2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítettük az új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.
Egységes budapesti taxi-arculat kialakítása
Európa és a világ számos nagyvárosa is felismerte a taxik, mint közforgalmú közlekedési eszközök arculatának egységes szabályozásának szükségességét. Ennek fényében az új taxirendelet célja az egységes fővárosi taxi arculat és szabadjelző megtervezése – beleértve a tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején –, és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése.
A közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a személytaxikra vonatkozóan is az egységesítés szempontjai az irányadók, hogy azok jól megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak Budapest utcáin. A kialakítandó arculat elsődleges célja nem csak esztétikai, hanem egy olyan magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása az utasok számára, amely alapját képezheti a megbízható városi közlekedésnek.
A rendeletben megengedett azonban az, hogy a fuvarszervező társasággal szerződéses kapcsolatban álló személytaxis vállalkozás a fuvarszervező védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjét, illetve a jármű mindkét első ajtaján logóját használhassa.
A rendelet értelmében a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
Egységes szolgáltatási díj meghatározása
A Fővárosi Közgyűlés utoljára 2000-ben módosította a személytaxi-szolgáltatás díjának mértékére vonatkozó rendelkezéseit. Azóta vannak érvényben az akkori egyeztetéseknek megfelelő maximált hatósági áras taxi tarifák Budapesten. A tarifa ügyében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, az érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata került rögzített hatósági árként beépítésre a rendeletbe. Megszűnik a visszaélésekre alkalmat adó éjszakai tarifa, mely az utasok számára különösen előnyös, hisz az éjszakai drágább kilométerdíjak is megszűnnek.
A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére.
Alapdíj (Ft) | Távolsággal arányos egységdíj (Ft/km) | Idővel arányos egységdíj (Ft/perc) |
450 | 280 | 70 |
- indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
- a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
- a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
- legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor), a gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani,
- a taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel,
- működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
- október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
- dohányzási tilalom,
- kötelező bankkártya-elfogadás,
- egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
- egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
- szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
- egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
- fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
- pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
A fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK új taxiellenőrzési rendszert alakít ki, melyekkel a visszaélések visszaszoríthatóak lesznek.
Az utaskényelmi szempontokra való figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben középkategóriás autók felelnek meg.
A főváros környezetvédelme érdekében szükséges volt meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését segíti elő a dohányzás tilalma.
A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.
Budapest, 2013. április 9.
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala Budapesti Közlekedési Központ
Kapcsolódó dokumentum:
- A rendelettervezet szövege (PDF, 1 MB)