Budapest esetében évszázados hagyománya van a nemzetközi közlekedés-szakmai szervezetekben való aktív részvételnek, mely feladattal létrejötte óta a Fővárosi Önkormányzat a BKK-t bízta meg. A BKK aktívan részt kíván venni minden olyan nemzetközi szervezetben vagy közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos tapasztalatcserét segítő projektben, melyeket Budapest számára hasznosnak ítél. A világ nagyvárosai, de különösen az európai fővárosok, alapvetően ugyanolyan közlekedéssel kapcsolatos kihívásokkal állnak szemben, ezért is szükséges a fejlesztési irányok, illetve a konkrét projektek meghatározásánál a nemzetközi kitekintés, tapasztalatcsere. A TIDE és NODES projektek az Európai Bizottság FP7-es keretprogramjában kerülnek társfinanszírozásra. A projekttel kapcsolatos információk hamarosan a hivatalos weboldalakon is elérhetőek lesznek.
TIDE projekt (Transport Innovation Deployment in Europe – Közlekedési innovációk elterjedése Európában)
A TIDE projekt célja, hogy 15 innovatív közlekedési intézkedés elterjedését ösztönözze Európa-szerte. Ennek érdekében 50 város kerül bevonásra, amelyek közül 10 város számára pénzügyi támogatást is biztosít a projekt az intézkedések megvalósítására. A TIDE projekt 15 innovatív intézkedésre koncentrál 5 tematikus csoportba szervezve a következők szerint:
- finanszírozási modellek és árképzések;
- kerékpáros és gyalogos közlekedés;
- hálózattervezés és közlekedésirányítás az utazási információk jobb biztosítása érdekében;
- elektromos járművek;
- közösségi közlekedés szervezés.
A tematikus csoportok a fenntartható városi mobilitási tervek (Sustainable Urban Mobility Plans, SUMP) mentén integrálódnak. A BKK a közösségi közlekedés szervezése csoport vezetéséért felel, mely feladat során két innovatív intézkedés gyakorlati alkalmazását vizsgálja Budapesten. Az egyik a közlekedésszervező tevékenységek integrációja, melyben Budapest élen jár, ugyanakkor a projekt részeként számos hasznos segítséget kaphat az integráció régiós szintre történő kiterjesztésével kapcsolatban. A másik gyakorlati példa a piackutatási eszközök alkalmazása a közösségi közlekedés utasközpontú fejlesztésének elősegítésére.
A TIDE projekt 15 várost fog aktívan támogatni abban, hogy kidolgozzanak konkrét intézkedési terveket az innovatív intézkedések bevezetése érdekében. E városok fogják bemutatni, hogy hogyan lehet sikeresen előkészíteni ezen intézkedések bevezetését, így példával szolgálnak a többi európai város számára. A TIDE konzorciumban 5 város vesz részt projekt partnerként, amelyek mindegyike egy-egy tematikus csoportra koncentrál:
- Milánó,
- Donostia San Sebastian,
- Reading,
- Rotterdam és
- Budapest (BKK).
További 10 város a „TIDE Champion Cities” felhívás alapján kerül kiválasztásra a projekt során.
A projekt általános koordinációját a Polis végzi. További konzorciumi tagok: EUROCITIES, TRG, Fraunhofer, WSP, University Gdansk és a Wuppertal Institute. Az Európai támogatás intenzitása 100%, összesen mintegy 74 ezer euró (~21 millió forint).
NODES projekt (New tOols for Design and OpEration of Urban Transport InterchangeS – Eszközök az intermodális csomópontok tervezéséhez és üzemeltetéséhez)
A NODES projekt célja, hogy olyan eszközöket alakításon ki, amelyek segítséget nyújtanak az európai városok részére intermodális csomópontok kialakításához, illetve üzemeltetéséhez. Az új szemléletű megközelítés az utazó közönség minél színvonalasabb kiszolgálására fókuszál, figyelembe véve az üzemeltetők, valamint a többi piaci és közéleti szereplő igényeit. A projekt során kialakításra kerülő útmutatóban a következő 5 téma részletes kidolgozása a cél:
- területhasználat és infrastruktúra kapcsolata;
- tervezési irányelvek;
- intermodalitás, valamint infó-kommunikációs eszközök kapcsolata;
- üzleti modellek;
- energiahatékonysági és környezeti szempontok.
A kialakított eszközrendszer segítséget nyújt a fent említett szempontok minél hatékonyabb figyelembe vételére mind a tervezés, mind a kivitelezés során. Budapest a folyamatban lévő intermodális csomópontok fejlesztésénél olyan gyakorlati segítséget kaphat a projekt során, mely a témában jártasabb városok sikerein és hibáin alapul. Ezáltal a fejlesztésre kerülő helyszíneken (pl.: Széll Kálmán tér) élhetőbb, fenntarthatóbb csomópontok alakíthatóak ki.
A nemzetközi szakirodalom feldolgozásával és a felhasználók igényeinek felmérésével kerülnek kialakításra azok a főbb mutatószámok (KPI - Key Performance Indicators), amelyek alapján a meglévő és tervezett intermodális csomópontok értékelésre kerülnek. Az értékelés tapasztalatai alapján a projekt keretében kialakításra kerülő eszközrendszer 10 helyszínen, a következő városokban lesz validálva: Toulouse, Reading, Budapest és Róma.
A NODES projekt koordinációját a UITP, a közösségi közlekedési cégeket nemzetközi szinten tömörítő világszervezet végzi, melynek a BKK is tagja. A célok elérése érdekében 17 nemzetközi partner működik közre, amelyek között közösségi közlekedési vállalatok, helyi hatóságok, illetve felhasználói csoportok érdekképviseletei is vannak. Az európai támogatás intenzitása 50 %, a teljes projekt költség 193 ezer euró (~55 millió forint), ebből a támogatás összege 97 ezer euró (~28 millió forint).