A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV visszautasítja a KKDSZ állításait

BKV Zrt.

Amióta Tarlós István főpolgármester hivatalba lépett és a BKK létrejött, forgalomba álltak az új Alstom metróvonatok az M2 vonalán, illetve azonnali színvonaljavításként 2011-től 130 db alacsonypadlós használt busz és 15 db trolibusz állt forgalomba. Ezt követte idén tavasztól 150 db vadonatúj Mercedes-busz, melyeket május óta örömmel és nagy megelégedettséggel használnak a budapestiek. Ezek a járművek a 40 éves orosz metróvonatokat, illetve a 23 éves buszokat váltották ki, amelyeket a korábbi városvezetés nem cserélt ki: nem árt emlékezni arról is, hogy 2006 és 2010 között egyetlen új alacsonypadlós busz sem érkezett Budapestre. A Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházási programja keretében idén ősszel indul az 1-es  és a 3-as villamos felújítása, jövő tavasszal kezdődik a Budai Fonódó villamoshálózat megvalósítása. 2014-15-ben uniós támogatásból új villamosok és trolibuszok érkeznek Budapestre. A város minden részén felújítjuk a villamospályákat, jelenleg is zajlanak a munkák négy helyszínen. Rövidesen indul az elektronikus jegyrendszer megvalósítása. Addig is fejlesztjük a mai értékesítési rendszert (hosszabb pénztári nyitva tartások, több jegyváltási lehetőség, 2014-től új jegyautomaták) és az utastájékoztatást, valós idejű információkat adva utasainknak a BKK Info szolgáltatás segítségével és rövidesen a FUTÁR-rendszer segítségével.

Emellett a budapesti közösségi közlekedés finanszírozása is a múlthoz képest fordulóponthoz érkezett: míg 2003 és 2009 között a BKV napi működését is hitelekből finanszírozták, és ezzel 78 milliárd forint adósságállományt halmoztak fel, addig 2010 ősze óta a BKV egyetlen forint új hitelt nem vett fel, sőt, korábbi hitelállományát is csökkenteni tudta 64 milliárd forintra. A BKV korábbi zavaros finanszírozási rendszerét 2012 májusától egy új, átlátható, teljesítményarányos, az uniós elvárásoknak megfelelő közszolgáltatási szerződés váltotta fel, és ennek eredményeképpen a Főváros közlekedésszervezőjeként a BKK a BKV minden egyes számláját határidőre kiegyenlítette, a tömegközlekedés finanszírozása pedig 2010 óta a Kormány és a Főváros megállapodása alapján biztosított és stabil.

Nem állítjuk, hogy minden tökéletes, hiszen húsz év elhanyagoltságát az autóbusz-parkban, a BKV eladósításában, a felújítás elmaradását az M3-as metró vonalán és sok más téren nem lehet 2-3 év alatt teljesen ledolgozni. Azonban a KKDSZ által zászlóra tűzött állítás, miszerint a tömegközlekedés színvonala minden korábbinál mélyebbre süllyedt volna az elmúlt években, minden valóságalapot nélkülöz.

A ma 10 órakor kezdődött, kollektív munkaügyi vitát indító értekezletet, a BKV két szakszervezeti szövetsége, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és tagszervezeteik – a BKV-nál várható csoportos leépítés miatt –kezdeményezte. A kezdeményezéshez később csatlakozott a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezete is, ezért a megnyitó két részletben zajlott a kezdeményező szakszervezetek kérésére. Az egyeztetésen a munkáltató részéről Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes válaszolt a szakszervezetek felvetéseire. Az ott elhangzott kérdésekre a munkáltató írásban válaszol a jövő héten, s azt követően – időt hagyva az érdekképviseleteknek a válaszok kiértékelésére – tűzi ki a következő megbeszélés időpontját.