzett és mára szükségessé vált felújítási és fejlesztési munkát képtelenség csak az iskolaszüneti időben végezni, de ugyanígy felelőtlenség lenne több évvel tovább halogatni. Elég, ha csak az 1-es villamos pályáinak állapotára gondolunk.

A munkák kényszerű fennakadásokkal, torlódásokkal járnak, ami miatt minden autós és tömegközlekedő megértését kérjük. Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a BKK felé,hogy a munkák a lehető legkisebb, csak az elkerülhetetlen mértékű fennakadást okozzanak és precíz organizáció mellett történjenek. Ennek érdekében a következő napokban további intézkedéseket teszünk, a lámpahangolásokat javítjuk, a  pótlóbuszok útvonalán kijelölt ideiglenes buszsávok hosszát felülvizsgáljuk, a kivitelezőket pontos és csak az elengedhetetlenül szükséges munkaterületet igénybe vevő munkavégzésre sarkalljuk. A megtett és tervezett intézkedéseket Tarlós István főpolgármester rövidesen, várhatóan október 14-én részletes sajtótájékoztatón mutatja majd be.

Nem lehet azonban szó nélkül hagyni azt az arcátlanságot, hogy éppen Demszky Gábor korábbi, hosszú ideig a közlekedést is felügyelő helyettese teszi szóvá a jelenleg nagy ütemben zajló munkákat és kéri számon, hogy azokat miért most végezzük el. Kérem Horváth Csabát, hogy mielőtt a városvezetést vagy a BKK-t kritizálja e téren, adjon magyarázatot arra, hogy ezek a munkák miért nem valósultak meg korábban és miért kell most több évre jutó beruházást egyszerre megvalósítanunk.

  1. Miért nem álltak rendelkezésre kiviteli tervek a városvezetés hivatalba lépésekor az 1-es és a 3-as villamos felújítására? Miért nem történt semmi az 1-es villamos Lágymányosi (mai nevén Rákóczi) hídon való átvezetése kapcsán 1995 és 2010 között?
  2. Miért nem végezték el az 1-es villamos 1984-ben épült, immár legalább tíz éve rossz állapotú pályáinak felújítását korábban? Miért nem készültek el még a kiviteli tervek sem 2010-ig?
  3. Ha már Horváth Csaba számon kéri a négyes metró átadását, nem árt visszaemlékezni: 2006-ban még 2010-es átadást ígértek, aztán 2010-re már tudnivaló volt, hogy 2014-re készülhet csak el a vonal. Azóta ezt a céldátumot nem kellett módosítanunk, újabb késés nem volt. Adódik a kérdés: hogy történhetett meg, hogy 2006 és 2010 között négy év alatt éppen négy évet késett az átadás céldátuma és ezáltal 2014-re tolódott már akkor az átadás lehetséges legkorábbi időpontja?
  4. Miközben 2002-ben és 2006-ban hídvizsgálat támasztotta alá, hogy a 61-es villamos vonalán a Nagyhíd környezetében rekonstrukció szükséges, miért nem készültek el a tervek és történt meg az egyébként most zajló beruházás 2010 előtt?
  5. Mi okozhatta, hogy nem készültek kidolgozott tervek (nem látványtervek!) a Széll Kálmán tér fejlesztése kapcsán 2010 őszéig?
  6. Miért nem valósult meg a Kerepesi úton található Százlábú híd felújítása, aminek rossz állapota legalább tíz éve ismert? Hogy lehet, hogy a terveket 2012-re nekünk kellett elkészíttetni és így tudjuk a Kerepesi úton kényszerű forgalomkorlátozással járó munkát rövidesen megkezdeni, miközben a hídszerkezet rossz állapota 2005 óta ismert?
  7. Mi történt a Főváros csatornázása terén, miért 2010 után kellett tervezni és kivitelezni a ma valóban csak forgalomkorlátozások mellett megvalósítható csatornázási programot?

A fenti válaszokkal Horváth Csaba nem Tarlós István főpolgármesternek vagy a BKK-nak, hanem azoknak a budapestieknek adós, akik a hanyagul el nem végzett és így most összetorlódott munkák okozta torlódásokban állnak és joggal bosszúsak az átmeneti kellemetlenségek miatt.

Budapest, 2013. október 1.

Vitézy Dávid vezérigazgató Budapesti Közlekedési Központ