Tovább bővítjük a kerékpárszállítási lehetőséget a budapesti tömegközlekedési hálózaton

Tanácsok az utasoknak:

A Főváros közlekedésszervezőjeként a BKK fontosnak tartja a kerékpározás integrációját közösségi közlekedéssel, a kombinált utazási lehetőségek támogatását, ezért döntöttünk további felszíni tömegközlekedési eszközökön történő kerékpárszállítás tesztjellegű bevezetéséről. 2013 tavaszán fontos lépést tett a Budapesti Közlekedési Központ: miután a hév-járatokon már évek óta lehetőség van a kerékpárok szállítására, kiterjesztettük ezt a lehetőséget az előre tervezett karbantartások idején közlekedő hévpótló autóbuszokra is. Felméréseink alapján csak a 60-as járat, azaz a fogaskerekű vonalán egy átlagos hétvégi napon az utazók 18%-a él a kerékpárszállítás lehetőségével.

A BKK a tömegközlekedési járatok üzemeltetőivel együttműködve megállapította, hogy a legtöbb járműtípus átalakítás nélkül, míg néhány típus kismértékű átalakítással alkalmas a kerékpárok szállítására. A lehetőségek kigondolásában a Magyar Kerékpárosklub szakemberei is részt vettek, akik támogatják a fokozatos megvalósítást és tesztidőszakot a tapasztalatszerzés céljából. A tesztvonalak kiválasztásakor az ott közlekedő járműtípusokon felül figyelembe vettük a járatok földrajzi elhelyezkedését, illetve az utasforgalmi terhelését is. A tesztben egy-egy autóbusz-, trolibusz- és villamosvonal vesz részt.

Ezen szempontok alapján a választásunk két hegyi vonalra: az 59-es és 59A villamosra, valamint a 65-ös és 165-ös buszra, illetve a pesti oldalon a hosszú útvonalon közlekedő zuglói 77-es trolibuszra esett.

Reményeink szerint a lehetőségek kiszélesítése növeli a kerékpározás vonzerejét azáltal, hogy kiegészítő szolgáltatásként szükség esetén van lehetőség a járatainkon eseti kerékpárszállításra (pl. rossz idő vagy defekt esetén). Jellemzően a hegyvidéki az emelkedő irányú és a hosszú, főleg a városkörnyéket kiszolgáló járatok esetében számítunk nagyobb kihasználtságra.

A tesztidőszakban valamennyi járművön biztosítjuk a kerékpár-szállítási lehetőséget. A kerékpárok szállítását ügyfeleink egy vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, vagy kerékpárbérlettel vehetik igénybe. A kerékpárszállítás díja mellett ügyfeleinknek a személyszállítás díját is meg kell fizetni, tehát a kerékpárosnak saját maga számára is rendelkeznie kell megfelelő jeggyel vagy bérlettel. Az autóbuszokon és trolibuszokon járművenként legfeljebb két kerékpár szállítható az arra kijelölt helyen, míg a villamosokon kocsinként legfeljebb egy kerékpárt lehet szállítani. A fogaskerekűn továbbra is szerelvényenként legfeljebb 8 kerékpár szállítható.

Fontos tudnivaló, hogy a villamosokon a kerékpárokat rögzíteni kell, erre a célra a járművek utasterében ipari tépőzárakat szereltünk fel.

A 65-ös és 165-ös autóbuszon, valamint a 77-es trolibuszon elsőajtós felszállási rend van érvényben, így a kerékpárosnak felszállás előtt, a megállóban az első ajtónál szükséges az utazási jogosultságot bemutatni a járművezetőnek, majd a hátsó ajtón felszállni a kerékpárral együtt. Kérjük, hogy a kerékpárok szállításával és járművön történő elhelyezésével kapcsolatban figyelje a megállókban és a járműveken a szállítás helyéről és módjáról kihelyezett tájékoztatónkat. Egyes járműveken a kerékpárszállítás helye közösen került kijelölésre a babakocsis és kerekesszékes felülettel, itt a kerékpáros utasainktól előzékenységet kérünk a kerekesszékkel és a gyerekkocsival utazókkal szemben.

• Kerékpár szállítása kizárólag a kerékpáros piktogrammal megjelölt járműveken megengedett. • Kérjük, hogy a kerékpárt az arra kijelölt helyen tegye fel a járművekre. • Az utazás egész időtartama kérjük, hogy a kerékpárt rögzítsék, hogy az utasok biztonságát, a ruhájuk tisztaságát, illetve a jármű épségét ne veszélyeztessék. • A szállítandó kerékpár mérete nem haladhatja meg a 180x130x70 centimétert. • A villamoson olyan kerékpárok nem szállíthatóak, amelyeknek kialakítása miatt nem rögzíthetőek a tépőzárral. • Személyenként egy darab kerékpár szállítható. • A szállítandó kerékpár nem lehet speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb.). • Amennyiben egy járművön egyidejűleg kerékpáros és kerekesszékes vagy babakocsis utas is utazni kíván, és a számukra biztosított helyek darabszáma ezt nem teszi lehetővé, akkor a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedő élvez előnyt a kerékpárossal szemben. • A tesztüzem során a kijelölt autóbuszokon és trolibuszokon első ajtós felszállási rend van érvényben, így kérjük a kerékpárral érkezőket, hogy felszállás előtte először a megállóban az első ajtónál az utazásra és kerékpár szállítására vonatkozó jogosultságot mutassák be, a járműre felszállni típustól függően a kijelölt ajtónál lehet. • Mivel a tömegközlekedési jármű előre meghatározott menetrend szerint közlekedik, fontos, hogy a lehető leghamarabb fel- és leszálljunk kerékpárunkkal.

• A kerékpárbérletről: a kerékpárbérletnek kizárólag egyhavi változat létezik matrica formájában, amelyet a bérletre kell felragasztani, azaz a bérlet vásárlásával egy időben célszerű megvásárolni. Kerékpárbérlet a havi-, negyedéves-, kedvezményes éves (csak a tömbös kivitelű 12 szelvényes), a hév és a szemeszterre szóló Budapest-bérlet minden típusához váltható. Csak a linkekn olvasható, kijelölt pénztárakban lehet megvenni a matricákat.

• A kerékpárszállításra kijelölt helyen legyenek tekintettel és türelemmel a szállított kerékpárokra. • Kérjük, fogadják türelemmel: a BKK kísérleti jelleggel teszteli a kerékpárszállítást, segítsék kerékpárral utazó utastársaikat a kerékpár elhelyezésében.

Budapest, 2013. szeptember 17.

Budapesti Közlekedési Központ

Kapcsolódó anyagok: Kerékpár szállítása a BKK járatain Már a hév-pótló autóbuszokon is szállítható kerékpár Nemcsak a kaposvári buszokon, de már a BKK hév-pótló buszain is szállíthatunk bringát!