Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Egyenletesebbé válhat a forgalom eloszlása a Duna-hidak között: valós idejű tájékoztatás az M1-M7-es autópálya és a 6-os út bevezető szakaszán közlekedőknek

Változtatható jelzésképű táblákat telepít a Budapesti Közlekedési Központ és a BKK Közút az euró-regionális EasyWay projekt II. fázisának keretében az M1-M7 autópálya és a 6-os út bevezető útján és kapcsolódó főútjain. A táblákon megjelenő, folyamatosan frissülő, várható utazási időket kijelző információk arról tájékoztatják majd a gépkocsivezetőket, hogy az adott időpontban melyik hídhoz mennyi idő alatt juthatnak el, segítve a budapesti közlekedés szűk keresztmetszetén, a Dunán történő átkelést. A táblák így csökkentik a forgalmi dugók kialakulásának lehetőségét, mivel a kijelzett információ alapján a torlódó útvonalakról és hidakról a gyorsabb átjutást biztosító átkelők felé tereljük majd a forgalmat. A táblákat és a kapcsolódó háttérrendszert előreláthatólag legkésőbb az év végén üzembe helyezzük.

Budapest bevezető útjai közül az M1-M7 autópálya közös szakaszán és a 6-os számú főút bevezető szakaszán, valamint kapcsolódó főútjain, a Budafoki úton és a Szerémi úton alakítja ki a BKK és a BKK Közút a forgalom-monitorozó és információközlő intelligens rendszert. A rendszer automatikusan meghatározza az eljutási időket a Duna különböző hídjaihoz, majd az adatokat megjeleníti a bevezető szakaszokra telepített változtatható jelzésképű táblákon, megkönnyítve ezzel a gépjárművezetők dolgát az útirányválasztásban.

A kamerás rendszámfelismerésre (intelligens végpontokra) épülő rendszer lényege, hogy két állandó mérőhely (rendszámfelismerő kamerás portál, vagy konzol) között meghatározza a szóban forgó útszakaszoktól a Duna hidakig tartó tényleges utazási időket. A mérések az egyes járművek szakaszsebességét számítják, de a fejlesztendő központi egység a várható eljutási idők tényleges értékét – a mérőpontokon áthaladó járművek pillanatnyi és szakaszsebességének értékelésével – számos mérés átlagából, valamint a forgalom intenzitásának jellemzőiből (összforgalom az úton, sávok kihasználtsága) határozza majd meg. A forgalomtechnikai adatok értékelése valós időben történik, és a rendszer a szokásostól lényegesen eltérő folyamatok esetén szükség szerint figyelmeztető jelzéseket ad a BKK Közút forgalomfelügyelete részére.

A fejlesztés keretében változtatható jelzésképű táblákat, valamint kamerás megfigyelésre, járműazonosításra és számlálásra alkalmas intelligens végpontokat telepítünk, amelyek a forgalomirányító központ alépítményi hálózatán keresztül lesznek elérhetők.

A projekt megvalósításának végső szakaszához érkezett, terveink szerint az információs táblák még az év végéig kiépítésre és integrálásra kerülnek, hathatós segítséget nyújtva a főváros dinamikus forgalomszervezéséhez és a dugók elkerüléséhez.

Budapest, 2012. november 27. Budapesti Közlekedési Központ