A tender nyertese a HOMM Kft., mely 2000-es évjáratú Volvo 7000A típusú városi, alacsonypadlós járművekkel nyerte meg a tendert. A buszok korábban Svájcban közlekedtek, Genf városában. A járműveket a BKK által biztosított beruházási forrásokból a BKV szerzi be és üzemelteti majd.
A 25 darab alacsonypadlós csuklós autóbusz futásteljesítménye alacsony, illetve a korábbi üzemeltető mindenre kiterjedő karbantartási gyakorlatának köszönhetően esztétikai állapotuk kitűnő, 7-8 éves autóbuszéhoz hasonlítható. A tenderben feltételként szerepelt továbbá az, hogy a járműveket érvényes műszaki vizsgával kell szállítani, így az első magyarországi forgalomba helyezéssel járó hatósági vizsgáztatási-eljárás rákényszeríti a nyertest arra, hogy az idővel felmerülő esetleges kisebb hibák még a hivatalos átadás-átvétel előtt ki legyenek javítva.
Az autóbuszok az átvételüket követően, a komfortérzet és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében kisebb átalakításokon még átesnek: elektronikus jegykezelőkkel és az elektronikus utastájékoztatás elemeivel látjuk el azokat, valamint új fényezést is kapnak. A beszerzés honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap, amelyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és amelyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak. A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hisz a BKK párhuzamosan ezen is dolgozik, májustól három hónap alatt 150 darab új autóbusz áll forgalomba Budapesten.
Fontos megjegyeznünk, hogy a buszok nem teljesen ismeretlenek előttünk: 2008-ban, a BKV korábbi, ma büntetőeljárásokban érintett vezetése által lefolytatott, botrányba fulladt korábbi tenderén már megjelent ez a járműflotta ajánlatként. Akkor egy másik cég 48 millió forintos darabáron ajánlotta a járműveket, melyek ilyen áron történő megvásárlását végül az akkori szakmai tiltakozások megakadályozták, ezért nem jött létre az üzlet. Ezzel szemben a jelenlegi nyertes ajánlatban közel 35 millió forinttal olcsóbb, vagyis 13,5 millió forint egy autóbusz ára, úgy hogy azok műszaki színvonala lényegesen nem romlott az elmúlt években - a példa jól mutatja a közpénzekkel való bánásmódban és a felfogásban fennálló különbséget a Főváros és a BKV korábbi és mai vezetői között.
Budapest, 2013. február 5.
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.
Kapcsolódó hírek:
- Alacsonypadlós használt trolibuszokat vásárol Budapest (2011. május 2.)
- Folytatódik a járműpark megújítása: használt, alacsonypadlós Van Hool autóbuszok érkeznek Budapestre (2011. május 18.)
- Új típus a budapesti utakon: jönnek a szóló Van Hool-buszok (2011. július 29.)
- Újabb Ikarusok indulhatnak utolsó útjukra: 30 db használt Mercedes busszal fiatalodik a budapesti járműpark (2011. október 21.)
- Sikeres volt a tender – hamarosan újabb alacsonypadlós buszok erősítik a fővárosi autóbuszflottát (2012. április 21.)