A tömegközlekedés fokozott támogatására hívják fel a figyelmet az MMG-tagok Genfben

Az MMG-ről

Az MMG tizenkét tagjának képviseletében jelen lévő vezetők és döntéshozók a szervezet genfi ülésen egységesen azt hangsúlyozták, hogy a városi közlekedést a nemzeti és az európai közlekedési politika stratégiai elemeként kell kezelni, valamint szükség van a közlekedési szektor jelenleginél nagyobb mértékű pénzügyi támogatására, összhangban a gazdasági, környezeti és szociális kockázatokkal. Éppen ezért a tömegközlekedési szektorra irányuló fokozott figyelmet és anyagi támogatásra vonatkozó kérést fogalmaztak meg a résztvevők.

Az MMG tagjai külön-külön kiemelték, hogy a városi közlekedés prioritásai pontosan egyeznek az „Európa 2020” stratégiájával, amely a fenntartható növekedést, stabil munkahelyek létrehozását, infrastruktúra-fejlesztést, technológiai innovációt és szociális kohéziót jelent. Napjainkban az európai lakosság 75 százaléka él városokban, és ez a szám 2050-ben el fogja érni a 85 százalékot. Ezekben a városokban több millió utas részéről egyre inkább növekszik az igény helyváltoztatásra, amely nagy feladatok elé állítja a városi tömegközlekedés szervezőit és a fenntartó intézményeket. A tömegközlekedés fejlesztése és a beruházások létfontosságúak ahhoz, hogy a magán gépkocsik használata miatti, a becslések szerint a GDP egy százalékát kitevő torlódások és a légszennyezés drámai mértékű előretörése elkerülhető legyen.

Az MMG tagok elérkezettnek látták az időt arra, hogy az Európai Tanács és az Európai Parlament között, a 2014-2020 közötti időszakra indítványozott európai költségvetésről folyó tárgyalások megkezdésekor felhívják a figyelmet a városi tömegközlekedésnek a gazdasági növekedésben és a munkahelyteremtésben betöltött fontos szerepére.

Az ülést lezáró sajtótájékoztatón a párizsi RATP elnök-vezérigazgatója, Pierre Mongin kiemelte, hogy Európa legjobb tömegközlekedési rendszereit az MMG tagjai üzemeltetik, akik közösen szeretnének egyrészt jogszabályi stabilitást elérni. Céljuk, hogy az Európai Bizottság vegye figyelembe a városi közlekedési cégek álláspontját. Másrészt pedig finanszírozási stabilitásra vonatkozó igényt fogalmazott meg, hiszen tömegközlekedési beruházásokat csak sok éves távlatokban, kiszámítható környezetben lehet véghezvinni, éves finanszírozási bizonytalanságban nem.

Sir Peter Hendy, a Transport for London vezetője arról beszélt, hogy a gazdasági növekedéshez szükség van a tömegközlekedésre, hiszen a nagyvárosok közlekedési rendszerei rengeteg embernek adnak munkát Európában. Felhívta a figyelmet arra, hogy amennyiben nincs pénz beruházásra és a tömegközlekedési beruházások finanszírozásra, úgy az európai tömegközlekedési ipar (pl. járműgyártás) is el fog sorvadni, és a világ más részei veszik át a vezető szerepet.

Budapest nevében a Budapesti Közlekedési Központ egyetlen közép-kelet európai városként tagja az MMG-nek, amely megtiszteltetés és felelősség egyszerre – emelte ki a sajtótájékoztatón Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. „Az MMG nagyvárosainak igen különböző a pénzügyi helyzetük és változó kihívásokkal néznek szembe, mégis egyformán vélekednek arról, hogy a tömegközlekedés fejlesztése a kulcs városaink gazdasági növekedéséhez, és az ehhez szükséges forrásokat a nemzeti kormányoknak és az EU-nak jól felfogott érdeke biztosítani. Ezen felül a mi városaink Kelet-Európában főleg uniós forrásból fejlesztik tömegközlekedésüket, és a hatalmas infrastrukturális lemaradás miatt erre 2014 után is szükség lesz, éppen ezért az Európai Unió e célra fordítható kohéziós forrásainak csökkentése nem elképzelhető.”

Az MMG egy olyan informális csoportosulás, amely 12 városi és városközti közlekedési társaságát fogja össze. Tagjai; Barcelona (TMB),  Berlin (BVG), Brüsszel (STIB), Budapest (BKK), Lisszabon (CARRIS), London (TfL), Milánó (ATM), München (MVG), Párizs (RATP),  Róma (ATAC), Rotterdam (RET) és Bécs (Wiener Linien).  Az összesen több mint 150 000 alkalmazottat foglalkoztató felsővezetői szinten együttműködő MMG-tag cégek nap, mint nap közel 40 millió utast szállítanak. Az MMG 1999 óta közreműködik az európai intézmények városi közlekedéssel kapcsolatos stratégiai és szabályozási ügyeiben, például az európai közlekedési politikáról készült Fehér Könyv, valamint a városi közlekedésről megszövegezett Zöld Könyv és akcióterv elkészítésében, a PSO szabályozás megformázásában, stb.

Az MMG tagokat az alábbi vezetők képviselték a genfi rendezvényen:

•   Barcelona (TMB): Albert Busquets Blay – ügyvezető alelnök az üzletfejlesztés és nemzetközi kapcsolatok területén

•   Berlin (BVG): Lothar Zweiniger – Igazgatóság tagja és az emberi erőforrásokért felelős vezető

•   Brüsszel (STIB): Brieuc de Meeüs, vezérigazgató

•   Budapest (BKK): Vitézy Dávid, vezérigazgató

•   Lisszabon  (CARRIS): José Manuel Silva Rodrigues, elnök

•   London (TfL): Sir Peter Hendy CBE, vezető

•   Milánó (ATM): Bruno Rota, elnök-igazgató

•   Párizs (RATP):  Pierre Mongin, elnök-vezérigazgató

•   Róma (ATAC): Roberto Diacetti, vezérigazgató

•   Bécs (Wiener Linien): Alexandra Reinagl, gazdasági igazgató

A sajtótájékoztatón kiadott közlemény, valamint az UITP 60. kongresszusáról további információk http://www.uitp.org/ honlapon olvashatók.