Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Elkezdődött az új metrószerelvény tartampróbája a 4-es metró vonalán

Elkezdődött a 4-es vonalra gyártott METROPOLIS metrószerelvény prototípusának tartampróbája az új metróvonal Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti, már elkészült és novemberben tesztelt szakaszán.  Az elmúlt hetek sikeres tesztjeit követően kezdődhetett el a tényleges tartampróba annak érdekében, hogy az Alstom a jármű végleges típusengedélyét 2013 februárjában - a vállalt határidőre – megszerezhesse és, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság előírásaival összhangban bizonyítást nyerjen: az új jármű megbízhatóan működik majd az új metróvonalon.

A huszonnegyedik órába vettük át mind az alagút építését, mind a metró kocsik gyártására vonatkozó szerződések gondozását, korrekciót – jelentette ki Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes a 4-es metró vonalán közlekedő Metropolis szerelvény kelenföldi tesztelésén. A sajtótájékoztatón kérdés nyomán elhangzott: a 4-es metró várhatóan 2014-ben még nem automata üzemben indul el, az automata üzem 1 éves tesztelés után, 2015-2016 körül indulhat.

Az 4-es vonalra szállítandó metrószerelvény prototípusát az Alstom – a 2011. júliusi megállapodással összhangban - 2012 augusztusában katowicei gyárából a franciaországi a Valenciennesben levő tesztpályára szállította, hogy a BKV-val és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal együtt kidolgozott ütemterv szerint megkezdődjön a jármű típustesztelése a nemzetközi szabványoknak megfelelő tesztpályán. A franciaországi tesztek befejezését követően a járművet átszállították a BKV Fehér úti járműtelepére, ahol ismét teszteknek vetették alá a járművet.

Ezek tesztek során az Alstom szakemberei a szerelvény 54 különböző technikai paraméterét vizsgálták speciális tesztek keretében. Egyebek mellett több, mint 1.000 fékhatás és fékútméréseket végeztek különböző terhelési és sebesség szinteknél, egyes esetekben a megengedettnél magasabb, 90 km / óra sebességszinten és extrém magas, 8 utas / négyzetméter terhelésnél, amihez 90 tonna terhelést helyeztek el a kocsikban. Emellett mérték a jármű gyorsulóképességét, ellenőrizték az akadályérzékelő rendszerek, az ajtók, a légkondicionáló berendezés helyes működését; vizsgálták a jármű működését különleges üzemeltetési körülmények (például rövidzárlat, vonatszakadás, szétkapcsolódás és a gyors feszültségugrás) esetén, valamint ellenőrizték a szerelvény utas-komfort jellemzőit, például a külső és belső zajszintet és az utazási kényelmet.

Mindeközben sikeresen lezajlott az M4-es vonal első elkészült pályaszakaszának tesztje is a Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér között - először egy régi szovjet, majd az M2-es vonal egyik új METROPOLIS szerelvényével. Ezt követően - még decemberben - a 4-es prototípus jármű átszállításra került az M4-es metró új, modern járműtelepére, hogy az üzemeltetés helyén is kipróbálják a szakemberek.

Mire a tartampróbák lezárulnak, elmondható lesz, hogy az M4-es vonalra gyártott prototípus szerelvényt mintegy 3.000 munkaórában 12 tesztmérnök 8 tervezőmérnök együttműködésével vizsgálták. Mindez, és az a tény, hogy az elmúlt hónapokban az M2-es vonalra leszállított Metropolis vonatok már mintegy 150.000 km-t teljesítettek utasforgalomban, bizonyítják a jármű megfelelőségét.

A prototípus járművön kívül 3 új metrószerelvény gyártása már elkezdődött, így a végleges típusengedély birtokában az Alstom 2013 tavaszától folyamatos szállítja majd a széria szerelvényeket Budapestre. Ezeket újabb, ellenőrző vizsgálatoknak vetik majd alá, de itt már a teljes M4-es metró rendszert – beleértve a biztosító és egyéb berendezéseket – vizsgálják majd annak érdekében, hogy 2014 első felében a budapesti utazóközönség birtokba vehesse az új M4-es metróvonalat.

Fővárosi Önkormányzat

Budapesti Közlekedési Központ

DBR Metró Projekt Igazgatóság

ALSTOM Transport