Az M4-es metró állomásépítéséhez kapcsolódóan Tarlós István főpolgármester és a Fővárosi Közgyűlés felkérésére 2011 nyarán kezdte meg a Budapesti Közlekedési Központ a Móricz Zsigmond körtér felszíni rendezési tervének felülvizsgálatát. A XI. kerületi Önkormányzat bevonásával 2012 tavaszán kezdődött meg az útépítési és forgalomtechnikai tervek elkészítése, összhangban a kerület gondozásában megújuló körtéri Gomba épület tervezési munkáival. Mivel a Móricz Zsigmond körtér frekventált közlekedési csomópont, az átfogó szakmai egyeztetés során valamennyi érintett véleményét figyelembe véve készült el a végső terv, ezzel párhuzamosan pedig gondoskodtunk arról is, hogy az új koncepció pénzügyi fedezete rendelkezésre álljon. A munkák megkezdését a téli időjárás hátráltatta, így a térrendezés csak most, 2013 áprilisában folytatódhat.
Csúszásbiztos térburkolat lesz a síkos, töredezett mészkő helyett
A Móricz Zsigmond körtéri Gomba, illetve az azt körülvevő térburkolat felújítása Újbuda Önkormányzatának beruházásában valósul meg, ugyanakkor a 4-es metró projekt keretében a korábbi csúszós, töredezett mészkő burkolatot megfelelő tapadást biztosító beton térburkoló kőre cseréljük a tér teljes területén. A munkálatokat a kivitelezők egymással egyeztetve, de külön ütemezés szerint végzik.
A Gomba épületében működik ugyanakkor a BKV áramátalakítója, amely a Bartók Béla úti, a Fehérvári úti, és részben a Villányi úti villamos vonalak energiaellátását biztosítja. Az M4-es metró beruházás keretében ez az áramátalakító a Móricz Zsigmond körtéri metróállomásba kerül át. Az új áramátalakító a metróállomás belső beépítési munkáival együtt szerkezetileg és építészetileg elkészült, a háromból egy transzformátort már letelepített a vállalkozó. Tekintettel azonban arra, hogy a BKV új áramátalakítóját rendkívül frekventált villamosvonalak folyamatos energiaellátásának biztosítása mellett kell kiépíteni, a régi áramátalakító és a hozzá tartozó ELMŰ alállomás folyamatos üzemét is fenn kell tartani. A BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatósága folyamatosan vizsgálja a párhuzamos munkavégzés lehetőségeit, és mindent megtesz annak érdekében, hogy ezek a munkák is legkésőbb nyáron befejeződhessenek.A tér elsősorban a gyalogosoké és a kerékpárosoké lesz
A tervezők egy forgalomcsillapított, elsődlegesen a gyalogosok, a kerékpárosok, illetve a közösségi közlekedési járművek által használt térben gondolkodtak. A városrész központi szerepe ugyanakkor megkövetel bizonyos változtatásokat, elsődlegesen az autóbuszok és villamosok részére. A közösségi közlekedési változások kidolgozása és véglegesítése jelenleg is zajlik. Számos autóbusz útvonala módosulni fog, de a teljes átalakítás a metró, illetve az ahhoz kapcsolódó beruházások használatba vételével fog kiteljesedni. A villamosmegálló az új beszerzésű szerelvényekhez igazodó magas peronos kialakítású lesz.
Az autósforgalom a Bartók Béla út átvezetésén túl jelentősen korlátozott lesz. A tér 14-16. számú épületei előtt a villamosokon kívül csak az autóbuszok és a kerékpárosok haladhatnak majd. Olyan útpálya épül, amely ezt a forgalmat vezeti el, és az árufeltöltésre is csak korlátozott lehetőség kínálkozik. A járművek átvezetésére szolgáló burkolatot a környező területektől 2 centiméteres szintkülönbség és optikai elemek választják el, a forgalmi rendet pedig rendszámleolvasós kamerarendszer ellenőrzi majd. A tervezők kiemelt célja gyalogos prioritású övezet kialakítása volt. A gyalogos forgalom egységes, betonelemes díszkő burkolattal ellátott szabad teret használhat, amely színével és formájával tagolja a teret. Az elkövetkezendő hónapokban néhány jelzőtábla segítségével olyan forgalomcsillapított városrészi központot alakítunk ki, ahol a kerékpárosok közlekedése is jóval könnyebbé, egyszerűbbé válik.A tér teljes felújítása továbbra is több ütemben zajlik majd. A most elkezdett térburkolási munkák várhatóan ez év nyarán elkészülnek, a teljes térrendezés befejezése azonban csak az év végére várható.
Budapest, 2013. április 16.
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Budapesti Közlekedési Központ BKV Zrt. DBR Metró Projekt IgazgatóságKapcsolódó anyagok: