Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Elszállítjuk a közlekedést akadályozó járműveket

December 1-től elszállítjuk a budapesti közterületekről azokat a szabálytalanul parkoló vagy üzemképtelen gépkocsikat, amelyek akadályozzák a közösségi közlekedést. Az erről szóló négyoldalú megállapodást pénteken írta alá Budapest Főváros Közterület-felügyelete, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. Az ünnepélyes aláíráson Tarlós István főpolgármester kiemelte: vége annak az időnek, amikor egy kigyúrt terepjárós ott áll meg, ahol akar. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója kiemelte: a közlekedési központ megalakulása óta célkitűzésük, hogy a tömegközlekedést akadályozó autókat ismét elszállítsák Budapesten, és megszűnjön az, hogy egy ember figyelmetlensége akadályozza több száz vagy ezer ember közlekedését.

Tarlós István, Budapest főpolgármestere az aláírást megelőző sajtótájékoztatón elmondta, hogy két évvel ezelőtt rendteremtést hirdettek, azzal a céllal, hogy ne csak jogi előírásokkal és szankciókkal érjék azt el, hanem szemléletváltozással. A főváros ennek érdekében új városüzemeltetési modellt alakított ki – megerősítve a tulajdonosi kontrollt, növelve a működési hatékonyságot –, újraszervezte a közlekedési intézményrendszert, megerősítette a közterületek rendjét, kiemelten a legfontosabb közlekedési, rekreációs és turisztikai helyszíneken. A közterületek rendjének védelmében megalakították a közterület-felügyelet épületében működő Fővárosi Ügyeleti és Információs Központot (FÜIK), amely koordinálja és informálja a közterületeken feladatot ellátó közszolgáltatási és rendészeti szerveket. A cél az volt, hogy a város működését zavaró minden tényezőt a polgároktól vagy egyéb szervezetektől származó információk alapján hatékonyan megoldják.

Tarlós István közölte: a jövőben a közlekedést akadályozó járműveket el fogják szállíttatni. Ehhez a közterület-fenntartó egy speciális gépjárművet bocsátott rendelkezésre, amelyet a katasztrófavédelem vizsgáztatott le a megkülönböztető jelzés (kék lámpa) használatára, és amelyet utóbbiak fognak üzemeltetni. A gépkocsik elszállításánál jelen lesz mindig a helyszínen egy közterület-felügyelő, aki szabálysértés esetén intézkedhet. A vonatkozó jogszabály szerint a szabálysértési bírság megfizetése mellett a gépjármű tulajdonosának számolnia kell az elszállítási költségek megfizetésével is, amely a fővárosban jelenleg 20 000 forint alkalmanként. Ehhez a díjtételhez kapcsolódik még a gépjármű őrzése és tárolása, mely 1200 forint naponta. (A szabálytalanul parkoló gépjárműveket a BKK Közút Zrt. XVIII. kerület, Gerely u. 1/A szám alatti telephelyére viszik. Ezzel kapcsolatban további információt a FÜIK telefonszámán +36-301-7500, és a közterület-felügyelet honlapján, a www.bfkf.hu-n lehet megtudni.)

A helyszíni bírság 5 000 forinttól 50 000 forintig terjedhet, ha azonban eljárásra kerül a sor, elérheti a 150 000 forintot is. Amennyiben nem szabálytalan parkolásról, hanem baleset helyszínéről van szó, akkor a rendőrségi eljárást követően a közlekedési útvonalból a lehető legrövidebb időn belül biztonságos helyre elszállítják a járművet, majd átadják azt a tulajdonosának vagy a felelős őrzést végző rendőrhatóságnak.

Varga Ferenc tűzoltó ezredes, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója ismertette, hogy a speciális műszaki mentő járművet több célra is fogják használni. Elsősorban a közúti baleseteknél a tűzoltói beavatkozásokhoz, a magasból történő mentés esetén a helyszín megközelíthetőségéhez – ha parkoló gépkocsik miatt azt nem lehet megközelíteni –, a főközlekedési utakon lévő, illetve a közösségi közlekedést gátló forgalmi akadályok felszámolása mellett. A jármű üzemeltetése a katasztrófavédelemnek nem jelent pluszköltséget, az FKF Zrt. adta át, az üzemeltetési költségeket a BKK állja. A járművön egy tűzoltó és egy közterület-felügyelő fog szolgálatot teljesíteni. Az elszállítási körülményeket videóra veszik és teljes körűen dokumentálják. A speciális jármű egyébként csúszó platós, daruja 8 méteres hatótávolságú és 5 tonnát tud megemelni.

A négyoldalú együttműködésnek köszönhetően fontos előrelépést tettünk annak érdekében, hogy a budapesti közösségi közlekedést zavartalanná tegyük – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Az év első tíz hónapjában 517 olyan esemény történt, amikor szabálytalanul parkoló autók akadályozták a tömegközlekedés járműveinek továbbhaladását, legtöbbször a Margit híd budai hídfőjénél a 17-es villamos, a Mária utcában a 83-as troli és a belvárosban a 15-ös busz vonalán. Ennél jóval többször fordul elő, hogy a kijelölt tömegközlekedési megállóhelyek környezetében megálló gépjárművek nehezítik a közösségi közlekedési járművek beállását, az utasok biztonságos le-és felszállását.

A szabálytalan parkolások miatt leginkább érintett útszakaszok:

  • VII. kerületi Alpár utca (79-es jelzésű trolibuszok),
  • III. kerületi Bécsi út – III. Nagyszombat utca – II. Vidra utca (17-es jelzésű villamosok),
  • XIII. kerületi Budai Nagy Antal utca (75-ös, 76-os jelzésű trolibuszok),
  • VII. kerületi Dohány utca - Kazinczy utca kereszteződése (74-es jelzésű trolibuszok),
  • IX. kerületi Lónyay utca (15-115-ös jelzésű autóbuszok),
  • VIII. kerületi Mária utca (83-as jelzésű trolibuszok),
  • XII. kerületi Márvány utca (105-ös jelzésű autóbuszok),
  • VII. kerületi Nefelejcs utca (78-as jelzésű trolibuszok).

Budapesten majdnem minden nap két olyan esemény történik, amely során a tömegközlekedési eszközök közlekedését akadályozzák. Mint Vitézy Dávid elmondta, nagyon fontos, hogy ebben a probléma  megoldásában most előre tudunk lépni, ez a BKK-nak létrejötte óta célkitűzése volt. Eddig nem volt meg az az együttműködés, ami ezt segítette.

A vezérigazgató szerint a napi ügyekben történő változások a legfontosabb lenyomatai annak a programnak a sikerének, amely a „Nemzet fővárosa” programként a főpolgármester hirdetett meg, és amely arról szól, hogy működjenek együtt a közszolgáltatók és a főváros intézményei Budapesten. Megszüntetve azt a húszéves gyakorlatot, hogy a fővárosnak rengeteg szervezete van,  amelyek azonban nem kooperálnak egymással. Ezzel kapcsolatban példaként említette, hogy a jegyellenőrzésben van már együttműködés, és erről szól a mai együttműködési megállapodás is, miszerint az FKF Zrt. gépjárművével, a Budapesti Közterület-felügyeletet bevonva, a Katasztrófavédelem segítségével és a BKK közreműködésével létre tud jönni az új rendszer. Ennek következtében azok a járművek, amelyek a tömegközlekedést akadályozzák, a jövőben el lesznek szállítva a Fővárosi Önkormányzat által nyújtott közlekedésszervezői finanszírozás révén. Vitézy Dávid hangsúlyozta, nagyon nagy előrelépés lesz ez a rendszer abban, hogy az a szabálytalan magatartás megszűnjön, amivel egy ember akadályozza száz-kétszáz, vagy akár ezer másik budapesti életét.

Budapest, 2012. november 30.