Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Változások a teherforgalmi behajtási rendszerben

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központ javaslatát, így a jövőben a túlméretes járműveknek a korlátozott övezetekben és a fővárosi közutakon való közlekedéshez közútkezelői hozzájárulás mellett behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell. 2013. február 22-én a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a BKK javaslatát, így a jövőben azoknak a járműveknek, amelyek a „megengedett méretet” meghaladják, a „Közútkezelői hozzájárulás” mellett, a korlátozott övezetekben és közutakon való közlekedés esetén behajtási hozzájárulással is rendelkezniük kell. A közúton közlekedő járművek „megengedett méreteit” a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza. A rendeletből kiemelve néhány – a megengedett legnagyobb méretekre vonatkozó - jellemző pont: Szélesség: fokozott hőszigetelésű jármű felépítményének a szélessége nem haladhatja meg a 2,6 métert, minden egyéb jármű szélessége a 2,55 métert. Magasság: A személygépkocsi pótkocsijának a magassága a 3,0 métert, egyéb jármű magassága a 4,0 métert nem haladhatja meg. Hosszúság: A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága: két tengelyes autóbusznál: 13,5 méter, kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,0 méter, egyéb járműnél (kivéve a félpótkocsit): 12,0 méter. A járműszerelvények megengedett legnagyobb hosszúsága nyerges vontatóból es félpótkocsiból álló járműszerelvénynél: 16,5 méter, gépkocsiból és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél: 18,75 méter. Behajtási hozzájárulás igénylése Behajtási hozzájárulás igénylésének legegyszerűbb módja a Teherforgalmi Online Behajtási Információs-rendszerben (TOBI) történő igényleadás. Ennek lépései: Regisztráció (csak az első alkalommal): A TOBI-ba történő belépéshez regisztráció szükséges. A regisztráció során kért felhasználói, számlázási és ügyintézői adatok megadása biztosítja a további gördülékeny ügymenetet. Járműregisztráció (csak a jármű első alkalmazásakor): A használni kívánt járműveket is regisztrálni kell az első alkalommal, hogy bekerüljön a rendszerbe. Később a járművek listából választhatók. A jármű adatainak megadása mellett szükséges a forgalmi engedély másolatának feltöltése is. Igényleadás: Az igénylés leadásához szükséges a címek megadása, amelyhez a program hozzárendeli az övezetet. Meg kell adni továbbá a kérelmezett időszakot és a behajtás indokoltságát is. A regisztrált járművek az igényléshez listából választhatók ki. Járműszerelvénynél fontos a pótkocsi típusának helyes kiválasztása - pótkocsi vagy félpótkocsi (nyerges) szerelvény. A leadott igény költségtérítését előre kell kifizetni, ezután feldolgozásra kerül a kérelem, majd jóváhagyás után fizethető a behajtási díj is. A díj megfizetése után érvényesítésre kerül a hozzájárulás, azaz használható az érvényességi időszakban. A fizetés is intézhető interneten keresztül, biztonságos módon, így a teljes ügymenet akár otthonról végigvihető. Behajtási hozzájárulás igényelhető még hagyományos csatornákon keresztül is (email, fax, személyes úton). Ezen módok esetén a honlapunkról letölthető, kitöltött adatlapot és a forgalmi engedély másolatát kell eljuttatni ügyfélszolgálatunk részére. A hozzájárulás ebben az esetben is elektronikus formában jelenik meg. A BKK ügyfélszolgálat címe: Budapest VII. Rumbach Sebestyén utca 19-21. Tel.: +36 1 235-3000 Fax: +36 1 235-1040 A változás a rendeletmódosítás kihirdetését követő hónap első napján lép életbe, várhatóan 2013. április 1-én. A főváros területére a közútkezelői hozzájárulásokat és a behajtási hozzájárulásokat is a BKK adja ki. A hozzájárulásokról és azok igényléséről bővebb tájékoztatás a www.bkk.hu/teherforgalom címen érhető el. Célforgalmas útvonalak A célforgalmas (azaz a célforgalom számára behajtási hozzájárulás nélkül használható) utak hossza, valamint a behajtási hozzájárulásokkal kapcsolatos szabályok az elmúlt években folyamatosan változtak a kerületi önkormányzatok és a szállítást igénylő intézmények, cégek kezdeményezésére. A teherforgalmi behajtási rendszer jelentős korszerűsítésének érdekében a Fővárosi Közgyűlés még 2011-ben új teherforgalmi rendeletet alkotott. A teherforgalmi rendeletben a korlátozott forgalmú övezetek és a célforgalmas utak felsorolását tartalmazó mellékletek több ütemben - 2012. január 1-től, 2013. január 1-től és 2018. január 1-től - lépnek hatályba. Ennek célja az, hogy az érintett területeken működő, nehéz tehergépjármű forgalmat vonzó gazdálkodók időben felkészülhessenek a teherforgalmi korlátozás bevezetésére. 2012-ben a BKK szakmailag indokoltnak tartotta a célforgalmas rendszer felülvizsgálatát, amelynek keretében kikérte a fővárosi kerületek véleményét is. A szakmai indokoltság vizsgálatát követően a BKK javaslatot tett a teherforgalmi rendelet megfelelő módosítására. A célforgalmas útszakaszok változását az alábbi táblázat foglalja össze: Megszűnő célforgalmas szakaszok

Kerület

Közterület

Szakaszhatár

IX.

Vaskapu utca

Vágóhíd utca

-

Haller utca

XI.

Borszéki utca

Than Károly utca

-

Andor utca

XI.

Hajtány sor


-


XI.

Than Károly utca


-


XI.

Dél-budai tehermentesítő út (Egérút)

Kőérberki út

-

Andor utca

Új célforgalmas szakaszok

Kerület

Közterület

Szakaszhatár

VIII.

Kőbányai út

Kőbányai út 31.

-

volt Ganz terület utolsó kapuja

XVII.

Pesti út

városhatár

-

Összekötő utca

XVII.

Összekötő utca

Pesti út

-

Ecseri dűlő

XVII.

Rákosmezei út

Összekötő utca

-

Törpegém utca

XVIII.

Gilice tér

Közdűlő út

-

Péterhalmi út

XVIII.

Péterhalmi út

Gilice tér

-

Péterhalmi út 8.

XIX.

Katona József utca

Hofherr Albert utca

-

Temesvár utca

XIX.

Temesvár utca

Katona József utca

-

gyárkapu

Budapest, 2013. február 22.

Budapesti Közlekedési Központ