Veterán busszal a szentendrei múzeumba!

Április 6-tól szombatonként, várhatóan három hónapig a BKV Ikarus 180-as autóbuszával is utazhatnak a közlekedés szerelmesei a Széll Kálmán tér és a BKV szentendrei múzeuma között. A BKV nosztalgia villamosai már jól ismert színfoltjai a budapesti közlekedésnek. A tavasz kiváló lehetőség arra, hogy ezúttal – kísérleti jelleggel – a veterán buszközlekedés is elinduljon a fővárosban, ráadásul az ország egyetlen muzeális csuklós autóbuszával.

Ezen a tavaszon április 6-tól kísérleti jelleggel minden szombaton 40 férőhelyes nosztalgiajárattal is megközelíthető a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum.

A Városi Tömegközlekedési Múzeum a nosztalgiabusz mellett elérhető a H5-ös hév Batthyány térről Szentendére induló vonataival is. A szentendrei végállomásról a Volánbusz-pályaudvar felé kilépve, pár perces sétával elérhető a múzeum bejárata.

A buszok a Széll Kálmán téren a metrópótló autóbuszok megállóhelyéről, Szentendrén a hév-pótló autóbuszok megállójából indulnak:

  • Indulási időpontok a Széll Kálmán térről: 09:30, 12:00, 14:30
  • Indulási időpontok Szentendréről: 11:15, 13:45, 16:15

A buszon különleges díjszabás érvényes. A menetdíjak a következők:

  • Felnőtt (14 év felett): 800 Ft
  • Gyermek (3-14 év között): 500 Ft (6 év kor alatt a múzeum látogatására is jogosít)
  • Felnőtt menettérti (14 év felett): 1000 Ft
  • Gyermek menettérti (3-14 év között): 600 Ft

Utasaink az autóbuszra olyan menetjegyet is válthatnak, amelyek egyben feljogosítanak a Városi Tömegközlekedési Múzeum kiállításának megtekintésére is. ezek árai:

  • Felnőtt (14 év felett): 1100 Ft
  • Gyermek (6-14 év között): 750 Ft
  • Felnőtt menettérti (14 év felett): 1300 Ft
  • Gyermek menettérti (6-14 év között): 900 Ft


Az Ikarus 180-as autóbusz a kelenföldi garázsban (fotó: Halász Péter)


A busz befogadóképessége 40 fő, jegyet érkezési sorrendben a helyszínen a kalauznál lehet váltani. A nosztalgia busz várhatóan három hónapig közlekedik majd, kísérleti jelleggel.

Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-as és szóló párja az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott az Ikarus, és a gyár ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.

A típus különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is.

Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből.

A típus gyártását 1974-ben fejezték be, amikor már folyt az Ikarus 280-asok termelése.

A most elindított kocsit a BKV őrizte meg az utókornak, és muzeális tevékenységünk keretében újítottuk fel. Most üzemképessé téve ismét szállít utasokat, akik között biztosan lesznek olyanok is, akik nosztalgiával állapítják majd meg, hogy a 40 ülőhelyes buszban még az egykori ülőkalauznak beépített ülés is látható.

Az autóbusz 2012 végén a Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt sikeres vizsgát tett, így utasszállításra alkalmas minősítést szerzett.

Várunk minden érdeklődőt!

Budapest, 2013. március 30.

BKV Zrt.

Budapesti Közlekedési Központ