A metrók cseréje Budapest eddigi legjelentősebb, mintegy 65 milliárd forint összértékű járműbeszerzési projektje keretében valósult meg, amelynek legjelentősebb szakasza zárult le az utolsó, M2-es vonalra gyártott, új metrószerelvény forgalomba állásával. A régi, szovjet gyártmányú metrószerelvények végleg búcsút vettek a Budapest kelet-nyugati ütőerének számító M2-es metróvonaltól, így most már kizárólag az Alstom által gyártott új, korszerű Metropolis típusú szerelvényekkel utazhatnak a budapesti lakosok. Az utolsó menetrend szerinti szovjet szerelvény április végén közlekedett, de az utolsó Alstom-vonat forgalomba állásáig folyamatosan tartalékként rendelkezésre álltak az utolsó orosz vonatok. Mostantól kizárólag az Alstom vonatoké az M2 vonala, hiszen rövidesen a Siemens új biztosítóberendezésének beüzemelésére is sor kerülhet, amivel a régi vonatok már nem kompatibilisek.
110 új metrókócsi az M2-es vonalon
Eddigi legnagyobb járműbeszerzési programjának keretében 110 Metropolis metrókocsit vásároltunk az Alstomtól az M2-es metróvonalra, valamint további 60-at az átadás előtt álló M4-es metróvonalra. Az M2-es vonal első új metrószerelvénye 2012. szeptember 7-én állt forgalomba, ezt követően pedig havonta két-három új metrószerelvény váltotta le a koros és jelentős karbantartást igénylő szovjet gyártmányú metrókocsikat. A közel 100 méter hosszú, öt légkondicionált kocsiból álló metrószerelvények belső terében alkalmazott újszerű kialakítások is nagyban hozzájárulnak az utasok megelégedéséhez. Az első szerelvény forgalomba állása óta az Alstom által az M2-es vonalra gyártott metrók 750 000 kilométert futottak, és eddig több mint 170 millió fős utas használta a vonatokat.
Alstom kocsik futnak majd az M4-es metrón is
Az M2-es vonalon sikeresen megvalósult flottacserét követően az Alstom immár az M4-es vonalra gyártott metrószerelvények határidőre történő szállítására és üzembehelyezésére fókuszál. A gyártó már megszerezte az új, négy kocsiból álló metrók típusengedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. A jövőben automata üzemre is képes 15 Metropolis metrószerelvény közül hat darabot már átadott a jövőbeni üzemeltetőnek a gyártó, amelyek közül már három rendelkezik üzembehelyezési engedéllyel. A fennmaradó kilenc metrószerelvényt az Alstom folyamatosan szállítja és teszteli Budapesten az M4-es metró alagútjában. Budapest, a Budapesti Közlekedési Központ, a BKV és az Alstom célja az, hogy 2014 első felében már az utasok is igénybe vehessék az M4-es metróvonalat.
Tízből kilenc utas elégedett az új metrókkal
Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közlekedési Központ, a BKV és az Alstom megbízásából a GfK Közvélemény és Piackutató-intézet 500 fő megkérdezésével felmérte a budapestiek elégedettségét az új szerelvényekkel kapcsolatban. A felmérés szerint a megkérdezettek 93 százaléka gondolja előnyösnek az új metrók csendes üzemelését, és 90 százalékának tetszik a szerelvények esztétikus külleme és tágas belső kialakítása. A középen elhelyezett, háromosztatú kapaszkodók az utasok 70 százalékának nyerte el tetszését, míg a metrózók 69 százaléka szerint kényelmesek és jó elosztásúak az ülések. Összességében tehát 10-ből 9 utas elégedett az új metrószerelvényekkel.