Április 6-tól szombatonként, várhatóan három hónapig a BKV Ikarus 180-as autóbuszával is utazhatnak a közlekedés szerelmesei a Széll Kálmán tér és a BKV szentendrei múzeuma között. A BKV nosztalgia villamosai már jól ismert színfoltjai a budapesti közlekedésnek. A tavasz kiváló lehetőség arra, hogy ezúttal – kísérleti jelleggel – a veterán buszközlekedés is elinduljon a fővárosban, ráadásul az ország egyetlen muzeális csuklós autóbuszával.
Ezen a tavaszon április 6-tól kísérleti jelleggel minden szombaton 40 férőhelyes nosztalgiajárattal is megközelíthető a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum.
A Városi Tömegközlekedési Múzeum a nosztalgiabusz mellett elérhető a H5-ös hév Batthyány térről Szentendére induló vonataival is. A szentendrei végállomásról a Volánbusz-pályaudvar felé kilépve, pár perces sétával elérhető a múzeum bejárata.
A buszok a Széll Kálmán téren a metrópótló autóbuszok megállóhelyéről, Szentendrén a hév-pótló autóbuszok megállójából indulnak:
- Indulási időpontok a Széll Kálmán térről: 09:30, 12:00, 14:30
- Indulási időpontok Szentendréről: 11:15, 13:45, 16:15
A buszon különleges díjszabás érvényes. A menetdíjak a következők:
- Felnőtt (14 év felett): 800 Ft
- Gyermek (3-14 év között): 500 Ft (6 év kor alatt a múzeum látogatására is jogosít)
- Felnőtt menettérti (14 év felett): 1000 Ft
- Gyermek menettérti (3-14 év között): 600 Ft
Utasaink az autóbuszra olyan menetjegyet is válthatnak, amelyek egyben feljogosítanak a Városi Tömegközlekedési Múzeum kiállításának megtekintésére is. ezek árai:
- Felnőtt (14 év felett): 1100 Ft
- Gyermek (6-14 év között): 750 Ft
- Felnőtt menettérti (14 év felett): 1300 Ft
- Gyermek menettérti (6-14 év között): 900 Ft
A busz befogadóképessége 40 fő, jegyet érkezési sorrendben a helyszínen a kalauznál lehet váltani. A nosztalgia busz várhatóan három hónapig közlekedik majd, kísérleti jelleggel.
Az Ikarus 180-as csuklós autóbusz prototípusát az 1961-es Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatták be, igaz, az itt kiállított kocsi – megfelelő hajtáslánc hányában – még nem volt üzemképes. A sorozatgyártás megkezdése után az Ikarus 180-as és szóló párja az Ikarus 556-os típusokból évente ezres nagyságrendben gyártott az Ikarus, és a gyár ötvenezredik autóbusza is egy Ikarus 180-as volt.
A típus különböző változatait exportálták a szovjet, kelet-német, román, bolgár, sőt egyiptomi, iraki, tunéziai, lengyel és mongol városokba is.
Magyarországon a csuklós 180-as jellegzetesen budapesti kocsi lett, vidéki városokba alig kerültek ezekből a járművekből.
A típus gyártását 1974-ben fejezték be, amikor már folyt az Ikarus 280-asok termelése.
A most elindított kocsit a BKV őrizte meg az utókornak, és muzeális tevékenységünk keretében újítottuk fel. Most üzemképessé téve ismét szállít utasokat, akik között biztosan lesznek olyanok is, akik nosztalgiával állapítják majd meg, hogy a 40 ülőhelyes buszban még az egykori ülőkalauznak beépített ülés is látható.
Az autóbusz 2012 végén a Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt sikeres vizsgát tett, így utasszállításra alkalmas minősítést szerzett.
Várunk minden érdeklődőt!
Budapest, 2013. március 30.
BKV Zrt.
Budapesti Közlekedési Központ