Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Magyar fejlesztésű csúszásgátló rendszert tesztel Budapest

Különleges útburkolat védi a gyalogosok biztonságát Budapest két gyalogátkelőhelyén. A Nagykörúton a Teréz körút – Szondi utca kereszteződésében, valamint a városligeti Kós Károly sétányon lévő zebrák környezetében kialakított új, magyar fejlesztésű, úgynevezett Living Road csúszásgátló rendszer lényege, hogy a magas súrlódású, piros színű útburkolati réteg érdes felülete csökkenti a járművek féktávolságát. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút szakemberei folyamatosan figyelemmel kísérik a rendszer eredményességét.

A Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút nem csak a közösségi közlekedés fejlesztéséért és működtetéséért felel, feladatkörük része a főváros közlekedésének biztonságosabbá tétele is. Ennek érdekében folyamatosan keresik azokat a forgalmi megoldásokat, és próbálnak ki olyan eszközöket, amelyek ezt a célt szolgálják. Azonban a legfontosabbat, – hogy a közlekedésben résztvevők odafigyeljenek egymásra – semmi sem pótolhatja.

A BKK és a BKK Közút folyamatosan törekszik olyan új forgalomtechnikai megoldások, eszközök alkalmazására, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést. Ennek figyelembe vételével alakítottunk ki Budapesten számos új gyalogátkelőt, és építettük át az Andrássy úti biciklisávot is. Ennek keretében teszteljük október végétől a magyar fejlesztésű Living Road csúszásgátló rendszert, amelynek kipróbálására alapítványi támogatással Budapest két pontján kerülhetett sor: a VII. kerületben a Szondi utca – Teréz körút sarkánál, illetve a XIV. kerületben a Kós Károly sétányon. A megfelelő műszaki engedélyekkel rendelkező rendszer lényege, hogy a gyalogátkelőhelyek környezetében magas súrlódású útburkolati réteget képezve csökkenti a féktávolságot, élénkpiros színe pedig figyelmezteti a járművezetőt a veszélyhelyzetre. Mindkét helyszínen 25-25 méter hosszan, a Kós Károly sétányon található 2x1 sávos kijelölt gyalogos-átkelőhely megközelítésénél összesen 145 m2, a Teréz körút-Szondi utcánál lévő 2x2 sávos kijelölt gyalogos-átkelőhely megközelítésénél pedig összesen 295 m2 felületen történt meg október végén a kivitelezés, amelynek költségeit a Generali a Biztonságért Alapítvány vállalta.

A Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút szakemberei vizsgálják a rendszer eredményességét, összehasonlítva más fejlesztésekkel is. A későbbiekben az adatok tükrében születik majd döntés a további alkalmazásról. Ugyanakkor a közlekedésbiztonság szempontjából mindig az a legfontosabb, hogy odafigyeljünk egymásra, hiszen minden ilyen eszköz csak ezzel együtt lehet igazán eredményes.

Budapest, 2012. november 16. Budapesti Közlekedési Központ