Elfogadta a taxirendeletet a Fővárosi Közgyűlés: egységes arculat, magasabb színvonal és fix tarifa

Az új taxirendelet tartalmi elemei

2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítettük az új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.

Egységes budapesti taxi-arculat kialakítása

Európa és a világ számos nagyvárosa is felismerte a taxik, mint közforgalmú közlekedési eszközök arculatának egységes szabályozásának szükségességét. Ennek fényében az új taxirendelet célja az egységes fővárosi taxi arculat és szabadjelző megtervezése – beleértve a tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején –, és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése.

A közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a személytaxikra vonatkozóan is az egységesítés szempontjai az irányadók, hogy azok jól megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak Budapest utcáin. A kialakítandó arculat elsődleges célja nem csak esztétikai, hanem egy olyan magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása az utasok számára, amely alapját képezheti a megbízható városi közlekedésnek.

A rendeletben megengedett azonban az, hogy a fuvarszervező társasággal szerződéses kapcsolatban álló személytaxis vállalkozás a fuvarszervező védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjét, illetve a jármű mindkét első ajtaján logóját használhassa.

A rendelet értelmében a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.

Egységes szolgáltatási díj meghatározása

A Fővárosi Közgyűlés utoljára 2000-ben módosította a személytaxi-szolgáltatás díjának mértékére vonatkozó rendelkezéseit. Azóta vannak érvényben az akkori egyeztetéseknek megfelelő maximált hatósági áras taxi tarifák Budapesten. A tarifa ügyében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, az érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata került rögzített hatósági árként beépítésre a rendeletbe. Megszűnik a visszaélésekre alkalmat adó éjszakai tarifa, mely az utasok számára különösen előnyös, hisz az éjszakai drágább kilométerdíjak is megszűnnek.

A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére.

Alapdíj (Ft)

Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km)

Idővel arányos egységdíj (Ft/perc)

450

280

70

  • indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
  • a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
  • a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
  • legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor), a gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani,
  • a taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel,
  • működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
  • október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
  • dohányzási tilalom,
  • kötelező bankkártya-elfogadás,
  • egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
  • egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
  • szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
  • egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
  • fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
  • pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.

A fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK új taxiellenőrzési rendszert alakít ki, melyekkel a visszaélések visszaszoríthatóak lesznek.

Az utaskényelmi szempontokra való figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben középkategóriás autók felelnek meg.

A főváros környezetvédelme érdekében szükséges volt meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését segíti elő a dohányzás tilalma.

A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.

Budapest, 2013. április 9.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Budapesti Közlekedési Központ


Kapcsolódó dokumentum: