Tarlós István, Budapest főpolgármestere az aláírást megelőző sajtótájékoztatón elmondta, hogy két évvel ezelőtt rendteremtést hirdettek, azzal a céllal, hogy ne csak jogi előírásokkal és szankciókkal érjék azt el, hanem szemléletváltozással. A főváros ennek érdekében új városüzemeltetési modellt alakított ki – megerősítve a tulajdonosi kontrollt, növelve a működési hatékonyságot –, újraszervezte a közlekedési intézményrendszert, megerősítette a közterületek rendjét, kiemelten a legfontosabb közlekedési, rekreációs és turisztikai helyszíneken. A közterületek rendjének védelmében megalakították a közterület-felügyelet épületében működő Fővárosi Ügyeleti és Információs Központot (FÜIK), amely koordinálja és informálja a közterületeken feladatot ellátó közszolgáltatási és rendészeti szerveket. A cél az volt, hogy a város működését zavaró minden tényezőt a polgároktól vagy egyéb szervezetektől származó információk alapján hatékonyan megoldják.
Tarlós István közölte: a jövőben a közlekedést akadályozó járműveket el fogják szállíttatni. Ehhez a közterület-fenntartó egy speciális gépjárművet bocsátott rendelkezésre, amelyet a katasztrófavédelem vizsgáztatott le a megkülönböztető jelzés (kék lámpa) használatára, és amelyet utóbbiak fognak üzemeltetni. A gépkocsik elszállításánál jelen lesz mindig a helyszínen egy közterület-felügyelő, aki szabálysértés esetén intézkedhet. A vonatkozó jogszabály szerint a szabálysértési bírság megfizetése mellett a gépjármű tulajdonosának számolnia kell az elszállítási költségek megfizetésével is, amely a fővárosban jelenleg 20 000 forint alkalmanként. Ehhez a díjtételhez kapcsolódik még a gépjármű őrzése és tárolása, mely 1200 forint naponta. (A szabálytalanul parkoló gépjárműveket a BKK Közút Zrt. XVIII. kerület, Gerely u. 1/A szám alatti telephelyére viszik. Ezzel kapcsolatban további információt a FÜIK telefonszámán +36-301-7500, és a közterület-felügyelet honlapján, a www.bfkf.hu-n lehet megtudni.)
A helyszíni bírság 5 000 forinttól 50 000 forintig terjedhet, ha azonban eljárásra kerül a sor, elérheti a 150 000 forintot is. Amennyiben nem szabálytalan parkolásról, hanem baleset helyszínéről van szó, akkor a rendőrségi eljárást követően a közlekedési útvonalból a lehető legrövidebb időn belül biztonságos helyre elszállítják a járművet, majd átadják azt a tulajdonosának vagy a felelős őrzést végző rendőrhatóságnak.
Varga Ferenc tűzoltó ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója ismertette, hogy a speciális műszaki mentő járművet több célra is fogják használni. Elsősorban a közúti baleseteknél a tűzoltói beavatkozásokhoz, a magasból történő mentés esetén a helyszín megközelíthetőségéhez – ha parkoló gépkocsik miatt azt nem lehet megközelíteni –, a főközlekedési utakon lévő, illetve a közösségi közlekedést gátló forgalmi akadályok felszámolása mellett. A jármű üzemeltetése a katasztrófavédelemnek nem jelent pluszköltséget, az FKF Zrt. adta át, az üzemeltetési költségeket a BKK állja. A járművön egy tűzoltó és egy közterület-felügyelő fog szolgálatot teljesíteni. Az elszállítási körülményeket videóra veszik és teljes körűen dokumentálják. A speciális jármű egyébként csúszó platós, daruja 8 méteres hatótávolságú és 5 tonnát tud megemelni.
A négyoldalú együttműködésnek köszönhetően fontos előrelépést tettünk annak érdekében, hogy a budapesti közösségi közlekedést zavartalanná tegyük – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Az év első tíz hónapjában 517 olyan esemény történt, amikor szabálytalanul parkoló autók akadályozták a tömegközlekedés járműveinek továbbhaladását, legtöbbször a Margit híd budai hídfőjénél a 17-es villamos, a Mária utcában a 83-as troli és a belvárosban a 15-ös busz vonalán. Ennél jóval többször fordul elő, hogy a kijelölt tömegközlekedési megállóhelyek környezetében megálló gépjárművek nehezítik a közösségi közlekedési járművek beállását, az utasok biztonságos le-és felszállását.
A szabálytalan parkolások miatt leginkább érintett útszakaszok:
- VII. kerületi Alpár utca (79-es jelzésű trolibuszok),
- III. kerületi Bécsi út – III. Nagyszombat utca – II. Vidra utca (17-es jelzésű villamosok),
- XIII. kerületi Budai Nagy Antal utca (75-ös, 76-os jelzésű trolibuszok),
- VII. kerületi Dohány utca - Kazinczy utca kereszteződése (74-es jelzésű trolibuszok),
- IX. kerületi Lónyay utca (15-115-ös jelzésű autóbuszok),
- VIII. kerületi Mária utca (83-as jelzésű trolibuszok),
- XII. kerületi Márvány utca (105-ös jelzésű autóbuszok),
- VII. kerületi Nefelejcs utca (78-as jelzésű trolibuszok).
Budapesten majdnem minden nap két olyan esemény történik, amely során a tömegközlekedési eszközök közlekedését akadályozzák. Mint Vitézy Dávid elmondta, nagyon fontos, hogy ebben a probléma megoldásában most előre tudunk lépni, ez a BKK-nak létrejötte óta célkitűzése volt. Eddig nem volt meg az az együttműködés, ami ezt segítette.
A vezérigazgató szerint a napi ügyekben történő változások a legfontosabb lenyomatai annak a programnak a sikerének, amely a „Nemzet fővárosa” programként a főpolgármester hirdetett meg, és amely arról szól, hogy működjenek együtt a közszolgáltatók és a főváros intézményei Budapesten. Megszüntetve azt a húszéves gyakorlatot, hogy a fővárosnak rengeteg szervezete van, amelyek azonban nem kooperálnak egymással. Ezzel kapcsolatban példaként említette, hogy a jegyellenőrzésben van már együttműködés, és erről szól a mai együttműködési megállapodás is, miszerint az FKF Zrt. gépjárművével, a Budapesti Közterület-felügyeletet bevonva, a Katasztrófavédelem segítségével és a BKK közreműködésével létre tud jönni az új rendszer. Ennek következtében azok a járművek, amelyek a tömegközlekedést akadályozzák, a jövőben el lesznek szállítva a Fővárosi Önkormányzat által nyújtott közlekedésszervezői finanszírozás révén. Vitézy Dávid hangsúlyozta, nagyon nagy előrelépés lesz ez a rendszer abban, hogy az a szabálytalan magatartás megszűnjön, amivel egy ember akadályozza száz-kétszáz, vagy akár ezer másik budapesti életét.
Budapest, 2012. november 30.