Valótlan állításokkal és csúsztatásokkal vezeti félre a közvéleményt a Népszava cikke

A Fővárosi Önkormányzat kiemelt beruházása, a Budapesti Közlekedési Központ által lebonyolított villamosbeszerzés kapcsán vezeti félre a közvéleményt és próbál pánikot kelteni a Népszava mai cikke, melyet számos sajtóorgánum átvett. A cikkben foglalt állításokat ezúton határozottan cáfoljuk és visszautasítjuk, a közbeszerzési eljárás titoktartási szabályait tiszteletben tartva ezúton kívánunk tájékoztatást adni a tender állásáról.


A Népszava sajnálatos módon meg sem keresett bennünket cikkének megírása előtt, így nem tudtuk tájékoztatni a lapot számos más téves, hamis állítása kapcsán. Valótlan állítás, hogy a tender eredményhirdetését két hónappal kitoltuk volna. A lap valótlanul állítja, hogy a Kormány még nem kötötte meg a támogatási szerződést a villamosbeszerzésre, hiszen a Kormány 2012. november 7-én döntött véglegesen a beruházás támogatásáról (mely a Magyar Közlönyben is megjelent), majd ezután a sajtó teljes nyilvánossága előtt írtam alá 2012. december 19-én Tarlós István főpolgármesterrel és Völner Pál államtitkárral a projekt támogatási szerződését, mely biztosította a forrásokat a beszerzéshez. A hatályos támogatási szerződés 43 milliárd Ft-os keretéből a 37 új villamos mellett 24 alacsonypadlós trolibusz beszerzését, 3 kocsiszín felújítását és Dél-Budán akadálymentes peronok kiépítését is tervezzük, az ezekre vonatkozó közbeszerzési eljárások is folyamatban vannak.

Nem igaz az sem, hogy a BKK késlekedne a tender lebonyolításával. Az ajánlatok beadásának és értékelésének időpontját valóban módosítani kellett, amelyre azonban a BKK az általa is ismert szűk befejezési határidő ellenére az ajánlattevők kérése alapján adott engedélyt éppen azért, hogy lehetőleg minden érdekelt villamosgyártó tudjon ajánlatot adni, és senki ne essen ki a versenyből az esetleg túl rövid határidő miatt.
Téves információk alapján jutott a cikk szerzője arra a következtetésre, hogy újabb 60 nappal meghosszabbodik az értékelés. A BKK az ajánlatok értékelésekor a törvényi szabályozás alapján jár el, amely szerint minden részletében meg kell győződnie az ajánlatok megfelelőségéről, ebben az ajánlatkérőnek nincs mozgástere. Emiatt – mint szinte minden más közbeszerzési eljárásban – több körben kellett tisztázó kérdéseket és hiánypótlásokat küldenie a jelentkezőknek, amely az értékelés idejét valóban növeli, de további két hónapos csúszásról szó sincsen, az eljárás lezárását augusztus folyamán tervezzük.

Mindemellett a Népszava – vélhetően valamilyen piaci lobbiérdek alapján – különböző piaci pletykáknak, sugalmazásoknak ad teret. Ezekre a közbeszerzési eljárások szigorú titoktartási előírásaira tekintettel nem áll módunkban érdemben reagálni, de minden, az eljárás szabályosságát, a jogszabályoknak való megfelelőségét megkérdőjelező állítást a leghatározottabban visszautasítunk és az ilyen tartalmú állítások miatt jogi lépéseket teszünk.
A cikk végén megfogalmazott állítások szintén kétségbe esett vádaskodások. A Fővárosi Önkormányzat nevében a Budapesti Közlekedési Központ számos közlekedésfejlesztési beruházást valósít meg. A Népszava szerint egyetlen közlekedési projekt sem indult ebben a ciklusban, a BKK létrejötte óta, azonban a városszerte látható vadonatúj autóbuszok, a kiépülő FUTÁR-rendszer rácáfolni látszik erre az állításra. Nem beszélve arról, hogy Tarlós István főpolgármester hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta több mint 100 milliárd forint értékű uniós támogatású közlekedésfejlesztési beruházás támogatási szerződéseit kötöttük meg, melyek nem örökségek, hanem 2010 ősze után elnyert új fejlesztési források és beruházások. Ezen projektek megvalósítása részben megkezdődött, részben épp az őszi hónapokban kezdődik meg.

A Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásait a BKK-n keresztül valósítja meg. A közlekedési központ megalakulása után indítottuk el a közbringarendszer, a Bubi megvalósítását, az 1-es és a 3-as villamosok fejlesztését, a Budai fonódó projektet és számos új projekt előkészítését. Ezek közül az 1-es és a 3-as villamosok rekonstrukciós részére és a Bubi projektre megkötöttük a támogatási szerződéseket és már lezárultak a kivitelezési közbeszerzések, ezek fizikai megvalósítása még az idén elkezdődik. A Budai fonódó projekt kivitelezése – a korábbi városvezetéstől örökölt tervdokumentáció teljes átdolgozását, kibővítését követően – mind a Széll Kálmán téri, mind a Bem rakparti ágon jövő tavasszal indulhat. A Főváros és a BKK erre a projektre is érvényes támogatási szerződéssel rendelkezik, melyet 2011-ben kötöttünk meg. Sikeresen befejezett közbeszerzést követően már elkezdődött a kisföldalatti járműcseréjének, akadálymentesítésének és zuglói meghosszabbításának, az M2 metró és a H8, H9 hév összekötésének, a csepeli és ráckevei hévek belvárosi kapcsolatának a tervezése. Zajlik számos további, jövőbeni villamos beruházásnak a tervezése is, köztük az 1-es villamos Etele téri meghosszabbításának és számos más villamosvonal-felújításnak az előkészítése. Eredményt hirdettünk az egész Budapestre és környékére kiterjedő forgalomfelvételre és forgalmi modellezésre is. A BKK már leszállított tervekkel rendelkezik a fogaskerekű fejlesztésére, a 42-es villamos pestszentlőrinci meghosszabbítására és a külső Bécsi úti villamosra is. Folyik az M3 metró, a 2-es villamos fejlesztésének, felújításának tervezésére kiírt közbeszerzési eljárásunk is. Nyilvánvalóan hamis és a Főváros, illetve a BKK rossz hírét keltő tehát az az állítás, hogy a cég megalakulása óta húzná az uniós beruházások megvalósítását, hiszen eddig 100 milliárd Ft értékű új közlekedésfejlesztési beruházás indult el uniós forrásból a Fővárosban, amelyek –  az elkészülő M4 metróval együtt – a város valamennyi lakója számára érezhető javulást jelentenek majd a közösségi közlekedési lehetőségekben.

Budapest, 2013. augusztus 1.
Vitézy Dávid
vezérigazgató
Budapesti Közlekedési Központ